Home » Online marketing traineeship » Search Engine Advertising (SEA)

In deze SEA-cursus voor beginnende marketeers lees je meer over het online marketing specialisme SEA. Je vindt uitleg over wat SEA precies inhoudt en welke vormen het kan aannemen. Bij Happy Talents staat opleiding voorop. We vinden het belangrijk om trainees op te leiden tot allround online marketeers. Begin zelf alvast met het doorlezen van de basisbeginselen van SEA marketing.

Wat is SEA?

SEA marketing, voluit search engine advertising is, zoals de naam al zegt, het adverteren via zoekmachines. Een bekend voorbeeld hiervan is natuurlijk adverteren via Google, maar dit kan ook via andere zoekmachines zoals bijvoorbeeld Bing. In de uitleg die volgt zal telkens adverteren via Google als uitgangspunt genomen worden, aangezien dit de grootste en meest gebruikte zoekmachine is. 

Wat voor soorten advertenties zijn er?

Er zijn verschillende advertentie soorten. Er kan zowel binnen een zoekmachine als Google geadverteerd worden als op andere partnersites van deze zoekmachine. De locatie van de advertentie zal per advertentie variant toegelicht worden. 

Hieronder staan alle advertentievormen opgesomd:

  • Tekst advertenties
  • Shopping advertenties
  • Display advertenties
  • Video advertenties
  • App-advertenties

Deze advertenties zijn allemaal aan te maken in het advertentieprogramma van Google:  Google Ads. 

Tekst advertentie

Een tekst advertentie bestaat enkel uit tekst. Aangezien deze in het zoekresultaat van een zoekmachine verschijnt, is het soms lastig om een betaalde advertentie te onderscheiden van een organisch zoekresultaat. 

Er zijn twee punten waaraan je een betaalde tekst advertentie kunt herkennen:

  1. Betaalde advertenties verschijnen altijd boven de organische zoekresultaten
  2. Betaalde advertenties hebben het woord ‘Advertentie’ voor de URL staan

De advertentie bevat altijd een advertentiekop, een beschrijving en een zichtbare URL. Daarnaast kunnen er nog andere componenten toegevoegd worden, zoals sitelinks of een review.

Shopping advertentie

Shopping advertenties kunnen net als tekst advertenties in de zoekresultaten van Google verschijnen. Daarnaast is er een apart ‘Shopping’ tabblad in Google en kan de advertentie op zoekpartnerwebsites van Google en sites in het Google Display Netwerk worden getoond. 

Een shopping advertentie bestaat uit de volgende elementen: een titel, een duidelijke product foto, de prijs en de naam van de winkel. Doordat de advertentie een foto van het product en een prijs bevat krijgt een potentiële koper een veel duidelijker beeld van het aangeboden product dan bij een tekst advertentie. Daarom levert een shopping advertentie vaak kwalitatief betere leads op. Dit wil zeggen dat de mensen die op de advertentie klikken vaak dichter bij een aankoop zijn dan bij een tekst advertentie.

Advertentie opbouw

Google zorgt er zelf voor dat alleen relevante producten, dus de producten die het beste bij het zoekwoord passen, worden weergegeven. Als online marketeer is het jouw taak om ervoor te zorgen dat Google een goede foto en de juiste productinformatie beschikbaar heeft. Je shopping advertenties kun je opmaken in Google Ads. Hier kun je bijvoorbeeld verschillende advertentie koppen aanmaken waar Google mee kan rouleren. 

Via het Google Merchant Center kun je de productvoorraad van elk product doorgeven. Zo kan Google precies zien welke producten op voorraad zijn en welke zijn uitverkocht. Het is natuurlijk zonde om te adverteren voor een product dat momenteel niet beschikbaar is. 

Display advertentie

Display advertenties zijn advertenties die weergegeven worden in het Google Display Netwerk. Hieronder staat een voorbeeld van een display advertentie. Deze advertentie werd vertoond in een banner aan de zijkant van een e-mail account inbox.

Zoals je ziet bestaat een display advertentie vaak uit een afbeelding, advertentie tekst met een kop en een beschrijving en een logo.

Er zijn twee soorten display advertenties, namelijk responsieve advertenties en geüploade display advertenties.

Responsieve advertenties

Responsieve display advertenties worden opgebouwd via Google. Als online marketeer lever je zelf enkele advertentie koppen, beschrijvingen, logo’s en afbeeldingen. Google gebruikt machine learning om hier advertenties van te maken en de beste varianten te tonen aan potentiële klanten.

Geüploade display advertenties

Het is ook mogelijk om eigen display advertenties samen te stellen. Hierbij kies je zelf per advertentie de tekst, de afbeelding en een opmaak en heb je volledige controle. Deze advertenties kun je vervolgens in één geheel uploaden naar Google Ads, waar ze kunnen worden ingezet.

Videoadvertenties

De naam zegt het al, video advertenties zijn advertenties in de vorm van een video. Deze video advertenties kunnen vertoond worden via YouTube, bijvoorbeeld voor een YouTube video maar ook bovenaan de YouTube zoekresultaten of zelfs op de YouTube homepage. Maar ook op andere platforms kan een video advertentie geplaatst worden. Bijvoorbeeld via nieuwswebsites als nu.nl of televisiezender websites als NPO uitzending gemist. 

Zoals je misschien uit eigen ervaring weet zijn er verschillende video advertentie vormen. Zo heb je advertenties die na enkele seconde kunnen worden overgeslagen, maar ook advertenties die je van begin tot eind af moet kijken.

Deze advertentie verscheen voor een YouTube video. Aan de knop rechtsonder, die na enkele seconde verschijnt, kun je zien dat deze advertentie kan worden overgeslagen. Dit heet een skippable instream video. Instream betekent dat de advertentie voor, tijdens of na een andere video verschijnt. Skippable betekent dat de video na enkele seconde kan worden overgeslagen. Zo zijn er nog veel meer video advertentie varianten.

App-advertenties

De laatste advertentievorm die hier beschreven wordt zijn app-advertenties. Dit zijn niet alleen de advertenties die in apps zelf worden weergegeven. Er zijn drie vormen van app-advertenties, namelijk advertenties die sturen op app installaties, advertenties die sturen op app gebruik en de advertenties die in apps zelf verschijnen en In-app advertenties worden genoemd.

Advertenties die sturen op app installaties

Het doel van deze advertenties is heel makkelijk, namelijk iemand aansporen om een bepaalde app te installeren. Deze advertentie verwijst dan ook naar Google Play of een Appstore waar de app kan worden gedownload. De advertentie wordt vertoont via display advertenties in het Google Display Netwerk, via video advertenties op YouTube of gewoon bij de zoekresultaten van Google.

Advertenties die sturen op app gebruik

Deze advertenties sturen niet direct op het installeren van een bepaalde app, maar proberen de kijker van de advertentie te overtuigen om een bepaalde app te gebruiken. Dit wordt ook wel app engagement genoemd.  Deze advertentie wordt vaak gebruikt voor mensen die een app al geïnstalleerd hebben. Dan linkt de advertentie direct door naar de app zelf.

In-app advertenties

Deze advertenties worden enkel vertoont in een app zelf en verwijst vaak naar een extern product of een andere app.

Advertentie resultaten meten

Nadat je een advertentie hebt geplaatst wil je natuurlijk weten hoe goed deze advertentie presteert. Dit kun je beoordelen aan de hand van verschillende statistieken of KPI’s. Zo kun je kijken naar hoeveel mensen je advertentie hebben bekeken. Dit wordt gemeten aan de hand van weergaves of views. Als je wat meer informatie wil over of je advertentie in de smaak is gevallen, is het interessant om te weten hoeveel mensen op je advertentie hebben geklikt. Dit noem je de klikfrequentie of de click-through-rate (CTR). Daarnaast is het goed om te weten hoeveel conversies je advertentie heeft opgeleverd. Dit zijn het aantal waardevolle acties, zoals een aankoop of nieuwsbrief inschrijving,  die gedaan zijn naar aanleiding van je advertentie. 

Natuurlijk zijn er naast weergaves, klikfrequentie en conversies nog veel meer statistieken die interessant zijn om te meten.

Goal

Google ads

Al deze statistieken worden teruggekoppeld naar het Google Ads account waarmee je de advertenties hebt gepubliceerd. Hier kun je de resultaten van elke advertentie afzonderlijk bekijken, maar je kunt de resultaten ook beoordelen op advertentiegroep of campagne niveau. Zo kun je precies zien welke advertentievormen goed werken en welke minder performen. Op basis van de resultaten kun je een advertentie vervolgens weer verbeteren. Dit proces van aanmaken, analyseren en optimaliseren is de basis voor een goede SEA advertentie campagne. 

Wil jij graag alles weten over SEA en alle andere vormen van online marketing? Meld je dan nu aan voor het Happy Talents traineeship!
Bekijk in de tussentijd ook onze andere informatie pagina’s over SEO, Social advertising, E-mail marketing of lees meer over je eigen persoonlijke ontwikkeling.

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!