Home » Blogs » Kanaalgroeperingen in Google Analytics

Een van de meest gebruikte diensten om te meten hoeveel je website wordt bezocht en welke acties er worden uitgevoerd, is Google Analytics. Dit zien wij ook wanneer we op bezoek zijn bij organisaties. In Google Analytics is een overzicht beschikbaar met verkeersbronnen. Hierin kan je zien vanuit welk kanaal een bezoeker afkomstig is. Maar wat houden kanaalgroeperingen in? Dat is de vraag die we meerdere keren hebben gekregen. Met dit artikelen willen we deze vraag beantwoorden.

Wat zijn kanaalgroeperingen in Google Analytics

Simpel gezegd geven de kanaalgroeperingen in Google Analytics aan via welke kanaalgroep een bezoeker op jouw website terecht is gekomen. Is iemand bijvoorbeeld binnengekomen via een betaalde advertentie in Google of hebben ze op een link geklikt in je Facebook post? Kanaalgroeperingen geven je een overzicht van de presentaties per kanaalgroep.

Standaard kanaalgroeperingen

Standaard zijn er een aantal kanaalgroeperingen terug te vinden in Google Analytics. Dit zijn de meest voorkomende:

  • Direct
  • Organic search
  • Social
  • Email
  • Referral
  • Paid search
  • Other

Het kan zijn dat je niet al deze verkeersbronnen terug ziet komen in Google Analytics. Dan heb je geen verkeer binnengehaald uit deze kanalen en zal Google Analytics het ook niet tonen.

Wat houden de verschillende kanalen in?

Ondanks de richtlijnen van Google is er soms discussies over wat een kanaalgroep nu precies betekent. Wij definiëren de verkeersbronnen als volgt.

Direct

Iedereen die op je website terecht is gekomen door een URL in de URL-balk van de browser in te vullen.

Organic search

Alle bezoekers die op je website zijn gekomen via een zoekopdracht in een zoekmachine, zoals Google of Bing. Ze hebben vervolgens op de link naar jouw website geklikt in de zoekresultaten. Deze link was géén advertentie.

Social

Alle websitebezoekers die zijn binnengekomen door een van je social media kanalen, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Bij dit kanaal zie je zowel de betaalde resultaten terug als de organische (niet betaalde).

Email

Iedereen die op je website terecht is gekomen door een link uit een e-mail.

Referral

Alle websitebezoekers die zijn binnengekomen vanuit een link op een andere site. Zo is er bijvoorbeeld iemand op de website van Happy Horizon gekomen, doordat ze bij ons in de footer op het logo van Happy Horizon hebben geklikt.

Paid search

Alle bezoekers van je website die zijn binnengekomen door een advertentie in de zoekmachine.

Other

Dit zijn alle bezoekers waarbij Google niet kon definiëren waar hij of zij vandaan is gekomen. Hierbij is de verkeersbron dus niet bekent.

Kanaalgroeperingen aanpassen

Het is mogelijk om de kanaalgroeperingen in Google aan te passen. Dit is echter iets wat door Google wordt afgeraden. Het heeft verschillende nadelen. Zo is de wijziging aan de groeperingen permanent en werkt het niet met terugwerkende kracht. Het is dus lastig om te implementeren.

Custom kanaalgroeperingen

Wil je toch graag je kanaalgroeperingen aanpassen omdat bepaalde zaken niet goed worden meegenomen in de standaard instellingen? Dan is het ook mogelijk om zelf een verkeersbron toe te voegen. Deze functie kan wel met terugwerkende kracht worden ingesteld. Dit is dus een goed alternatief voor het aanpassen van je kanaalgroeperingen.

Wil jij meer weten over kanaalgroeperingen of wil je dat wij een kijkje komen nemen in jouw Google Analytics account? Lees hier dan over de mogelijkheden voor een Happy Talent in jouw organisatie.

Hulp van een Happy Talent