Het gebruik van Search Engine Optimization (SEO) is belangrijk wanneer je jouw website hoger in de Google zoekresulaten wil krijgen. In 2019 zijn er verschillende ontwikkelingen doorgevoerd die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de zichtbaarheid van je website. In dit blog zijn 5 belangrijke SEO-ontwikkelingen voor een optimale vindbaarheid toegelicht. Deze dienen als handvaten in het optimaliseren of ontwikkelen van een goede online vindbaarheid.
E-A-T
Google laat graag de meest relevante websites zien wanneer iemand op een bepaalde term zoekt. Met de komst van E-A-T, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, laat de zoekmachine zien dat betrouwbare bronnen van belang zijn. Maar wanneer is een bron nu betrouwbaar? Dat komt terug in de afkorting E-A-T waarbij expertise belangrijk is. Zet geen informatie op je website die niet waar is. Google heeft manipulatie snel door. Daarnaast is het belangrijk om te laten zien wie de autoriteit heeft over de website. Laat dus zien wie het bedrijf is of wie jij bent. Tot slot speelt vertrouwen een grote rol. Dit bouw je op door een goed backlink profiel en een hoge autoriteit.
Voice Search
Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten. Denk hierbij aan Google Home, Siri of Amazon Alexa. Het gevolg voor SEO is dat mensen nu meer met natuurlijke taal en volledige zinnen zoekenopdrachten geven. Ook de longtail zoekwoorden worden vervangen. Het is daarom belangrijk om content te creëren, gebaseerd op vraag en antwoord. Schrijf in spreektaal, geef korte antwoorden en focus meer op de zoekintentie dan op specifieke zoekwoorden.
Mobile-first Index
Het aantal zoekopdrachten via de mobiele telefoon is de afgelopen jaren enorm gestegen. Op 1 juli 2019 introduceerde Google dan ook de Mobile-first Index update. Deze update zorgt ervoor dat met name de mobiele website wordt gebruikt om de ranking te beoordelen en te bepalen. Zorg er dus voor dat wanneer je een nieuwe website maakt, deze aan de mobile first indexering voldoet en/of optimaliseer je bestaande website naar de mobile first index.
BERT
Op 25 oktober 2019 kondigde Google de update BERT aan. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Deze update zorgt ervoor dat de natuurlijke taal beter wordt begrepen door Google. De zoekmachine kijkt niet alleen meer naar bepaalde zoekwoorden maar naar het gehele verhaal. Dit wil zeggen dat Google nu eenvoudige zinnen kan lezen en dus bij een zoekopdracht meer resultaten naar boven komen. Google zoekt niet langer alleen op het specifieke zoekwoord. Het is daarom niet meer nodig om zinnen te maken waarin bepaalde zoektermen precies terugkomen. Google snapt steeds beter de synoniemen en wat er bedoeld wordt in het verhaal.
Lokale SEO
Eind 2019 gaf Google een update waarbij de zoekmachine zich meer richt op de lokale zoekopdrachten. Meer mensen zoeken op shorttail zoekworden gecombineerd met woorden om in de buurt of in een bepaalde stad iets te vinden. Voeg daarom de NAW-gegevens toe aan je website en maak zoekwoordcombinaties in je content. Gebruik bijvoorbeeld zoekwoorden waarin je dienst naar voren komt in combinatie met de stad waar je bedrijf is gevestigd. Vergeet ook zeker niet om een Google Mijn Bedrijf-pagina aan te maken. Op deze manier helpt Google met de SEO-ontwikkelingen ook kleinere bedrijven met het krijgen van de optimale vindbaarheid.
Er zijn verschillende updates die jouw online vindbaarheid kunnen optimaliseren. Wil je meer weten over SEO of heb je hierbij hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op!