

E-mailmarketing is een bekendere term dan marketing automation. E-mailmarketing dekt alleen niet de lading van marketing automation. Veel bedrijven maken nog steeds de fout om hele databases dezelfde mailing te sturen. Eigenlijk is deze traditionele vorm van e-mailmarketing verouderd. In online marketing speelt relevantie een zeer belangrijke rol. Daarom wordt marketing automatie steeds meer ingezet om mailcampagnes te personaliseren en funnels op te zetten om klanten door een bepaalde flow aan informatie of producten te sluizen. Hierbij komen verschillende automation software programma’s kijken.
Bij het inrichten van een strategie is het van belang om goed naar doelstellingen te kijken die bij het bedrijf een rol spelen. Op basis van triggers, zoals bijvoorbeeld het openen van een e-mail of het klikken op een bepaalde link, worden personen uit verschillende doelgroepen toegevoegd aan een specifieke vervolgactie. Zo ontvang je niet alleen leads, maar zorg je er ook voor dat loyaliteit blijft groeien en leads beter door het assortiment geleid worden of herhaalaankopen doen.
Marketing automation is een meerwaarde voor jouw online marketing mix! Een aantal voordelen zijn:
Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om jouw campagnes in te richten: bijna alles is mogelijk!
Automatiseren houdt in dat campagne flows één keer ingericht worden en vervolgens automatisch doorlopen en resultaat opleveren.
Meer data inzichtelijk tijdens alle fases van de customer journey!
Gepersonaliseerde en relevante content naar de juiste personen op het juiste moment.
Een interimmer van Happy Talents is veel meer dan een Marketing Automation Specialist, je haalt namelijk een volwaardige allround online marketeer in huis. Een van onze interimmers kan onder andere de volgende rollen vervullen voor jouw organisatie:
Voor marketing automation is het belangrijk om als eerste stap naar de huidige situatie te kijken. Worden er mails verstuurd? En naar wie? Wat is het doel van de mailing en hoeveel leveren deze mails op?
Wensen inventariseren, waar willen we samen naar toe en hoe kunnen we deze resultaten realiseren?
Als tweede stap is het van belang om te kijken wat er in de toekomst bereikt moet worden. KPI’s worden dan ook bepaald, zodat er ook goed gemeten kan worden of de beoogde doelen behaald worden.
Als derde stap is het van belang om de database te ordenen en goed in te vullen. Hierdoor kunnen de campagnes beter opgezet worden
Als de strategie en database staat, kan de content gemaakt worden en kunnen templates ontwikkeld worden en ingevuld worden.