Home » blogs » Wat wij hebben geleerd van de Lego Serious Play methode

“Voor jullie ligt een stapeltje van zes legoblokjes. Jullie hebben een halve minuut de tijd om hier een eend van te maken. Succes!”. Los van de tijdslimiet klinkt dit natuurlijk als een simpele opdracht, maar wat er als resultaat uitkomt zet je wel aan het denken.

Vandaag hebben wij een training gehad over de Lego Serious Play methode. Deze training werd gegeven door Studio Why uit Geldermalsen. Hier hebben we de methodiek van Lego gecombineerd met design thinking mee gekregen en geleerd hoe we dit kunnen gaan inzetten als wij straks aan de slag gaan voor opdrachtgevers.

Hoe zit het nu met die eend?

Dat is een goede vraag. De opdracht met de eend laat zien hoe we onze dag vandaag zijn begonnen. Het klinkt als een simpele opdracht, maar bedenk maar eens wat er uit komt. Wij hadden namelijk allemaal zes totaal verschillend uitziende eenden op tafel liggen na de halve minuut. Dit laat zien dat woorden niet altijd de lading van je boodschap dekken. Een eend maken is een duidelijke beschrijving, maar hoe dit er dan uiteindelijk uitziet is voor iedereen anders. Dat is de kernboodschap van deze dag.

Wat hebben we geleerd van Lego Serious Play methode?

Lego Serious Play is een goede manier om een verhaal te vertellen en aan de hand van beelden je verhaal kracht te geven. Je kunt bijvoorbeeld werken met metaforen zodat je verhaal voor anderen beter te begrijpen is. Dit kan helpen om mensen beter te leren kennen, maar ook om bijvoorbeeld de strategie of visie van je bedrijf goed in beeld te krijgen en/of aan te scherpen.

Hoe kunnen we de Lego methodiek inzetten als Happy Talents?

Het is natuurlijk altijd de vraag of het bedrijf waar wij terecht gaan komen Lego op kantoor heeft liggen. In veel gevallen kunnen we er vanuit gaan dat dit niet het geval is. Gelukkig is Lego nog steeds op veel plekken te koop en is het, dankzij de Lego Serious Play methodiek, ook mogelijk om Lego te huren. Willen we dit niet doen? Dan kan wel nog de boodschap van de methodiek worden meegenomen. “Woorden dekken niet altijd de lading van je verhaal. Soms heb je beelden nodig om je verhaal te versterken en over te brengen naar je doelgroep.” Een mooie les.

Ben je enthousiast over waar wij mee bezig zijn en wil je kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en wij nemen binnen twee werkdagen contact met je op.