Home » Online marketing traineeship » E-mail marketing

Wat e-mail marketing is hoeven we je vast niet meer uit te leggen. Dit marketingkanaal is bij de meeste mensen bekend. Juist door de brede bekendheid van e-mail marketing wordt er vaak vanuit gegaan dat dit niet meer relevant of hip is. Niets is minder waar! E-mail marketing is één van de meest kost-effectieve kanalen en de perfecte manier om consumenten op een persoonlijke manier te bereiken. Komt dit als een verrassing voor jou? Lees dan maar snel verder. Wil je jezelf graag onderscheiden in e-mail marketing? Dit boek heeft onze talents goed geholpen met het ontwikkelen van een sterke e-mail strategie.

Waarom kiezen voor e-mail marketing?

De reden dat e-mail marketing al zo lang meegaat is omdat het ontzettend effectief is. Dit heeft verschillende oorzaken. Ten eerste heeft vrijwel iedereen een email adres, waardoor de basis doelgroep erg groot is. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld via social media gaat adverteren mis je standaard een bepaald aantal mensen die hier niet op actief zijn. De effectiviteit van een kanaal verschilt natuurlijk per doelgroep. Daarom is het van belang om eerst altijd je doelgroep in kaart te brengen, voordat je een keuze maakt tussen verschillende marketingkanalen.  

Daarnaast is e-mail nog steeds het voorkeurskanaal onder consumenten voor commerciële communicatie en heeft de doelgroep een hoge betrokkenheid doordat ze zelf een e-mail adres hebben afgegeven. Dit samen zorgt ervoor dat e-mail marketing vaak niet als ongewenst wordt ervaren. Verder is het met e-mail makkelijk om 1-op-1 te personaliseren op basis van bijvoorbeeld gedragskenmerken. Dit maakt je e-mail ontzettend relevant. 

Bij e-mail marketing is er dus een grote doelgroep beschikbaar, die relatief erg betrokken is en die je op een relevante manier kunt aanspreken.

e-mailmarketing

De mogelijkheden van e-mail marketing

Bij het begrip e-mail marketing denken mensen vaak gelijk aan een basic nieuwsbrief. Er zijn echter veel meer mogelijkheden om e-mail marketing creatief in te steken. 

Scroll Mail

Een leuk voorbeeld van een creatieve mail is de ‘scroll mail’. Met behulp van storytelling en een mooi design wordt een optische illusie gecreëerd die de lezer het gevoel geeft dat de mail in beweging is. Dit doe je door een statische, lange mail te maken en één gedeelte, bijvoorbeeld een auto of een trein, mee te laten bewegen met de scrollbeweging. Door het scrollen van de lezer wordt het idee van een bewegende/rijdende auto gecreëerd. 

Dit neemt de lezer mee in een verhaal door de e-mail heen en vergroot de kans dat ze tot het einde scrollen. Onderaan is een call to action button te vinden die de lezer stimuleert te klikken en een handeling te verrichten. Een creatieve e-mail, bijvoorbeeld volgens het scroll mail design, vergroot de betrokkenheid en aandachtsspanne van een lezer. Hierdoor is de kans groter dat ze converteren. 

Een e-mail nieuwsbrief

De nieuwsbrief heeft onterecht een beetje een slecht imago. Dit komt doordat aan het design vaak niet genoeg aandacht wordt besteed. 

Je kunt de opmaak vergelijken met de opmaak van je website. Zorg dat het er verzorgd uitziet en aansluit bij de huisstijl van je organisatie. Dit doe je niet alleen door middel van kleur, maar ook met behulp van lettertypes, afbeeldingen en je tone of voice. Rechts zie je een voorbeeld van onze Happy Talents nieuwsbrief. Deze hebben we speciaal ontworpen om aan te sluiten bij het design van onze website.

Verder is het belangrijk dat er een duidelijke call to action in je nieuwsbrief staat. Het is leuk als mensen je nieuwsbrief lezen, maar je wilt ze natuurlijk aanzetten tot een actie. Bijvoorbeeld door ze uit te nodigen je ‘nieuwe collectie’ te bekijken als kledingmerk. Deze call to action moet altijd direct zichtbaar zijn (de scroll mail is hierop een uitzondering) zodat deze niet gemist wordt door de lezers.

e-mail nieuwsbrief
e-mailnieuwsbrief
verjaardagsmail

Verjaardagsmail

Een persoonlijke manier om je klanten te benaderen is door een e-mail te sturen naar aanleiding van iemands verjaardag. Dit kan de ontvanger een gewaardeerd gevoel geven. In deze e-mail kan je een kortingscode aanbieden als ‘cadeau’ om iemand zo te stimuleren een aankoop te doen. Zorg dat je de ontvanger aanspreekt met voor en/of -achternaam, om het extra persoonlijk te maken. 

Een tip is om deze mail niet op de verjaardag zelf te sturen maar een paar dagen van tevoren. Mensen zijn vaak druk op hun verjaardag en hebben misschien geen tijd om uitgebreid te gaan winkelen op je webshop. Dit kun je mooi verkopen met een verhaal als: “Over een paar dagen ben je jarig. Zoek nu alvast iets leuks uit met 15% korting.”. 

E-mail marketing software

Het aanmaken van een template voor een e-mail campagne gebeurt meestal via een marketing automation software. Dit kan je zo ingewikkeld maken als je maar wil. Je kunt een standaard template aanpassen zodat het aansluit bij een merk of je kan volledig from scratch beginnen met ontwerpen. Er zijn een heleboel verschillende e-mail marketing automation software programma’s beschikbaar. Enkele voorbeelden zijn Mailchimp, Copernica, Clang en Spotlet. Elke software heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Sluit jij je aan bij Happy Talents?

Wil jij onderdeel uitmaken van Happy Talents? Vul dan het contactformulier in!

Sluit je aan!