Met de komst van iOS 15 zijn er weer allerlei nieuwe uitdagingen waar online marketeers tegenaan gaan lopen. Deze nieuwe update bevat namelijk nieuwe privacy-opties. Op welke manier verandert dit onze strategie? En hoe gaan we hiermee om?

Apple Mail Privacy Protection

Aldus de aankondiging van Apple. De privacybescherming in de Mail-app van Apple voorkomt dat de afzender kan zien of je een e-mail hebt geopend en verbergt daarbij ook het IP-adres. Op deze manier kan de afzender jouw locatie dus niet achterhalen en dit ook niet gebruiken om een profiel van je samen te stellen. 

Gevolgen privacybescherming Apple Mail

Wanneer je na de iOS 15 update voor het eerst de Apple Mail-app opent zal je een keuze moeten maken tussen ‘mailactiviteit beschermen’ of ‘mailactiviteit niet beschermen’. Het is zeer waarschijnlijk dat je zal kiezen voor de eerste optie, want wie zou er zou er zeggen: “nee, bescherm me niet”? 

Door je e-mailactiviteit te beveiligen zal Apple alle content van jouw e-mails eerst naar zijn eigen server sturen om berichtinhoud vooraf in te laden, inclusief tracking pixels, voordat deze aan jou (de ontvanger) worden aangeboden. Zelfs als je die e-mails niet hebt geopend. 

Dit is allemaal erg technisch, maar het komt neer op dat deze e-mails worden gezien als geopende mails, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Je zal dus een hoge openingsratio terugzien in de statistieken van Apple-gebruikers zodra de update is doorgevoerd. Bovendien zal de daadwerkelijke open ook niet meer te achterhalen zijn. Dit betekent dat de open ratio niet meer betrouwbaar is. 

Voor e-mailmarketeer is de open ratio juist een belangrijk gegeven om hun campagnes in te richten. Denk maar eens aan het A/B-testen van onderwerpregels of het segmenteren van je doelgroep in een e-mailflow. Dit is dus niet meer mogelijk. Het is dus belangrijk om na te gaan in welke bestaande campagnes de open ratio een trigger is en te kijken naar het percentage Apple-gebruikers in jouw database.

Hoe nu verder?

Deze nieuwe update klinkt als iets negatiefs, maar het is juist het tegendeel. Tech bedrijven waarborgen de privacy van gebruikers en zorgen door middel van updates voor het optimaliseren van de gebruikerservaring. Afbeeldingen in e-mails worden op deze manier namelijk sneller geladen, waardoor de e-mail in z’n geheel sneller zichtbaar is. 

Ondanks dat we geen inzichten meer hebben in de geopende mails, zullen we wel in staat zijn om te zien wie echte ontvangers zijn. De e-mail moet namelijk wel aangekomen zijn in de mailbox om als een geopende mail gezien te worden. Op deze manier kunnen we de gezondheid van de e-maillijsten in de gaten houden.

Voor e-mail marketeers wordt het wel een uitdaging om hun strategie op een nog meer creatieve manier in te steken. Mijn advies: kijk verder dan alleen de open ratio en focus je op de interactie met je doelgroep door te kijken naar klikken en conversies.

Tip: maak gebruik van een like/dislike-buttons in je e-mail om interactie uit te lokken, ongeacht of je iets met deze data gaat doen.

Heb je een interessant e-mailvraagstuk of wil je eens sparren over jouw e-mailstrategie? Neem dan contact met ons op! Of vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!









    Velden met een * zijn verplicht.