Tijdens de kickstart hebben de Happy Talents verschillende kijkjes in de keuken, waarbij ze echte casussen meekrijgen om mee aan de slag te gaan. Op deze manier worden de Happy Talents klaargestoomd voor het echte werk!
Het eerste kijkje in de keuken was bij Brainport op Strijp-T in Eindhoven. Allereerst hebben we een presentatie gekregen over de organisatie, wat ze doen, wat hun vraag is en waarom deze vraag is ontstaan.
Aanleiding van de vraag
Veel mensen denken dat Brainport een bedrijf is, maar dat is het niet. Brainport is namelijk een tech regio, waarin bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen samenwerken. Waar de rest van Nederland last had van de economische crisis, ging de Brainport regio juist een sterke groei door. De groei van de tech bedrijven was zo sterk dat er eigenlijk te weinig tech en IT afgestudeerden waren om de banen in te vullen. Op dit moment stimuleert de overheid de jeugd om te kiezen voor een technische studie. Dit gaat al heel goed, maar in de tussentijd worden de banen nog steeds niet gevuld. Vandaar dat de regio is gaan zoeken naar internationaal talent.
De vraag waarmee de we aan de slag mochten gaan, was als volgt:
“Hoe kunnen we de bezoekers van een beurs of congres benaderen met het verhaal van Brainport Eindhoven en de mooie carrièremogelijkheden die onze regio biedt?”
Met bezoekers worden de internationale kenniswerkers bedoeld. Het uiteindelijke doel is om meer bezoekers te trekken naar de website om hen in aanraking te brengen met het verhaal van Brainport Eindhoven en de mooie carrièremogelijkheden die de regio te bieden heeft. Hierbij waren er drie scenario’s waar we rekening mee moesten houden:
- Wanneer Brainport niet aanwezig is op een evenement.
- Wanneer Brainport wel aanwezig is op het event.
- Een evenement waarvan Brainport in de organisatie zit en dus ook aanwezig is.
In deze case zal enkel scenario 1 worden uitgewerkt, omdat deze het meest interessant is.
Hoe hebben we dit aangepakt?
Alle internationale kenniswerkers doorlopen ieder een keuzeproces waarin zij zich oriënteren op eventueel een baan in het buitenland. Dit proces wordt beïnvloed door verschillende factoren. Te denken aan persoonlijke ontwikkeling, werken aan baanbrekende technologie of zelfs de noodzaak om eigen land te verlaten vanwege politieke omstandigheden. Het is dus van belang dat er vanuit het perspectief van de internationale kenniswerkers wordt gekeken en onderzocht wordt waardoor deze internationale kenniswerkers getriggerd worden. Ook is het van belang om eventuele onzekerheden weg te halen wanneer zij zich aan het oriënteren zijn.
We hebben ervoor gekozen om ons advies te baseren op het See-Think-Do-Care-model. We willen de internationale kenniswerkers namelijk door de volledige funnel heen kunnen trekken om zo van bekendheid tot loyaliteit te gaan.
Geotargeting
Door middel van geotargeting kunnen advertenties verspreid worden op social en display. Hierbij worden de mensen getarget die zich bevinden in een bepaalde straal vanaf de locatie van het event. Daarnaast kan er getarget worden op de taal en interesse van de doelgroep, zoals bijvoorbeeld techniek en IT. Op deze manier worden mensen die niet tot de doelgroep behoren uitgesloten en krijgen enkel de mensen uit de targetlanden de advertentie te zien.