Online marketing tools zijn enorm handig voor jouw organisatie. Deze software-oplossingen kunnen jou en je bedrijf helpen om een online plan uit te voeren. Maar hoe weet je nu welke tooling geschikt is? Er zijn enorm veel online marketing tools beschikbaar, waardoor het soms lastig kan zijn om te bepalen welke tools het meest van belang zijn. Het is daarom goed om je af te vragen waar je je op wilt focussen. Ligt de prioriteit bij het beheren van social media, wil je meer conversies of komt e-mailmarketing nu toch op nummer één? Het kan ook zijn dat je je op meerdere aspecten wilt focussen en meerdere online marketing tools van belang zijn binnen jouw organisatie. Kies daarom verstandig en zorgvuldig met welke online marketing tools je aan de slag gaat. Om de juiste keuze te maken zijn hier belangrijke online marketing tools en voor- en nadelen op een rij gezet om hierbij te helpen.
Belangrijke online marketing tools
Er zijn een aantal online marketing tools die relevant zijn voor iedereen die online actief is. Happy Talents heeft daarom een aantal tools op een rijtje gezet die jouw organisatie kunnen helpen bij bij het optimaliseren van jouw online marketing.
Online marketing dashboards
Het is belangrijk om de KPI’s en doelstellingen van de organisatie duidelijk in beeld te brengen. Hier kunnen verschillende online marketing tools bij helpen. Online dashboards zijn erg handig om:
- marketing resultaten te visualiseren
- bedrijfsdoelstellingen te meten
- KPI’s bij te sturen
De gevisualiseerde weergave van het online marketing dashboard is goed te begrijpen en geeft een georganiseerd overzicht. Zo stellen Happy Talents online marketing dashboards op via Google Data Studio. Op deze manier kan er in een oogopslag een gevisualiseerd overzicht worden gegeven van de KPI’s en doelstellingen van de opdrachtgevers. Het gebruik van deze online marketing tool helpt de Talents om opdrachtgevers te laten zien wat hun werkzaamheden hebben opgeleverd.
Benieuwd naar welke tools onze Happy Talents nog kunnen inzetten voor jouw organisatie?
Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement.
”Een Happy Talent in je team brengt verfrissende digital marketing ideeën. Wij kregen voorstellen waardoor de kwaliteit van de leads vanuit onze adwords campaign direct verbeterde.
Sasja AppelsDLL
”Ben je op zoek naar enthousiaste, gedreven en flexibele online experts, dan is een Happy Talent de oplossing voor jou! Met de inzet van een Happy Talent is in korte tijd een hoop kennis aan ons team toegevoegd en orde op zaken gebracht in onze SEO en SEA uitvoering! Heel erg fijn!
Carlijn VosBlink
Conversies optimaliseren
Wanneer je bedrijfsdoelstelling conversies genereren is, zijn er verschillende online marketing tools die bij dit proces kunnen helpen. Deze tools brengen in kaart:
- waar de bezoekers van je website zich bevinden
- hoe zij over jouw website navigeren
- waar ze jouw website verlaten
Dit gebeurt aan de hand van heatmapping en scrollmapping. Hierdoor krijg je meer inzicht in waar de bezoekers naar op zoek zijn. Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoeftes. Ook kunnen deze online marketing tools A/B testen uitvoeren. Dit test welke pagina’s beter worden ontvangen door de websitebezoekers. Zo helpen deze online marketing tools jouw webshop te optimaliseren en het conversieratio te verhogen.
Marketing automation
Het gebruik van online marketing tools in marketing automation kan jou helpen om je prospects en klanten warm te houden. Of je nu juist de prospects binnen wil halen, of je klanten graag op de hoogte wil brengen van bepaalde producten of diensten, het gebruik van een marketing automation tool biedt hierbij de uitkomst. Denk hierbij aan:
- gepersonaliseerde content op social media
- gepersonaliseerde communicatie via e-mail
- het persoonlijk ‘aanspreken’ van een bezoeker op jouw website
Hoe meer je te weten komt over het verkeer van jouw online kanalen, hoe beter je marketing automation kan toepassen.
Online marketing analyse tools
Het is belangrijk om te analyseren hoe goed de online kanalen van je organisatie scoren. Met online marketing analyse tools houd je dit gemakkelijk bij. SEO-tools zijn hier een goed voorbeeld van. Deze houden verschillende resultaten bij, zoals:
- hoe jouw website scoort in de organische zoekresultaten
- op welke zoekwoorden jouw organisatie gevonden wordt
- waar jouw concurrenten op gevonden worden
Een voorbeeld hiervan is de online marketing analyse tool Pro Rank Tracker. Happy Talents maakt gebruik van deze tool om analyses uit te voeren en de websites van de opdrachtgevers te optimaliseren.
Voor- én nadelen van online marketing tools
- Meetbaarheid
Een groot voordeel van het gebruiken van online marketing tools is dat deze tools veel meetbaar maken. Analyseer de resultaten van online campagnes en onderzoek de behoefte van jouw klanten. Zo komen er concrete feiten naar voren waar je bedrijf of organisatie op kan inspelen. Pak kansen voor de organisatie of ga aan de slag met de struikelblokken die naar voren komen. - Automatisering
Het gebruik van online marketing tools maakt het mogelijk om de online werkzaamheden van je organisatie te automatiseren. Dit kan zorgen voor verlichting en overzicht van de werkzaamheden. De tools zetten online campagnes automatisch op en kunnen de resultaten zo inzichtelijk mogelijk maken.
- Keuzestress
Natuurlijk worden er enorm veel online marketing tools aangeboden. Hierdoor kan het lastig worden om de juiste beslissing te nemen in welke tools nu geschikt zijn. Het is daarom belangrijk om te weten wat de focus is voor jouw organisatie op online gebied. Heb je nu voor jezelf een keuze gemaakt met welke tools je gaat werken? Dan is het misschien moeilijk om aan de slag te gaan. De online marketing tools kunnen enorm uitgebreid zijn en talloze functies hebben om mee te werken. Happy Talents biedt voor jou dé oplossing wanneer jij worstelt met deze vraagstukken. - Prijzig
Online marketing tools kunnen vrij prijzig zijn. Een gespecialiseerd bureau als Happy Talents beschikt al over dergelijke tools en weten welke het beste zijn voor elk vraagstuk. Wij hebben alle kennis en benodigdheden om voor jouw organisatie aan de slag te gaan. Heb je hierover advies nodig? Neem dan gerust contact op ons op.
Weet je niet goed waar de prioriteit te leggen of waar te beginnen, maar wil jij wel graag je online marketing optimaliseren? Wij denken graag met je mee. Happy Talents ontzorgt en ondersteunt je op het gebied van online marketing. We gaan graag aan de slag om zo goed mogelijk verder te bouwen aan jouw organisatie. Tijdens de kickstart hebben de Talents intensief training in het gebruik van online marketing tools. Deze kennis passen zij toe in jouw organisatie. Tijdens de wekelijkse terugkomdag krijgen de Talents trainingen, workshops en intensieve begeleiding. Zo blijven zij up-to-date met hun kennis en kunde over online marketing en dit direct toepassen voor jouw organisatie.
Veelgestelde vragen
Wat zijn belangrijke marketing tools?
De meest bekende, maar vaak ook meest belangrijke/standaard tools zijn toch wel Google Analytics, Google Ads en Google Data Studio. Daarnaast zijn er talloze tools die worden gebruikt door online marketeers om diverse optimalisaties of testen uit te voeren. Je kunt hierbij denken aan tools zoals Hotjar, Ahrefs, Screaming Frog, Pro Rank Tracker, Semrush, Majestic en Moz. Dit is maar een kleine greep uit de talloze tools die gebruikt kunnen worden.
Moet ik deze tools zelf aanschaffen of kan dit via Happy Talents?
Het is niet nodig om deze tools zelf aan te schaffen, omdat dit ofwel via Happy Talents aangeschaft kan worden ofwel de Talent dit gebruikt via een eigen account. Het beste is om dit te allen tijde in overleg af te stemmen met de Talent, zodat het voor beide partijen het beste werkt.
Waarom zou ik een tool moeten gebruiken?
De online marketing tools zijn specifiek ontwikkeld om bepaalde handelingen mogelijk te maken of om het juist makkelijker te maken. Bij bepaalde tools kun je bijvoorbeeld zien welke optimalisaties nodig zijn, waar bepaalde pijnpunten of kansen liggen, wat je wel al goed doet en juist vast moet houden maar bijvoorbeeld ook welke posities je behaald ten opzichte van concurrenten. Dit zijn enkele voorbeelden van de talloze mogelijkheden die een tool jou biedt om uiteindelijk jouw conversieratio te kunnen verhogen.
Hoe kan ik leren hoe de tools werken?
Wanneer je zelf het traineeship gaat volgen zul je te maken krijgen met de tools en hier ook uitleg van gaan ontvangen. Naast de uitleg zul je ook zelf aan de slag gaan met de tools, waardoor je het direct snel onder de knie kan krijgen. Wanneer je een organisatie bent en er een Happy Talent aan de slag is voor jouw organisatie kun je een training verwachten waarbij de tool wordt toegelicht, indien nodig.
Kennismaken met Happy Talents?
Ben jij geïnteresseerd en wil jij ook je organisatie online laten groeien en aan de slag met de juiste online marketing tools? Maar kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op en we komen graag langs voor een kop koffie en een vrijblijvende kennismaking.