De basis van een goede SEO-strategie
De term Search Engine Optimization (SEO) heb je misschien al eens voorbij horen komen. Maar wat houdt SEO nu precies in en is het een belangrijk aspect voor je online marketing strategie? In dit artikel leggen we je het een en ander uit over SEO, zodat jij na het lezen weet hoe je het moet interpreteren voor jouw website. Het artikel geeft meer informatie over hoe je jouw content zoekmachine-proof kan maken. Dit is namelijk erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website.
Wat is Search Engine Optimization (SEO)?
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en is een term die veel voorkomt in het online marketing landschap. Het houdt in dat je je website moet verbeteren, zodat een zoekmachine de pagina goed kan lezen en de waarde van je website goed kan inschatten. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je content SEO geoptimaliseerd is. Dit kan je bijvoorbeeld doen door tactisch zoektermen in je tekst te verwerken. Zorg er wel voor dat je daarbij niet het uiteindelijke doel uit het oog verliest, namelijk: de bezoekers van je website. De lopende tekst moet wel prettig te lezen blijven.
SERP: Deze afkorting staat voor Search Engine Result Page. Naar het Nederlands vertaald betekent dit simpelweg de zoekresultatenpagina.
- Zoekwoord of zoekterm: Dit is een woord of een combinatie van woorden die mensen gebruiken om dingen op te zoeken op een website.
- Pagerank: Google geeft je pagina een cijfer. Een aantal jaar geleden was dit nog zichtbaar, helaas is dit nu niet meer zichtbaar. Dit is wel inzichtelijk te maken via handige tools.
- Backlinks: Dit zijn links die naar jouw website linken. Hiermee kan waarde worden overgedragen van een andere website naar jouw website.
- Ranking: Dit is de positie van jouw website in de Googlezoekresultaten. Deze resultaten zijn niet voor iedereen gelijk en kunnen iedere dag veranderen.
- Metatags: Deze stukjes tekst worden toegevoegd aan een pagina. Deze tags zijn niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachine gebruikt deze tags om resultaten van een website te tonen in de zoekmachine resultaten. Bij de metatags zijn verschillende tags te noemen waarmee Google-resultaten van jouw website weergeeft in de zoekmachine.


On page SEO
Zoals de titel misschien al verraadt gaat het bij on-page SEO over de inhoud van jouw website. On-page SEO richt zich op de optimalisatie, opmaak en het juiste gebruik van zoekwoorden of termen.
SEO strategie begint met content
Content bestaat uit alle tekst en afbeeldingen die bezoekers op jouw website kunnen vinden. Een goede SEO strategie staat dus logischerwijs in lijn met een goede contentstrategie. Bezoekers willen gemakkelijk de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn. Deze moet dan ook goed en snel te vinden zijn op jouw website. Denk daarom goed na, voordat je content zomaar plaatst op je website. Het is belangrijk dat de informatie echt relevant is voor de bezoekers. Anders kan het zijn dat je deze bezoeker snel kwijt bent.
Het bepalen van relevante zoekwoorden
Bezoekers komen op jouw pagina door voor hen relevante zoekwoorden te gebruiken in de zoekmachine. Het is belangrijk dat je inzichtelijk hebt welke zoekwoorden dit zijn en welke je terug moeten laten komen op jouw pagina’s. Maar hoe bepaal je nou wat een relevantzoekwoord is? Hiervoor moet je onderzoek doen. Met het gebruik van verschillende tools zoals Ahrefs, kun je onderzoeken welke zoekwoorden het meest worden gebruikt. Een goede zoekterm is een zoekvraag of zoekwoord die veel wordt gegoogled en goed aansluit bij jouw vakgebied.
Gebruik zoektermen aan het begin van een tekst Doe dit wel op een prettige manier, zodat de lezer geen moeite heeft met het lezen. Een zoekterm puur gericht op SEO zal niet vaak worden gezocht. Het opsommen van zoekwoorden zal helaas niet de truc zijn om altijd gevonden te worden in Google. Het algoritme herkent websites die dit doen en zij worden dan ook gestraft door Google met een zogenaamde “Google Penalty”. Met deze penalty beschermt Google bezoekers van website die niet relevant zijn, maar alleen maar goed zouden scoren door de juiste zoektermen te gebruiken.
Metatags: metatitles en metabeschrijving
Een metatitel is het gedeelte dat in de zoekresultaten in het blauw verschijnt in Google. Je kunt deze titel zelf kiezen in het CMS-systeem dat gebruikt wordt van de website. Een effectieve manier van het opbouwen van een metatitel is het verwerken van de drie belangrijkste zoektermen in de titel. De metabeschrijving is het gedeelte wat onder de titel verschijnt in Google. De omschrijving geeft je de ruimte als bedrijf om in 150 karakters de bezoeker te prikkelen. Hierin kun je ook de mogelijkheid aangrijpen om de belangrijkste zoektermen te noemen in deze omschrijving.
Technische SEO-optimalisatie
Het algoritme van Google let niet alleen maar op welke woorden en zoektermen er worden gebruikt. Het kijkt ook naar een hoop technische aspecten. Op basis van al deze gegevens bepaalt Google welke positie jouw website krijgt in de zoekresultaten.
Technische optimalisatie van jouw SEO heeft betrekking op het verbeteren van de techniek die achter jouw website zit. Een gebruiksvriendelijke en snelle website wordt door Google beloond met een hogere ranking. De volgende aspecten zijn belangrijk voor het verbeteren van je technische SEO:
- Verbeteren van de laadsnelheid
- Optimalisatie van het crawl-budget
- Verbeteren van de gebruikservaring
- Indexatieproblemen oplossen en de juiste pagina’s laten indexeren
- Oplossen en tegengaan van duplicate content (duplicate content ook wel dubbele content)
Off page SEO
Niet alleen je eigen pagina is belangrijk voor je SEO-ranking, ook het off-page SEO spoor is belangrijk voor de ranking. Deze off-page SEO-activiteiten kunnen je website meer bekendheid geven, buiten de activiteiten die inhoudelijk op de website gebeuren.
Backlinks
Mond-tot-mondreclame is nog steeds een van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten te strikken. Backlinks zijn hier de online vorm van en is een lastige maar zeer effectieve manier van SEO-strategie. Maar hoe krijg je andere bedrijven of personen zo ver om iets over jouw bedrijf te plaatsen op hun website?
Goede content
Simpel gezegd: zorg voor een goede website met aantrekkelijke en interessante content. Dit klinkt makkelijker dan het is, maar dit is wel de basis van een goede website. Met een interessante vernieuwde website prikkel je mensen. Als je dit op een goede manier doet, zijn mensen bereid om een review of opmerking te plaatsen over jouw website. Wanneer er gepraat wordt op het internet over je website zorgt dit voor backlinks. Deze backlinks zijn goed voor de vindbaarheid van je website.
Blogs
Naast het hebben van goede content is het hebben we blogs waarin jouw website wordt genoemd ook enorm waardevol. Je kunt contact opnemen met bloggers of bedrijven die blogs schrijven om jouw bedrijf te verwerken in de blog. In de blogs kan gesproken worden over onderwerpen die terug komen op jouw website. Mede op deze manier creëer je relevante backlinks voor jouw website.
Gebruik social media voor interactie met doelgroep
Social media is een van de meest gebruikte manier om interactie te creëren met de doelgroep. Het is een goede manier om je potentiële en bestaande klanten te informeren of te interesseren. Zorg dat je regelmatig verschillende updates plaatst over je bedrijf. Dit kan over verschillende onderwerpen zijn. Stel nieuwe medewerkers voor, praat over reviews die je als bedrijf hebt gekregen, deel prestaties. Er zijn veel verschillende dingen te bedenken die je met je doelgroep kan delen om de interesse in je bedrijf te wekken. Social media is ideaal middel om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep(en).
Hulp nodig met het inzetten van SEO?
SEO kan je op veel manieren inzetten. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de vindbaarheid van je eigen website, maar weet je niet hoe je SEO op de juiste manier kan inzetten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij het creëren van een ijzersterke SEO-strategie!
Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement