Als online marketing professional doe je er goed aan jezelf te blijven ontwikkelen. Zeker als je werkzaam bent als SEA-specialist, of veel met online adverteren bezig bent, is het belangrijk om je kennis op het gebied van digital advertising up to date te houden. Uiteindelijk leer je het meeste door ‘gewoon te doen’. Maar campagnes opzetten, monitoren en analyseren in Google Ads is niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie hebt. Gelukkig biedt Google veel verschillende gratis cursussen aan. Als je net begint als online marketeer is dit een fijn steuntje in de rug. Je wilt natuurlijk wel goed voorbereid aan de slag gaan bij een opdrachtgever!

Een toppositie op de zoekresultatenpagina van Google

In de basis zijn er twee manieren om hogerop te komen in Google. De eerste manier is via SEO. Door middel van het verbeteren van de autoriteit van je website door te linkbuilden, relevante content te schrijven en de techniek van je website te optimaliseren probeer je een organische toppositie te claimen. De tweede manier is door te adverteren met Google Ads. In Google Ads maakt je een account aan en stel je campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden in. Wanneer een persoon zoekt op een zoekwoord die in jouw campagne voorkomt, verschijnt jouw advertentie in de zoekresultaten afhankelijk van de context, relevantie en je bod. Naast deze ‘zoekcampagnes’ biedt Google ook andere advertentiemogelijkheden aan, namelijk met banners in het displaynetwerk, adverteren met producten door middel van een shopping campagne en adverteren met video’s op YouTube. 

Welke cursussen biedt Google aan?

Google biedt verschillende cursussen aan in de zogenaamde ‘Skillshop’. Google maakt een onderscheidt in verschillende categorieën. De belangrijkste en beste categorie om mee te starten is de categorie waarin de verschillende campagnetypen van Google Ads worden behandeld. Wil je graag beginnen met een zoekcampagne? Dan kun je starten met de cursus ‘Google Ads Search’. Ben je werkzaam voor een webshop en wil je met je producten adverteren? Dan kun je beginnen aan de cursus ‘Shopping-advertenties’.  Daarnaast kun je je kennis vergroten over het adverteren met video’s in het YouTube netwerk, aan de slag met de cursus ‘Google Ads Display’, waarin je leert hoe je met banners adverteert in het displaynetwerk en de nieuwste cursus ‘Google Ads Measurement’ volgen. In de laatstgenoemde leer je hoe je advertentiebeslissingen neemt door de inzichten die je haalt uit de prestaties van je advertenties.

google certificaten

3 tips om je certificaat in één keer te halen!

Om je op weg te helpen vind je hier drie tips, zodat ook jij je certificaten in één keer behaalt!

#1 Maak alle korte tests aan het einde van een onderdeel

Elke cursus is onderverdeeld in verschillende onderdelen. Aan het einde van deze onderdelen kun je in vijf vragen je kennis testen. Heb je een foutje gemaakt? Geen probleem! Google geeft aan welk stukje je opnieuw kunt oefenen of lezen.

#2 Oefen in de Google Ads interface

Als je een Google Ads account aanmaakt, kun je de lesstof direct toepassen in je account. Op deze manier leer je het programma het beste kennen. Geen zorgen, je kunt alle campagnes gepauzeerd instellen zodat je geen cent uitgeeft.

#3 Heb er plezier in!

Kies een onderdeel uit wat je leuk lijkt. Vind je het leuk om met YouTube bezig te zijn of wil je je daar verder in specialiseren? Start gerust met de videocursus. Daarna kun je gewoon starten met de overige cursussen.

Andere cursussen

Naast cursussen voor Google Ads biedt Google in de Skillshop ook andere cursussen aan. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag met Google Analytics. In deze Google Analytics cursus leer je alle ins- en outs over het analyseren van je websitebezoekers, conversies en kanalen.

Het is goed om deze certificaten te behalen en ze bieden een goede basis, maar het toepassen in de praktijk is nog belangrijker om online adverteren onder de knie te krijgen. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met Happy Talents. Wij denken graag met je mee. Of wil je jezelf ontwikkeling als online marketeer? Wij hebben een traineeship, waarbij alle disciplines van online marketing aan bod komen. Interesse? Meld je dan aan via dit contactformulier. Dan nemen we contact op wanneer een nieuwe ronde start.

Geef een reactie