Home » blogs » Blog » 6 conversie optimalisatie tips om jouw online prestaties te verbeteren

 

De oriëntatie voor het aanschaffen van een nieuw product vindt tegenwoordig veel online plaats. Mensen zoeken op websites informatie, downloaden brochures en lezen reviews. Soms kijkt iemand een aantal dagen op een rij naar hetzelfde product online voordat er echt een aankoop gedaan wordt. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand juist op jouw website iets koopt? In dit artikel geef ik 6 tips voor conversie optimalisatie om jouw website beter te laten converteren.

Wat is een conversie?

Wat voor jou een conversie is, hangt af van je producten, branche en doelen. Ook heeft de fase van het beslissingsproces invloed op wat een conversie is. Wil je in de think-fase dat mensen informatie downloaden over jouw producten? Dan is dit een conversie. Maar wil je in de do-fase dat iemand uiteindelijk jouw product besteld via de webshop? Dan is dat de conversie. In sommige gevallen is het klikken op een telefoonnummer ook al een conversie. Kortom, een conversie het uitvoeren van een door jou gedefinieerde actie door de gebruiker van jouw website.

Wat is dan conversie optimalisatie?

De naam zegt het eigenlijk al. Conversie optimalisatie is het verbeteren van jouw website om meer conversies te realiseren. Je helpt de klant bij een zo optimaal mogelijke klantreis. Hierbij geef je de klant de benodigde hulpmiddelen om zo snel mogelijk een besluit te nemen.

Maar hoe zet je conversie optimalisatie in voor jouw website? Ik geef hier 6 tips.

Tip 1: Luister naar je gebruiker

Jij bent al jaren bekend met jouw website en weet precies waar alles op de website te vinden is. Maar is de benodigde informatie ook te vinden voor iemand die de website voor het eerst bezoekt en misschien zelfs jouw productaanbod niet kent? Daarom is praten met de doelgroep key voor goede conversie optimalisatie.

Tip 2: Maak uitingen niet voor jezelf maar voor de gebruiker

Bij het maken van afbeeldingen en andere marketing uitingen zijn we geneigd deze perfect passend te maken op de huisstijl en in stijl met de rest van de kanalen. Maar is dit ook de stijl die jouw gebruiker mooi en vooral prettig vindt? Ook hierbij moet je de beleving van de klant op 1 zetten om de beste resultaten te behalen.

Tip 3: Zorg voor een duidelijke menustructuur

Je wilt dat mensen een actie uitvoeren op jouw website, maar dit doen ze niet door slechts 1 pagina te bezoeken. Een klant wil over de website navigeren en alle benodigde informatie bij elkaar verzamelen. Dan is een duidelijke menustructuur erg belangrijk. Welke producten bied je aan? In welke categorieën zijn deze producten verdeeld? Wat voor informatie wil een gebruiker over mijn bedrijf weten? Deze vragen moet je meenemen als je conversie optimalisatie wilt laten werken.

Tip 4: Zorg voor goede call-to-actions

Wanneer je iemand tot een actie op je website over wilt laten gaan, is het belangrijk dat je duidelijk bent. Wat gebeurt er nadat iemand op de knop heeft gedrukt? Gebruik duidelijke boodschappen als “download het whitepaper” of “neem contact met mij op”. Hierdoor is de kans groter dat er geklikt wordt, want het doel is duidelijk.

Tip 5: Kies de juiste plekken voor je call-to-actions

Je CTA wil je in ieder geval bovenaan de pagina hebben, zodat de bezoeker duidelijk weet waar hij/zij aan toe is. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar andere plekken op je website. Onderaan de pagina is ook een goede plek om een CTA te plaatsen. Nadat iemand de volledige pagina heeft bekeken wordt hij/zij nogmaals herinnerd aan de actie die uitgevoerd kan worden.

Tip 6: Testen testen en nog eens testen

Er zijn tal van documenten te vinden met tips voor conversie optimalisatie. Deze tips kan je allemaal doorvoeren, maar dat betekent niet meteen dat jouw website ook beter gaat converteren. Het is belangrijk dat je test. Wat voor de ene site werkt, kan voor jouw website totaal anders zijn. Jij hebt wellicht een andere doelgroep, andere producten of de bezoekers hebben verschillende beslissingsprocessen. Dit kan allemaal invloed hebben op het conversiepercentage. Test dus altijd goed wat het beste werkt voor jouw website en kies de variatie die de beste resultaten oplevert. Zorg er ook voor dat je nooit meerdere dingen tegelijk test. Anders kan je niet bepalen welke wijziging voor de stijging of daling in het conversieratio heeft gezorgd.

Kan jij aan de slag met deze conversie optimalisatie tips of wil je graag wat ondersteuning? Nodig een van onze talenten uit en samen zorgen we voor betere conversies op jouw website.