Elk bedrijf heeft het over branding, maar wat is branding nou eigenlijk? Dit woord komt uit het Engels waar het een ‘brandmerk’ betekent. Dit komt van de cowboys die een uniek brandmerk hadden voor hun dieren, waardoor het altijd duidelijk was welk dier hun eigendom was en zo konden de dieren altijd worden geïdentificeerd. Nu hoor ik je al denken, wat heeft dit met marketing te maken? Nou, heel veel. Branding heeft zich namelijk flink ontwikkeld en ook een plekje binnen online marketing veroverd. Dit komt op veel verschillende manieren terug binnen bedrijven!

Waarom branding? 

Branding heeft door de jaren heen wel een andere betekenis gekregen. Tegenwoordig staat het voor een naam, teken, term, ontwerp of een combinatie daarvan. Branding wordt nu gebruikt om de producten en diensten van een bedrijf te identificeren en ze te onderscheiden van de concurrentie. Daardoor is een bedrijf meer dan alleen het product of de dienst die ze op de markt brengen.

Branding wordt dus gebruikt als instrument binnen de marketing  om unieke associaties en onderscheiding te creëren bij de meest relevante doelgroep. Zo creëert een bedrijf het gewenste beeld bij deze groep mensen met bijvoorbeeld een merk, product of dienst. 

Tegenwoordig worden alle vormen van contacten en activiteiten met de klanten gezien als een vorm van branding. Elk contactmoment met de buitenwereld draagt namelijk bij aan de perceptie van het merk. 

De meest gebruikte vormen van branding 

Wanneer je branding binnen je bedrijf wilt toepassen, is het handig om als eerst eens te kijken naar wat de meest gebruikten vormen zijn en waar de meeste vragen over gesteld worden. Daarom hebben we die voor je opgesomd.

Vormen van branding

Product branding 

Dit is de meest voorkomende en simpele vorm van branding. Product branding is een symbool of ontwerp dat een product identificeert en onderscheidt van andere producten. Product branding is gemakkelijk te herkennen. Daardoor is het product ook meteen een stuk aantrekkelijker dan een product die dat niet heeft. Dit is dan ook een manier om de bedrijfsboodschap te communiceren.

Voorbeeld: Een voorbeeld hiervan is als je door een supermarkt loopt die gevuld is met verschillende producten. Elk product heeft een merk voorop staan met daarbij een unieke kleur, een eigen ontwerp en een logo waardoor het sneller zal opvallen. 

Employer branding

Tegenwoordig wordt branding niet alleen toegepast om verkopen te stimuleren. Ook wordt het gebruikt om het bedrijf te onderscheiden als werkgever. Hierbij ligt de focus vaak op het verkrijgen van de voorkeurspositie bij huidige en potentiële werknemers. Simpel gezegd gaat het erom dat het bedrijf ervoor zorgt dat een werknemer het leuker vindt om daar te werken dan ergens anders. Daarbij is het belangrijk dat er iets is wat het bedrijf bijzonder maakt en waar mensen graag over praten of vertellen aan de buitenwereld. Het doel is dus om de werknemers ambassadeurs te maken. Dit zorgt er op lange termijn voor dat mensen ook graag voor je komen werken.

Voorbeeld: De Efteling is een perfect voorbeeld als het gaat om employer branding. De werknemers van Efteling zijn allemaal zeer te spreken over het bedrijf. Dit heeft ook te maken met de reden dat bijvoorbeeld volledig ingerichte catering voor werknemers in de pauze. 

Internal branding 

Ook deze vorm van branding is grotendeels gericht op de werknemers, maar wat is internal branding nu precies? Je bent al bezig met internal branding wanneer je de volgende vraag stelt: “hoe maak je intern waar, wat extern wordt beloofd?” Oftewel, de medewerkers van een bedrijf leven het merk zowel intern als extern zoals het beloofd wordt aan klanten. Om dit voor elkaar te krijgen worden de werknemers gestuurd op de houding en het gedrag om de klantbelofte waar te maken. Hierbij worden de merkwaarden gebruikt als kompas. Zo gaan de medewerkers het merk ‘leven’. Zo wordt niet alleen de merkbelofte verbeterd, maar krijgt het merk ook betekenis.

Voorbeeld: Coolblue is hier een goed voorbeeld. De slogan van Coolblue is “alles voor een glimlach”. Wat hier opvallend aan is, is dat alle werknemers, van baliemedewerkers tot bezorgers, zelf de hele dag met een glimlach rondlopen. Zo zie je dat elk personeelslid het merk leeft en ze intern sturen op basis van het geluk van hun werknemers. 

Sensory branding

Voor veel bedrijven is het merk een logo met daarbij een leuk verhaal, maar een merk  bestaat uit meer aspecten. Een merk is namelijk een volledig zintuiglijke ervaring, ontworpen om emotie op te roepen en verbindingen te creëren. Beslissingen die de klant maakt worden gebaseerd op basis van vertrouwen, dat wordt gedreven door het onderbewuste emotionele en instinctieve factoren. 

Door gebruik te maken van alle beschikbare sensory branding-kanalen, kunnen bedrijven meerdere zintuigen tegelijk stimuleren, waardoor klanten hun identiteit dieper en gedenkwaardiger “ervaren”. Denk hierbij aan zicht, geur, geluid en smaak die je aan de klant mee geeft.

Voorbeeld: Ondanks dat je het misschien niet door hebt wordt, deze vorm van branding meer gebruikt dan dat je denkt. Bakkers, bloemisten en nootjeszaken ondervinden hier namelijk al lang veel voordelen van ondanks dat ze er niks voor hoeven te doen. Dit heeft te maken met het feit dat consumenten sensory branding koppelen aan de kwaliteit van een product. Hierbij kun je denken aan een leergeur voor een nepleren bank, of een ‘schone’ kamer geur met daarbij ontspanningsmuziek in een hotel.

Corporate branding

Bij corporate branding zet je de organisatienaam in als een merk. Het doel is een eenduidige, positieve associatie te creëren bij de naam en de herkenning te vergroten bij zowel de huidige als potentiële klanten. Hierbij speelt een uniek merkverhaal een grote rol. Het verhaal is vaak vanuit een historisch perspectief geschreven. Daardoor omvat het vaak de bestaansreden en de toekomstvisie van een bedrijf. Op deze manier zorgen veel bedrijven voor een sterke verbinding met de maatschappij en hun klanten.

Voorbeeld: McDonald’s heeft tegenwoordig een groene benadering. Steeds vaker vertellen zij het verhaal van de boeren die de basis vormen van hun voedsel. Daarnaast willen ze gevarieerd eten stimuleren waar bijvoorbeeld appels in de Happy Meals als symbool voor staan. Ook wordt er gedacht aan de werknemers door het minimumloon op te schroeven. Natuurlijk zorgen ze ervoor dat deze verhalen in de media komen. Hiermee stimuleren ze namelijk het maatschappelijk bewust gevoel bij de consument.

Meer weten over de inzet branding?

Branding kan, zoals je ziet, op veel verschillende manieren worden toegepast binnen je bedrijf. Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk, omdat het vaak ontastbaar is. Daarom is het goed om hier de tijd voor te nemen. Mocht je hierover willen sparren of samen ideeën op willen doen? Stuur me dan een connectieverzoek via Linkedin en laten we elkaar slimmer maken!

Geef een reactie