Skip to main content
Home » Blogs » 9 tips voor jouw Instagram bedrijfsprofiel

Gebruik jij al Instagram voor jouw bedrijf? Dat is niet gek, het wordt een steeds belangrijker kanaal voor bedrijven. Zeker als je aan de slag wilt met millenials en generation Z. Om jouw Instagram bedrijfsprofiel een boost te geven in 2021 hebben wij een aantal tips voor Instagram op een rijtje gezet die voor iedere organisatie van toepassing kunnen zijn. Natuurlijk kun je de tips ook overnemen voor je persoonlijke profiel.

#1 Video vs. Foto

Het klinkt heel logisch, maar toch wordt deze tip vaak vergeten. Zorg dat je zowel video- als fotocontent op je Instagram bedrijfsprofiel plaatst. Hierdoor blijft je account aantrekkelijk voor volgers.

#2 Kwaliteit

Zorg voor goede kwaliteit foto’s en video’s. Je ziet veel accounts waar foto’s op zijn geplaatst die snel gedeeld moesten worden. Natuurlijk heel begrijpelijk, omdat er bijvoorbeeld op dat moment een evenement bezig is. Toch trekt dit vaak de aandacht op je tijdlijn in de negatieve zin. Instagram is een beeldend kanaal. Mensen verwachten ook een zekere kwaliteit. Pas hier dus je content op aan.

Tip 2: Let op de kwaliteit van jouw Instagram foto's

#3 Reacties op berichten

Wanneer iemand reageert op je bericht, reageer dan altijd terug. Het liefst zelfs door @ + de gebruikersnaam van de persoon die heeft gereageerd. Dit is ook wat mensen van je verwachten als ze op een Instagram bedrijfsprofiel reageren. Men wil gehoord worden. Laat daarom ook merken dat je een bericht hebt gelezen. Niet direct een antwoord? Dan kan je dat ook gewoon zeggen. Dan weet iemand in ieder geval dat het bericht gezien is.

Mensen die iets positiefs schrijven of delen over jouw bedrijf: super mooi! Dan heb je je doelgroep echt aan jouw zijde staan. Bedank deze mensen hier ook voor door bijvoorbeeld het bericht te liken. Dit is toch het minste wat je kan doen als zij iets moois delen over jouw organisatie?

#4 DM (direct messages)

Niet iedere organisatie krijgt ze, maar als je ze krijgt moet je er snel en goed op reageren. Mensen sturen je een direct bericht, omdat ze jouw organisatie willen bereiken. Zorg dus voor een kwalitatief goed antwoord. Neem de tijd om na te denken over je antwoord. Houd hierbij wel in gedachte dat het gaat om social media en dat men verwacht binnen enkele uren een antwoord te krijgen.

#5 Locaties in berichten

Om het bereik van je Instagram bedrijfsprofiel te vergroten, is het goed om locaties toe te voegen aan je berichten. Varieer hier ook in. In plaats van altijd je bedrijfslocatie toe te voegen, kan je ook kiezen voor de stad waarin je gevestigd bent of soms zelfs de provincie. Zo krijg je weer een ander bereik en kan je nieuwe mensen binden met je organisatie.

#6 CTA’s

Waarom post je op social media? Uiteindelijk wil je er iets mee bereiken. Zorg dus voor goede call-to-actions in je berichten. Dan weet de lezer ook waar je naartoe wilt. Let wel op. Een link naar een website wordt in een tijdlijn-post niet herkent door Instagram en wordt hierdoor gewoon als tekst weergegeven. Wil je dat mensen toch naar je website gaan? Stuur ze dan door naar je bio. Hierin zijn links wel klikbaar.

# 7 Houd de statistieken goed bij

We hebben nu al een aantal tips besproken voor jouw Instagram bedrijfsprofiel. Maar het is ook belangrijk om in de gaten te houden wat de resultaten van deze optimalisaties zijn. Daarom is het goed om de statistieken van jouw bedrijfsprofiel te monitoren. Zo zie je het beste wat voor jouw pagina wel en niet werkt en kun je bijsturen waar mogelijk. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan ook onze blog over het slim inzetten van Instagram Statistieken.

Tip 7: Let op de Instagram statistieken

#8 Kies de juiste gebruikersnaam

Ben je nog helemaal niet begonnen met Instagram? Denk dan goed na over de gebruikersnaam die je wilt gaan inzetten. Is dezelfde naam als je Facebook-pagina nog beschikbaar? Kies hier dan voor! Dit zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep.

#9 Herkenbaarheid van berichten

Misschien ken je wel een account op Instagram wat je hebt onthouden, omdat ze hun foto’s altijd in zwart-wit plaatsen of in een bepaald herkenbaar frame. Denk hier ook eens over na voor je eigen organisatie. Je hebt dit account onthouden, omdat ze consistent zijn in hoe de berichten op hun tijdlijn eruitzien. Dat wil jij toch ook?

Meer tips specifiek voor jouw Instagram bedrijfsprofiel?

In dit artikel staan verschillende algemene tips  voor jouw Instagram bedrijfsprofiel. Maar er zijn natuurlijk meer aanbevelingen die voor specifieke bedrijven of branches goed zullen werken. Wil je graag dat een aantal Happy Talents jou helpen met het laten groeien van je Instagram? Neem gerust contact met ons op!









    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement