Home » Online marketing traineeship » Search Engine Optimalization (SEO)

In deze SEO-cursus voor startende online marketeers vind je de basisbeginselen van SEO, inclusief praktische tips om een voorsprong te nemen op het gebied van SEO. Bij Happy Talents vinden we het belangrijk om onze online marketeers op te leiden tot echte allrounders op het gebied van online marketing. Daarbij mag gedegen kennis van SEO natuurlijk niet ontbreken.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO), in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is het optimaliseren van je website om organisch goed vindbaar (en dus zichtbaar) te zijn in de zoekmachines. Als je hoog scoort in de organische, gratis zoekresultaten trek je meer bezoekers en relevant verkeer naar je website, zonder dat je daar hoge advertentiekosten voor hoeft te betalen. Daarom is SEO een van de belangrijkste online marketingmiddelen voor bedrijven en organisaties om hun online bereik te vergroten. 

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten organische resultaten te vinden in de SERP (Search Engine Result Pages), oftewel zoekresultaten. Daar gaan we later wat uitgebreider op in. De standaard zoekresultaten van Google zien er uit als op onderstaande afbeelding. Het bovenste zoekresultaat is een betaald zoekresultaat, de onderste twee resultaten zijn voorbeelden van organische zoekresultaten. Deze zijn beïnvloedbaar met behulp van SEO. 

SERP-interim-online-marketeer

SEO is een effectief, maar duurzaam marketingmiddel. Het duurt namelijk even voordat je de vruchten plukt van de tijd en moeite die in je SEO stopt. Daar krijg je dan wel een langdurig effect voor terug. Als je de website goed onderhoudt en zorgt dat je zichtbaar blijft, kun je blijvend relevante bezoekers trekken en conversies binnenhalen zonder daar torenhoge advertentiekosten voor te betalen. Voor goede SEO-resultaten heb je een lange adem nodig, maar het betaalt zich op de lange termijn vaak uit.

Goal

Wat is het doel van SEO?

Het hoofddoel van SEO is om mensen die zoeken in de zoekmachines antwoord te geven op hun vragen, om zo hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Dit hoeven niet altijd letterlijke vragen te zijn, zoals ‘hoe bak ik pannenkoeken?’ of ‘waar is de supermarkt?’. Ook bij korte zoekopdrachten hebben mensen een bepaalde vraag. Iemand die zoekt op ‘schoenen kopen’ heeft zelfs meerdere vragen voor de zoekmachine. De gebruiker wil bijvoorbeeld weten waar hij schoenen kan kopen, welke schoenen hij kan kopen en hoe duur die schoenen zijn. De gebruiker heeft dus een specifieke zoekintentie. Het is de taak van een SEO-marketeer om te zorgen dat een website zo goed mogelijk aansluit bij deze zoekintentie. Hoe relevanter je website of pagina is voor de zoekintentie van de gebruiker, hoe hoger deze terugkomt in de zoekresultaten. Daarmee creëer je meer zichtbaarheid voor je website.

Zoekwoordenonderzoek

Maar hoe kom je achter de zoekintentie van Google-gebruikers? Dat doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Zo’n onderzoek dient altijd als startpunt van je SEO-strategie. Hiermee bepaal je namelijk waar jouw doelgroep naar zoekt, welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken en hoe hevig de concurrentie is voor bepaalde zoekwoorden. Op basis van het zoekvolume – het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een zoekterm – kun je bepalen op welke woorden je de focus wil leggen.

Met andere woorden: Op welke zoektermen wil je het liefst gevonden worden? Dat bepaal je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Daarvoor gebruik je een aantal handige tools:

Online zichtbaarheid vergroten met hulp van een interim online marketeer

3 Pijlers van SEO

Naast de relevantie voor zoekintentie van de gebruiker zijn er nog een aantal andere rankingfactoren die bepalen hoe jouw website scoort in de zoekresultaten. Er zijn meer dan 200 verschillende factoren waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekresultaten terugkomt. Als je ze alle 200 wil weten, kun je ze op Backlinko vinden. Voor nu wordt er gefocust op de grote lijnen. Al deze ranking factoren zijn namelijk onder te brengen onder drie pijlers: content, techniek en website autoriteit. 

opsomming_icon

Pijler 1 – Content

Een goede SEO-marketeer zorgt dat de website beschikt over voldoende kwalitatieve, relevante en unieke content waarop een pagina gevonden kan worden. Contentmarketing is eigenlijk een specialisme op zich, maar het kan niet los worden gezien van SEO. Naast de ‘vaste’ content op je webpagina’s is het ook belangrijk om wisselende content op je website te plaatsen, zoals blogartikelen over de laatste ontwikkelingen in de branche. Dankzij relevante content kan het algoritme van Google bepalen of jouw pagina aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.

techniek_icon

Pijler 2 – Techniek

Je websitetechniek is ook erg belangrijk om goed te scoren in de zoekrestultaten. Met een solide technische basis help je zoekmachines om jouw website beter te begrijpen. Ook is je websitetechniek erg belangrijk voor de gebruikerservaring. We zullen je de hele technische aspecten voor nu besparen. Het is belangrijk om te weten dat zaken als pagina- en menustructuur, sitesnelheid en interne links allemaal bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daar hecht Google ontzettend veel waarde aan. Het is dus belangrijk om dit op orde te hebben.

autoriteit_icon

Pijler 3 – Autoriteit

Google geeft websites met autoriteit op het gebied van een bepaald onderwerp altijd voorrang op websites die dat niet hebben. Deze website autoriteit wordt voor het grootste deel bepaald door het aantal kwalitatieve en betrouwbare backlinks, oftewel links van externe websites die naar jouw webpagina linken. Daarnaast zegt ook de ‘leeftijd’ en populariteit veel over de autoriteit van een website. Een site die al 20 jaar bestaat en veel bezoekers trekt heeft een hogere autoriteit dan een nieuwe website die pas een jaar in de lucht is. Nieuwe websites moeten autoriteit opbouwen. Het opbouwen van website autoriteit doe je (grotendeels) door middel van linkbuilding.

Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Je vergroot er namelijk de autoriteit van je website mee. Dat is een belangrijk signaal naar Google, Bing en Yahoo. Je wil immers dat de zoekmachine weet dat jouw bedrijf verstand van zaken heeft, zodat je hoger in de zoekresultaten wordt getoond. Linkbuilding draait om het vergaren van zogenaamde backlinks. Backlinks zijn simpel gezegd linkjes van andere websites die naar jouw website verwijzen. Hiermee geeft die website eigenlijk bij Google aan dat ze jouw website of pagina steunen of onderschrijven als gezaghebbende pagina in een bepaald onderwerp.

GMB-Happy-Talents

Local SEO

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling  op SEO-gebied is local SEO. Bij lokale SEO zorg je ervoor dat je binnen de regio waar je jouw producten of diensten levert extra goed gevonden wordt. Dit is ontzettend waardevol omdat je vooral mensen bereikt die echt op zoek zijn naar jouw dienst of product. Door lokaal goed zichtbaar te zijn trek je veel relevant publiek naar je website of naar je fysieke locatie. 

Dit doe je door de juiste informatie voor Google toe te voegen in een stukje code op je website. Dit is structured data voor ‘Local Business’. In die structured data voeg je verschillende bedrijfsinfo toe, zoals je logo en adres. Hoe dit precies werkt is wat geavanceerdere SEO en wellicht wat ingewikkeld. Zorg in ieder geval dat je weet dat Local Business structured data een belangrijke factor is om lokaal vindbaar te zijn in Google. Neem deze kennis dus mee naar de strategische tekentafel!

Google Mijn Bedrijf

En andere manier om te zorgen dat je lokaal goed gevonden wordt, is door middel van het optimaliseren van het Google Mijn Bedrijf-account van een bedrijf of winkel. Op deze manier kan je fysieke locatie worden uitgelicht op het moment dat iemand in de buurt zoekt naar de producten of services die jij aanbiedt, zoals in dit voorbeeld van Happy Talents.

SEO voor Google of Bing?

Veel online marketeers baseren hun SEO-werkzaamheden voornamelijk op Google. Een andere gebruikte zoekmachine is Bing, maar daar maken veel minder mensen gebruik van dan van Google. Bing vertegenwoordigt zo’n 2.5% van het zoekverkeer, Google ruim 95%. Daarom wordt hier voornamelijk gesproken over Google. Vaak worden websites die geoptimaliseerd zijn voor Google – en daar hoog in de zoekresultaten verschijnen – ook goed in de zoekresultaten van Bing weergegeven. Toch is het ook goed om meer te weten over de werking van het algoritme van Bing.

Dit doe je door de juiste informatie voor Google toe te voegen in een stukje code op je website. Dit is structured data voor ‘Local Business’. In die structured data voeg je verschillende bedrijfsinfo toe, zoals je logo en adres. Hoe dit precies werkt is wat geavanceerdere SEO en wellicht wat ingewikkeld. Zorg in ieder geval dat je weet dat Local Business structured data een belangrijke factor is om lokaal vindbaar te zijn in Google. Neem deze kennis dus mee naar de strategische tekentafel!

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy Talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!