Home » blogs » Blog » Short tail vs. Long tail zoekwoorden. Wat is het verschil?

Wanneer je veel met online vindbaarheid bezig bent heb je de termen short tail en long tail vast wel eens voorbij zien komen. Bij zoekwoordmachine optimalisatie (SEO) worden deze gebruikt bij het zoekwoordenonderzoek. Hierbij zal je de keuze moeten maken waarop je je gaat focussen. Zijn dat de short tail zoekwoorden of juist de long tail zoekwoorden? In deze blog lees je wat het verschil is.

 

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Voordat je je druk maakt over short tail en long tail zoekwoorden, zal je eerst moeten weten wat een zoekwoordenonderzoek is. Het zoekwoordenonderzoek is een manier om te achterhalen welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken in zoekmachines. Wanneer je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, breng je alle woorden in kaart die relevant zijn voor jouw product of dienst. Hierbij worden ook concurrentie en gemiddelde zoekvolumes in kaart gebracht.

 

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden bestaan uit woorden die heel algemeen zijn, zoals ‘broek’, ‘koffie’ of ‘auto’. Deze zijn erg breed en hebben vaak veel zoekvolume. Helaas is de concurrentie meestal wel erg hoog bij short tail zoekwoorden en is het dus lastig om een hoge positie in zoekmachines te krijgen. Daarom kunnen long tail zoekwoorden erg interessant zijn.

 

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die wat specifieker zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘Levi’s broek’, ‘fairtrade koffie’ of ‘zwarte Volkswagen auto’, maar ook vragen of zinnen. Op deze zoekwoorden zit veel minder zoekvolume dan bij short tail zoekwoorden. Hierbij zie je ook dat de concurrentie meestal veel lager is en je dus een grotere kans hebt om een hogere positie in zoekmachines te krijgen. Long tail zoekwoorden leveren misschien minder verkeer naar je website, maar wanneer je je website hierop gaat inrichten, bereik je wel de mensen die op zoek zijn naar het specifieke product of dienst. Hiermee speel je ook in op een specifieke behoefte van je potentiële klant. De kwaliteit van je bezoeker is dus veel beter en zal een grotere kans hebben tot conversie.

Short tail vs long tail

Short tail vs. long tail zoekwoorden

Wanneer kan je long tail zoekwoorden inzetten?

Afhankelijk van je product of dienst kan je slim gebruik maken van long tail zoekwoorden. Denk aan termen die bijvoorbeeld elk jaar terugkeren, zoals ‘online marketing trends 2021’. Voor elke organisatie zijn er wel zoektermen die in de nabije toekomst interessant zullen zijn en hoogstwaarschijnlijk gebruikt zullen worden door potentiële klanten.

Ben je benieuwd welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact op via info@happytalents.nl of vul het contactformulier in. Happy Talents helpt je graag bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek om je SEO strategie te verbeteren. Ook is het mogelijk om een SEO training te volgen. Vraag naar de mogelijkheden.

 









Velden met een * zijn verplicht.