Home » Online marketing traineeship » Data Driven Marketing

First things first: Data driven marketing is geen op zichzelf staand specialisme. Data driven marketing zit namelijk verweven in alle online marketingactiviteiten en -kanalen. Data is de drijfveer van al je online marketingactiviteiten. Althans, dat zou zo moeten zijn. Waar online marketeers jaren geleden rekenden op hun onderbuikgevoel, is dat inmiddels uit den boze. Data lezen. Data begrijpen. Én die data op de juiste manier inzetten. Dat onderscheid de hedendaagse topmarketeer van de rest.

Wat is datagedreven marketing?

Eigenlijk zegt het woord zelf al veel. Bij data-driven marketing worden je marketingbeslissingen gestuurd op basis van de insights die data je geeft. Daardoor kunnen gerichtere keuzes worden gemaakt én budgetten steeds effectiever worden ingezet. Data is de rode draad die door de marketingactiviteiten van je organisatie heen loopt. Data speelt niet alleen een belangrijke rol in marketing, ook op andere afdelingen is de besluitvorming veelal op data gebaseerd. Aangezien jij marketing-minded bent, zullen we in deze snelcursus vooral inzoomen op datamogelijkheden in de wereld van online marketing.

Data driven marketing
Data gedreven marketing

Toepasbare data voor online marketeers

Het is belangrijk om te weten dat online marketeer een ander beroep is dan data specialist of data scientist. De twee vullen elkaar absoluut aan, maar voor super geavanceerde data-oplossingen schakelt de marketeer vaak de hulp van een data specialist in. Meer over dit soort oplossingen lees je later. Waar jij je als online marketeer steeds meer mee bezig zal houden, is weten hoe je data kunt gebruiken om strategische beslissingen te nemen.

Data is namelijk een grote plas met gegevens. Met behulp van data kun je belangrijke patronen ontdekken. Bijvoorbeeld binnen je klanten of je doelgroep, bestellingen of processen. Je kunt er waardevolle insights uit halen. Die insights worden vervolgens gebruikt om je strategie voor de komende periode te bepalen. Dat kan binnen jouw favoriete discipline zijn, zoals SEO of SEA, maar ook overkoepelend.

Data in SEO 

Wat doen SEO-marketeers met data? Ze kijken naar data als traffic, vertoningen, klikken, zoekvolume, backlinks en natuurlijk de organische rankings. SEO-marketeers weten bijvoorbeeld de kansrijke zoektermen zo uit de brei te vissen. Zoekvolume combineer je het liefst met concurrentie-aantallen. Zo zoek je niet simpelweg naar het zoekwoord met het meeste volume, maar naar zoekwoorden met redelijk volume, waar de concurrentie niet zo hevig is. Je bepaalt waar de focus ligt en op welke zoekwoorden je het waardevolste verkeer trekt. 

Als startend marketeer wil je graag weten wat deze data betekent en hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken. Meer informatie over SEO (en SEO-data) vind je op onze SEO-pagina. Wist je trouwens dat je verschillende SEO-tools kunt gebruiken om die data te achterhalen?

Data in SEA & Social Advertising

Ook binnen SEA en Social Media Advertising draait eigenlijk alles om data. Marketeers sturen hun campagnes altijd op basis van de data die ze voorhanden hebben. Daarbij is een deel van de data overlappend met SEO. Ook SEA- en social marketeers kijken namelijk naar verkeer, zoekvolume, vertoningen, klikken, conversies, noem het allemaal maar op. Op het moment dat je ermee gaat werken, kom je al deze termen ongetwijfeld tegen. Je zult merken dat je meer feeling krijgt bij deze data. Je leert data lezen en de relevante data uit de brei te pikken. Data helpt je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te tonen.

Een van de grootste ontwikkelingen van de laatste jaren is de manier waarop SEA- en social advertising specialisten met data binnen Google Ads en Facebook Ads omgaan. Waar online marketeers een aantal jaar geleden juist aangespoord werden om de algoritmes enkel te ‘voeden’ met schone, beperkte data, wordt er nu juist gestreefd naar een zo groot mogelijke plas met data. De algoritmes van Google en Facebook zijn inmiddels namelijk slim genoeg om daar zélf slimme (en daardoor soms onverwachte) conclusies en targeting uit op te halen.

Third Party Data

Naast eigen data, is ook data vanuit andere bronnen zeer waardevol voor SEA en social advertising campagnes. Die data vanuit externe bronnen wordt ook wel third party data genoemd. Third party data kan allerlei data zijn. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over de gemiddelde temperaturen in een bepaald jaar, hoeveel dagen het geregend heeft, wat voor weer het komend weekend wordt, etc. Met deze data kunnen advertenties worden verrijkt, en dus relevanter worden gemaakt voor de doelgroep. 

Bijvoorbeeld: Onze Happy-collega’s van Happy Idiots hebben in het verleden weerdata van het KNMI gebruikt om de weersvoorspelling op te nemen in de advertenties van een klant die BBQ-arrangementen verkoopt. Uit de data bleek dat bestelling van een BBQ-pakket vaak 3 dagen vóór de daadwerkelijke barbecuedag plaatsvond. Werd het drie dagen later minstens 20 graden én bleef het droog? Dan werd de weersvoorspelling opgenomen in de advertentie!

Data als strategisch marketing startpunt

Online marketing en data gaan dus hand in hand. Data helpt bedrijven om iedere marketing euro zo effectief mogelijk in te zetten. Dat gebeurt door middel van persoonlijke segmentatie, specifieke targeting en waarde-inschattingen van verschillende prospects. Maar hoe doe je dat dan? Het is al een aantal keer besproken. De juiste boodschap op het juiste moment. En dan het liefst ook aan de juiste doelgroep. Hoe zorg je daarvoor?

Bepaal de Customer Journey

Een van de belangrijkste kansen die data biedt, is het in kaart brengen van de customer journey van je klanten. Dankzij het brede scala aan digitale kanalen weten bedrijven ontzettend veel data te verzamelen over klantcontact met een bedrijf, haar medewerkers en haar producten. Daarnaast vergaren zij ook informatie over interactie tussen (potentiële) klanten onderling, bijvoorbeeld door het tracken van sociale media en andere platformen. Deze platformen zijn echter niet de enige contactpunten die klanten hebben met een bedrijf. Ook internetgedrag, interactie met (fysieke) objecten en interactie met verkooppunten en verkoopsystemen leveren veel data inzichten op.

Met behulp van deze data kan de klantreis steeds beter in beeld worden gebracht. Zo breng je succes- en knelpunten in kaart waardoor je de reis van je klant steeds verder optimaliseert. Het helpt je jouw marketingboodschap nauwkeurig af te stemmen op de exacte fase waarin je (potentiële) klant zich op dat moment bevindt. De segmentatie van je doelgroep wordt steeds persoonlijker. Zo wordt jouw merk relevanter en aantrekkelijker voor deze persoon, wat de kans op een conversie alsmaar vergroot.

De voorspellende kracht van data

Herinner jij je docent geschiedenis van de middelbare school nog? Grote kans dat hij fan was van de uitspraak; ‘Het is belangrijk om geschiedenis te leren, zodat je toekomstig gedrag kunt begrijpen’. Wat blijkt? Voor de toekomstig online marketeers in het klaslokaal had hij helemaal gelijk! 

Met behulp van historische data kan toekomstig klantgedrag namelijk nauwkeurig worden voorspeld. Zo wordt bijvoorbeeld voorspeld hoe groot de kans is dat iemand converteert, hoe lang de Customer Lifetime Value (CLV) is en zelfs op welk punt de klant de grootste kans heeft om over te stappen op de concurrent.

Let wel op: dit zijn vrij geavanceerde datatoepassingen. Veel bedrijven zijn nog niet op het punt beland waar ze data op deze manier in kunnen zetten. Ben je echter wel bewust van de mogelijkheden.

Datagedreven conversie-attributie

Conversie-attributie vergt misschien wat uitleg. Met conversie attributie bepaal je hoeveel een bepaald kanaal, een advertentie of een touchpoint in de customer journey heeft bijgedragen aan de keuze van je doelgroep voor jouw product of dienst. Dit is belangrijk om te weten, zodat je marketingbudgetten kunt alloceren aan de kanalen of media waar ze het meest opleveren. Hoe accurater je inzicht, hoe beter je het budget (en je tijd!) kunt verdelen.

Datavisualisatie

Data is in de basis niet echt aantrekkelijk. Grote sets met gegevens, daar wordt bijna niemand heel gelukkig van. Verdiep je daarom ook eens in tools waarmee je die data gemakkelijk omzet in overzichtelijke grafieken en dashboards. Op die manier laat je snel de belangrijkste insights uit de data zien. Dat is hartstikke handig wanneer je iemand snel de belangrijkste resultaten wil tonen. Degene aan de andere kant van de tafel heeft namelijk geen tijd (en geen zin) om samen met jou naar dikke rijen gegevens te kijken. Een datavisualisatie biedt daar de oplossing. 

Er zijn verschillende tools voor datavisualisatie die de moeite zijn om te checken. De bekendste en gebruiksvriendelijkste is Google Data Studio, maar ook Tableau en Datatrics bieden goede oplossingen!

Data-takeaways

Data kan erg ingewikkeld zijn, zeker voor startende marketeers. Daar hoef jij je absoluut nog geen zorgen om te maken. Zorg er in ieder geval voor dat je onderstaande onthoud als jij als marketeer aan de slag gaat:

  • Data is de rode draad die loopt door alle marketingactiviteiten. Met de juist data inzichten zorg je ervoor dat de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste persoon wordt getoond. 
  • Data kan niet los van andere marketingdisciplines worden gezien, maar speelt een grote rol in ieder van die disciplines.
  • Zet data in om je online marketingstrategie te bepalen, maar durf operationele werkzaamheden steeds meer uit te besteden aan algoritmes van Google en social advertising platformen.

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy Talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!