De 5 marketing boeken die elke marketeer zou moeten lezen

De zoektocht naar een goed marketingboek is lastig. Op Google moet je eerst door alle advertenties spitten en de verkoper in je favoriete boekenwinkel kan je vaak ook niet verder helpen.

Vandaag is je geluksdag. We hebben speciaal voor jou de 5 beste marketingboeken op een rij gezet. Van marketeers, voor marketeers. Veel leesplezier!

#1 Influence – Robert Cialdini

Dit boek zou eigenlijk in ieder lijstje met stip op nummer 1 moeten staan. 

De marketingklassieker Influence van Dr. Robert Cialdini gaat over zes principes. De ‘zes geheimen van het overtuigen’, zoals Cialdini ze zelf noemt.

  • Wederkerigheid
  • Consistentie
  • Sociaal bewijs
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

In het boek Influence heeft elk principe een eigen hoofdstuk. In deze hoofdstukken kom je allerlei wetenschappelijke experimenten tegen. Saai, denk je? Zeker niet.

Je bevindt je telkens in alledaagse situaties. Waarom koop je een lot van iemand die je een flesje cola geeft? En waarom krijgt de ene ober meer fooi dan de andere? Waarom delen politici in verkiezingstijd gratis spullen uit? Het boek is daarom met recht een eye-opener. 

Cialdini beschrijft deze alledaagse, maar wetenschappelijke experimenten op een toegankelijke manier. En het mooiste: hij vertelt ook gelijk hoe je je er tegen kunt wapenen. Zo sta je nooit meer met je mond vol tanden tegenover een drammerige verkoper aan je voordeur.

#2 Buyology – Martin Lindstrom

Er worden jaarlijks miljoenen marketingeuro’s verspild. Product placement werkt zelden en anti-rookcampagnes zorgen er juist voor dat er meer gerookt wordt. Had je niet verwacht, toch? Martin Lindstrom wel. 

Er bestaat een groot verschil tussen wat we denken dat ons beïnvloedt en wat ons werkelijk beïnvloedt. Daarom zette Lindstrom een groot onderzoek op, waarin de hersenactiviteit van 2000 mensen uit zes landen gemeten werd. De verbluffende resultaten kun je lezen in zijn boek Buyology.

Wat zorgt er dan wel voor dat we een bepaalde beslissing maken? Volgens Lindstrom komt die door jeugdherinneringen, religieuze overtuigen en ons reukvermogen. En wat blijkt? We houden onszelf constant voor de gek als we denken bewust te beslissen. Houd jij je bezig met marketing? En wil je weten waar je klanten nu werkelijk door beïnvloed worden? Dan is Buyology verplichte kost.

#3 This Is Marketing – Seth Godin

De afgelopen jaren heeft Seth Godin natuurlijk al meerdere boeken uitgebracht. Welke marketeer heeft bijvoorbeeld nog nooit gehoord van Purple Cow of All Marketeers Are Liars? Heeft nog een boek van Godin dan meerwaarde? Jazeker!

In This Is Marketing kun je lezen hoe je gebruikmaakt van je juiste signalen om je aanbod te positioneren. Je leert ook hoe je vertrouwen opbouwt bij je doelgroep. Daarnaast is in het boek te lezen hoe je spanning creëert rondom je merk en mensen tools kunt geven om hun doelen te bereiken. Opnieuw spoort Godin marketeers aan om te stoppen met liegen en zich schuldig te voelen over hun werk

This Is Marketing van Seth Godin heeft eigenlijk dezelfde inhoud als zijn eerdere boeken, maar dan beter. Opnieuw spoort hij marketeers aan om te stoppen met liegen, zich schuldig te voelen over hun werk en geld verspillen aan zinloze campagnes. 

Marketeers, opgelet! In dit boek geeft Godin een langetermijnaanpak die nog tientallen jaren van toepassing zal zijn. Lezen dus!

#4 Contagious – Jonah Berger

Waarom gaat de ene post viraal en de ander naar het contentkerkhof voordat hij ooit daglicht gezien heeft? 

Het antwoord op deze vraag vind je in Contagious van Dr. Jonah Berger. Dacht je dat viraal gaan toeval was? Verkeerd gedacht. Berger neemt ons in zijn boek mee in de wetenschap van viral marketing. Hij beperkt zich hierbij niet tot YouTube-video’s of retailtrends. (Ken je de fidget spinner nog?) Volgens Berger heeft elk project met behulp van zijn zes principes de potentie om aan te slaan. 

De zes principes van dit boek zijn STEPPS: 

  • Social Currency
  • Triggers
  • Emotion
  • Public
  • Practical Value
  • Stories

Om deze principes toe te lichten worden succesvolle en minder succesvolle voorbeelden uit het echte leven gebruikt. Daarmee heeft Berger het voor elkaar gekregen om een brug te slaan tussen wetenschappelijke publicaties en de praktijk. Dit boek is een hulpmiddel voor iedereen die de wetenschap achter ‘viraal gaan’ wil begrijpen.

Contagious voelt aan alsof je het niet zou mogen lezen. Alsof de informatie die eraan staat verborgen moet blijven voor de gewone sterveling. Je zou eigenlijk niet te weten mogen komen dat ‘viraliteit’ niet iets willekeurigs is, maar wetenschappelijke formule. 

Wil je weten waarom geen enkele van je posts echt aanslaat? (En hoe je daar nú verandering in brengt?) Dan is dit hét boek voor jou.

#5 How to Win Friends and Influence People – Dale Carnegie

Het boek How to Win Friends and Influence People gaat alweer een tijdje mee. De eerste uitgave stamt uit 1936. Nog steeds staat het boek als verplichte kost op de lijsten van veel werkgevers. Dan moet het wel goed zijn, toch?

Je hebt vast wel eens van dit boek gehoord. Misschien heb je het nog niet gelezen, omdat je denkt dat het vooral over verkopen gaat. Dan zullen we nu voor eens en altijd met die misvatting afrekenen. How to Win Friends and Influence People gaat over omgaan met mensen, zonder dat je ze gelijk wegjaagt. Directe mensen zullen dit probleem herkennen 😉

  • Basistechnieken voor het omgaan met andere mensen
  • Zes manieren om jezelf geliefd te maken
  • Anderen tot je standpunt bekeren
  • Leiderschap

Dale Carnegie vertelt in dit boek veel persoonlijke anekdotes. Je leest bijvoorbeeld zijn ervaringen uit de Eerste Wereldoorlog. Betekent dit dat het boek achterhaald is? Zeker niet! How to Win Friends and Influence People is een tijdloos meesterwerk. 

Ga jij als marketeer met mensen om? Dan moet je dit boek absoluut lezen.

Natuurlijk is dit lijstje slechts een greep uit alle goede marketingboeken. Er zijn er nog zoveel meer te vinden. Wil je meer leestips? Bekijk dan ook eens onze boekenplank. Wil je meer informatie over een specifiek onderwerp? Neem dan contact met ons op. We hebben het graag met je over marketing.









    Velden met een * zijn verplicht.