Home » Online marketing traineeship » Content Marketing

In deze content-cursus voor startende online marketeers nemen we je mee in de wereld van content marketing. Lees snel verder voor een uitleg van content marketing, verschillende vormen van content marketing én enkele tips en voorbeelden. Met behulp van deze cursus heb je in no-time een goede basis in content marketing opgebouwd. 

Wat is Content Marketing?

Content marketing is een marketingtechniek waarbij relevante en waardevolle informatie wordt aangeboden. Door middel van deze waardevolle content wordt de aandacht van een specifiek publiek getrokken en zo lang mogelijk vastgehouden. Het uiteindelijke doel hiervan is de lezer stimuleren een actie te verrichten die winstgevend is voor de website.

Content schrijven lijkt misschien makkelijk, maar het creëren van goede content is een vak apart. Het is daarom niet overbodig om je als allround marketeer wat meer te verdiepen in content marketing. Wil je jezelf graag onderscheiden ten opzichte van andere online marketing starters en content marketeers? Dan kun je deze content marketing training volgen. Zo’n training staat super goed op je CV en zorgt ervoor dat je er gelijk uitspringt tussen een stapel sollicitanten. 

Het belang van content marketing

Dankzij de komst van internet en social media is de hoeveelheid beschikbare informatie enorm gestegen. Deze hoeveelheid content zorgt ervoor dat een potentiële klant niet langer afhankelijk is van bepaalde merken of bedrijven voor informatie. Er is informatie in overvloed en de klant bepaald zelf welke content zij lezen, delen, liken of posten. 

Voor bedrijven betekent dit dat de aandacht van de potentiële klant niet langer vanzelfsprekend is. Om deze aandacht zo goed mogelijk vast te houden is het van belang dat de content die je aanbiedt perfect aansluit bij de lezer en relevante en waardevolle informatie bevat. En hoe langer een potentiële klant zich op jouw website bevindt, hoe groter de kans dat ze een actie uitvoeren die voor jou winstgevend is. 

Online zichtbaarheid vergroten met hulp van een interim online marketeer

Content marketing zorgt er niet alleen voor dat je de aandacht van een potentiële klant langer vast houdt. Het kan ook je online vindbaarheid verbeteren. Doordat jouw content relevante informatie bevat, zul je beter matchen op zoekwoorden van potentiële klanten. Als er vaker op je website pagina geklikt wordt en mensen lange tijd op je pagina actief zijn, krijgt Google een seintje dat jouw pagina relevante informatie bevat. Bij een volgende zoekactie zal jouw pagina dan ook hoger in de organische zoekresultaten verschijnen. Zo ben je dus beter zichtbaar. 

Content marketing zorgt dus op lange termijn voor een betere zichtbaarheid. Daarnaast kan het je naamsbekendheid een enorme boost geven. Want hoe meer bezoekers jouw website heeft, hoe bekender deze wordt.

Hoe zorg je voor goede content?

Het geheim van goede content is voldoen aan de behoefte van je websitebezoeker. Dit is voor elke website weer anders. Hierbij is het belangrijk dat je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep en je weet in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt.

Doelgroep

Door je content aan te passen op je doelgroep kun je er voor zorgen dat je voldoet aan een informatiebehoefte van een bezoeker. Je tone-of-voice is hierbij erg belangrijk. Is je doelgroep hoog opgeleid? Probeer ze dan aan te spreken met een academische tekst. Is je website juist bedoeld voor jongeren? Dan mag je tone-of-voice best wat relaxter zijn. Door je doelgroep aan te spreken in ‘hun eigen taal’ zorg je ervoor dat je content beter aansluit bij de doelgroep en dus sneller voldoet aan de behoefte van de bezoeker.  

Customer journey

Potentiële klanten kunnen in verschillende fases van de customer journey zitten. Door deze fases in acht te nemen kun je beter reageren op de vraag van de klant en ervoor zorgen dat jouw content relevant is voor de bezoeker. Een klant die nog in de ‘see-fase’ zit is bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in prijs deals. 

Hieronder staan alle customer journey fases kort toegelicht:

  • See-fase: deze bezoeker heeft nog geen bewuste koopintentie en is niet bekend met jouw product. Hier is het van belang om bekendheid te creëren. Probeer je content aan te sluiten op de interesses van je doelgroep en hier je product aan te verbinden.
  • Think-fase: deze bezoeker is bekend met je product, maar nog aan het vergelijken tussen merken en websites. Probeer in je content veel product informatie te verwerken. 
  • Do-fase: deze bezoeker is klaar om je product te kopen. Je kunt je content hierop aansluiten door prijs deals aan te bieden en te verwijzen naar de manier van kopen. 
  • Care-fase: deze bezoeker heeft je product gekocht. Je kunt je content hierop aanpassen door bijpassende producten of services aan te bieden of door onderhoudsinformatie te vermelden.

Door je content aan te passen aan je doelgroep en aan de juiste customer journey fase zorg je ervoor dat je altijd relevante informatie aanbiedt. Heb je websitebezoekers die zich in verschillende fases van de customer journey bevinden? Zorg dan dat je website content bevat die aansluit op elke fase en verwijs een bezoeker door naar de juiste pagina (bijvoorbeeld door middel van een aparte productinformatie- en productaanschaf pagina).

Video content

Een steeds belangrijker aspect van content marketing is video content. Het maken van een video klinkt misschien duur en ingewikkeld, maar dit is al lang niet meer zo. Er zijn voldoende programma’s en tools beschikbaar om zelf makkelijk en goedkoop een content video te produceren. En de voordelen van een goede video zijn eindeloos.

Voordelen van video content

Video is de ideale manier om informatie over te brengen op je website bezoeker. Dit komt mede doordat een video vaak een duidelijke verhaallijn heeft. Dit maakt het makkelijker voor de kijker om de informatie te onthouden. Daarnaast kan een mens beelden beter verwerken dan platte tekst. Een video zorgt er dus voor dat een websitebezoeker je verhaal beter begrijpt én langer onthoudt. 

Daarnaast blijven mensen vaak langer op een website hangen als er een video aanwezig is. Zoals eerder genoemd houdt Google bij hoe lang een bezoeker op een website blijft. Dit is dus weer bevorderlijk voor je positie in het zoeknetwerk.  

Storytelling in content marketing

Storytelling is letterlijk communiceren door middel van verhalen. Het is een belangrijk onderdeel van content marketing. Storytelling biedt namelijk de mogelijkheid om verder te gaan dan alleen kennis overbrengen aan de lezer. Door middel van storytelling kan je een emotionele verbintenis creëren met je publiek. Dit klinkt misschien gek, maar mensen zijn veel gevoeliger voor emoties dan voor platte feiten en cijfers. Dat betekent niet dat je alle data gelijk overboord moet gooien. The best practice is namelijk een combinatie van beide. 

De kracht van storytelling zit hem in het persoonlijk maken van je verhalen. Door je doelgroep op een persoonlijke manier aan te spreken zullen ze zich veel sneller verbonden voelen met je boodschap. Hiervoor moet je natuurlijk wel precies weten wie jouw doelgroep is en wat hen speciaal maakt. Wat vinden ze interessant en waar zijn ze gevoelig voor? Door deze kennis te verwerken in je verhaal kan je een emotie oproepen bij de lezer, die ze verbindt met jouw product of merkt. Dit verkleint de barrière tot een conversie voor de lezer. Net als bij elk verhaal, is het hierbij belangrijk dat je een duidelijke structuur hanteert met een begin, een middenstuk en een einde. In het begin definieer je het probleem dat jouw doelgroep heeft, in het middenstuk biedt je een oplossing en in de conclusie verwerk je waarom dit een succes is. Probeer hier niet te veel van af te wijken, anders krijgt je lezer de kern van je boodschap misschien niet goed mee. 

Universele tips voor een goede content

Natuurlijk is er geen vast template voor het creëren van een goede content. Maar er zijn wel enkele tips die je content een boost kunnen geven.

Gebruik tussenkopjes

Niemand vindt het prettig om enorme lappen tekst te lezen. Door alinea’s en tussenkopjes toe te voegen zorg je ervoor dat je informatie wat overzichtelijker wordt. Daarnaast is het makkelijker om specifieke informatie te zoeken in een tekst die tussenkopjes bevat. Hiermee maak je je content makkelijker om te lezen en te begrijpen.

Voeg afbeeldingen toe

Grote hoeveelheid tekst kan enorm afschrikken. Door afbeeldingen toe te voegen zorg je ervoor dat je content aantrekkelijker wordt. Daarnaast kan een relevante afbeelding veel zeggen over de inhoud van een tekst. Zo wordt het onderwerp van je tekst snel duidelijk zonder dat je ook maar iets hoeft te lezen.

De kracht van infographics

Een infographic is een visuele weergave van informatie. In plaats van een grote hoeveelheid tekst kan de informatie in een afbeelding verwerkt worden. Hierdoor is het leuker om te lezen en is de informatie in één oogopslag zichtbaar. Wil je meer tips over hoe je een goede infographic maakt? Bekijk dan het voorbeeld hiernaast.

Voorkom duplicate content

Duplicate content betekent dat dezelfde content op twee verschillende websites staat. Dit is verwarrend voor Google, die dezelfde informatie niet tweemaal wil aanbieden aan een zoeker. Google zal dus zelf een keuze maken tussen de twee websites en slechts één aanbieden. Dit kan ervoor zorgen dat jouw website dus niet in de zoekresultaten verschijnt, ook al heb je hele relevante content voor de zoekopdracht. Check dus regelmatig je content om te controleren of deze niet dubbel is en kopieer nooit zomaar tekst van een andere website. 

Maak een contentplanning

Zoals je gelezen hebt zijn er enorm veel mogelijkheden binnen content marketing, zowel binnen content creatie als op welk kanaal je de content deelt en wanneer. Om gestructureerd te werk te gaan is het handig om een contentplanning te maken.

Hierin plan je vooraf in op welke momenten je content wilt delen via welke kanalen en wat voor onderwerpen je in deze content wilt verwerken. Zo kun je je content afstemmen op speciale momenten zoals feestdagen en zorg je dat je je content evenredig over het jaar en je verschillende kanalen verdeeld.

Zo’n contentplanning kun je samenbrengen in een contentkalender. Dit is een jaaroverzicht waar je per dag aangeeft wat er die dag moet gebeuren en door wie. Zo heb je een duidelijk beeld van wat je op het gebied van content marketing gepland hebt en kom je niet voor verrassingen te staan. Een echte must dus voor elke succesvolle content marketeer.

opsomming_icon

Content marketeer

Zoals al eerder aangegeven is goede content voor elke website en platform verschillend. Wil je je verder verdiepen in content marketing? Dan is het onderstaande boek absoluut een aanrader van onze talenten. Heb je de ambitie om een echte content marketeer te worden? Volg dan een opleiding of cursus in content marketing. 

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy Talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!