Home » Online marketing traineeship » Social Media Advertising

Een van de belangrijkste bouwstenen van online marketing is Social Media Marketing. Als online marketeer kun je niet zonder kennis van social media. Daarom vindt Happy Talents het belangrijk om jou de must-knows van adverteren op social media bij te brengen. Dat doen we door middel van deze Social Media Marketing cursus!

Op deze pagina vind daarom je alle essentiële basics van social advertising. Social advertising – oftewel adverteren op sociale media – is een onderdeel van social media marketing. Je betaalt bij social advertising voor het bereik van je advertenties. Onder social media marketing vallen ook organische (gratis) posts, maar daarvoor verwijzen we je graag door naar onze starterspagina over contentmarketing. Op deze pagina leer je de ins en outs over betaalde advertenties op platformen als Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok. Zo helpen we je met jouw vliegende start als online marketeer!

Wat is Social Media Advertising?

Social advertising is het adverteren op allerlei sociale netwerken. Tegenwoordig zijn dat er nogal wat. Facebook en Instagram zijn de bekendste platformen. Daar wordt dan ook het meest op geadverteerd. Een goede online marketeer weet echter ook de mogelijkheden op andere platformen te benutten. LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest en ook het relatief nieuwe TikTok bieden veel advertising kansen voor bedrijven. Social advertising heeft veel raakvlakken met het adverteren binnen Google en op YouTube. Beide manieren van adverteren levert vaak mooie resultaten op. Een belangrijke voorwaarde is dat de campagnes goed worden op- en ingezet.

see think do care
social media marketing

See-Think-Do-Care in Social Advertising

De essentie van een geslaagde social media campagne is om de doelgroep op het ideale moment te bereiken met de juiste boodschap. Bij het opzetten van campagnes houd je daarom rekening met de fase waarin jouw doelgroep zich bevindt. Dat levert de beste resultaten op. Bij Happy Talents zijn we groot fan van het See-Think-Do-Care model. 

Dit model helpt je bepalen in welke fase je doelgroep zich bevindt, welke boodschap daarbij hoort en welke targetingmethode hier het best bij aansluit. Het STDC-model is bruikbaar voor vrijwel alle specialismen binnen online marketing. Het is slim om je hier verder in de verdiepen! 

Aangezien je op deze pagina bent om te leren over social advertising, hebben we het hier vooral over de impact van STDC-model op een social advertising strategie. Social advertising is vooral toepasbaar in de eerste drie fases van het model. In de See-fase zorgt je voor naamsbekendheid van je merk of bedrijf, in de Think-fase wil je jouw doelgroep naar je website lokken en in de Do-fase wil je deze doelgroep verleiden tot het doen van bijvoorbeeld een aankoop. Als je dit weet, kun je de boodschap precies aanpassen op de fase waarin jouw doelgroep zich bevindt.

Uitgebreide targeting

Social advertising heeft als grote voordeel dat je super gedetailleerde targeting in kunt stellen voor je campagnes. Doelgroepen kunnen worden bereikt op basis van demografie, geografie, interesses en zelfs levensgebeurtenissen. Maar wat betekent dat concreet? Een paar voorbeelden: 

  • Een streetwear webshop wil zijn naamsbekendheid vergroten onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Ze maken een videocampagne waarin ze laten zien wat voor stijl kleding zij verkopen en waar het merk voor staat (See). 
  • Een woonwinkel heeft wil zijn gordijnencollectie laten zien aan mensen die al eens een video over de winkel hebben bekeken (Think) of eerder op de gordijnenpagina van de website zijn geweest.
  • Een makelaarskantoor wil in contact komen met potentiële huizenkopers maakt een campagne die hij richt op mensen die specifiek in de markt zijn voor een huis of appartement (Do). Bij een klik op de button in de advertentie neem je direct contact op met een medewerker.

Voor ieder doel is er specifieke targeting in te stellen. Wel zijn de mogelijkheden enigszins afhankelijk van het platform waar je op adverteert. Facebook en Instagram hebben de meest uitgebreide targetingmogelijkheden, maar ook andere platformen zijn in staat om nauwkeurige doelgroepen te bereiken.

Goal

Adverteren op Facebook en Instagram

Adverteren op Facebook en adverteren op Instagram doe je vanuit de Facebook of Instagram Business Manager. Instagram is eigendom van Facebook, vandaar dat we Facebook en Instagram hier in dezelfde adem noemen. Op het gebied van advertising zijn de beide platformen vrijwel volledig met elkaar geïntegreerd. Facebook en Instagram zijn de meestgebruikte platformen voor adverteerders. Hieronder worden de belangrijkste overeenkomsten en verschillen voor je op een rijtje gezet. Ben je op zoek naar verdere verdieping in de advertentiemogelijkheden per platform? Klik dan even op de meer info-buttons in de tekst.

Facebook marketing

Marketing op Facebook kun je opdelen in twee manieren: Organische marketing en betaalde marketing. Organische zichtbaarheid op Facebook is ontzettend moeilijk. Het is daarom aan te raden om ook betaalde Facebook-advertenties in te zetten om bereik, websiteverkeer, verkopen of andere conversies binnen te slepen. Het algoritme van Facebook geeft simpelweg steeds meer voorkeur aan gepromote posts. Adverteren kan op verschillende manieren en in verschillende formats. Denk aan gepromote video’s, carrousel advertenties, etc. Daar zullen we op deze pagina niet te diep op ingaan. Waarschijnlijk ken je een flink aantal advertentieformats al van je eigen tijdlijn. Het is zeker aan te raden om je hier alvast wat verder in te verdiepen. 

Instagram marketing

Eenzelfde verdeling als voor Facebook (organisch vs. betaald) geldt ook voor Instagram. Op Instagram lijken gepromote posts en advertenties echter veel op ‘gewone’ posts. Mits de adverteerder het goed aanpakt, natuurlijk. Adverteren op Instagram kan ook op verschillende manieren en voor verschillende doelen. Wil je meer naamsbekendheid voor je merk generen in de See-fase? Dan kun je een Instagram-stories advertentie laten zien aan een breed publiek. Toch liever sturen op aankopen? Dat kan ook. In dat geval pak je advertenties waar je producten direct aan koppelt. Zo kan de Instagram gebruiker het product meteen bestellen, zonder dat hij/zij de app hoeft te verlaten.  Met het relatief nieuwe Instagram Reels zijn er zelfs nog meer advertentiemogelijkheden bijgekomen. Voldoende opties dus.

Tip: zorg er altijd voor dat je jouw doelgroep in je achterhoofd houdt. Zo voorkom je onnodige kosten voor gebruikers die waarschijnlijk geen interesse hebben in jouw bedrijf of product.

Adverteren op Snapchat

Onder een jongere doelgroep (onder de 18/20 jaar) is adverteren op Snapchat ontzettend effectief. Snapchat heeft ruim 2 miljoen gebruikers, waarvan iets minder dan de helft een intensieve dagelijkse gebruiker is. Kenmerkend aan Snapchat is dat het platform in alle delen van het STDC-model ingezet kan worden. In het begin van de funnel kun je met gave video’s je merkboodschap overbrengen. Later kun je inzetten op websiteverkeer en conversies met doelgerichte targetingmethodes! 

Met Snapchat kun daarnaast je erg goed sturen op interactie. Dankzij gepromote Snap Filters en AR-Lenses bind je jouw doelgroep aan je merk. Ook kun je collection ads gebruiken om een aantal van je producten uit te lichten om zo te proberen je doelgroep aan te zetten tot de aankoop van een aansprekend product! 

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is bij uitstek hét B2B – oftewel business-to-business – platform professionals. Ideaal als jij je als marketeer richt op mensen uit het bedrijfsleven. LinkedIn is met een half miljard (!) gebruikers een grote vijver met potentiële B2B-klanten. Let er wel op dat LinkedIn gebruikers een ander doel hebben op het platform dan op Instagram op Facebook. Op LinkedIn ligt de focus namelijk op zakelijke inspiratie, netwerken en kennisverbreding. Houd hier dus rekening mee in je marketinguitingen! 

Met LinkedIn kun je targeten op functietitel, ervaringsniveau, opleiding of branche. Dat zijn dus andere targetingopties dan je gewend bent van de ‘recreationele’ social media platformen. Daardoor is LinkedIn het perfecte middel voor je B2B marketingstrategie. 

Adverteren op TikTok

TikTok is hip en happening. Het is een relatief nieuw platform en de gebruikersaantallen groeien razendsnel. Zo is TikTok is een van de meest gedownloade apps van 2020. Halverwege juni in 2020 telde het platform meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Tegen de tijd dat jij dit leest liggen de gebruikersaantallen waarschijnlijk al een heel stuk hoger. Aangezien TikTok nog relatief nieuw is, zijn de advertentiemogelijkheden ook nog beperkt vergeleken met de gevestigde platformen. Gezien de groeisnelheid komt hier waarschijnlijk snel verandering in!

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy Talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!