Marketing automation is een term die tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt in de online marketing wereld. Toch zijn er nog wel wat verwarringen en onduidelijkheden over dit onderwerp. Marketing automation wordt namelijk nog regelmatig verward met e-mail marketing. Er is wel wat overlap tussen deze twee online marketing disciplines, maar ze zijn niet compleet hetzelfde. Waarin zitten de verschillen dan precies en wat zijn de overeenkomsten? Lees snel verder in mijn blog waarin ik een vergelijking maak tussen marketing automation vs email marketing.

Het gebruik van e-mail marketing

Het gebruik van e-mail puur als communicatiemiddel is voor niemand meer vreemd. Al heel wat jaren is e-mail een van de meest gebruikte vormen van communicatie. Maar e-mail marketing is een begrip dat wel wat uitgebreider is dan simpelweg communiceren. E-mail marketing is namelijk een vorm van direct marketing. Hierbij wordt e-mail gebruikt om een boodschap direct naar de ontvanger te versturen. Vaak met een van deze doelen:

  • relatiemanagement om klantloyaliteit te verhogen
  • genereren van verkeer naar de website
  • het vergroten van de merkbekendheid
  • leadgeneratie

Een van de meest gebruikte boodschappen is het versturen van een nieuwsbrief. Vele organisaties doet dit met regelmaat om de klanten op de hoogte te houden en te verleiden tot een conversie. E-mail marketing is een handig kanaal om in bulk te communiceren met een klantenbestand.

Wat houdt marketing automation in?

Er zijn zeker wel overeenkomsten tussen marketing automation en e-mail marketing, maar waar e-mail vooral gericht is op het communiceren in bulk met dezelfde boodschap, gaat marketing automation veel verder en heeft het ook een andere insteek. Marketing automation is de verbinding tussen alle kanalen en communicatiemiddelen die een organisatie ter beschikking heeft. Met een marketing automation tool kun je makkelijk en geautomatiseerd de potentiële klanten helpen en stimuleren in het aankoopproces. Iedere stap en iedere interactie tijdens de klantreis wordt geregistreerd en daardoor wordt het duidelijk in welke fase van de customer journey de klant zich bevind. Het maakt hierbij niet uit of er interactie plaatsvindt op social media, de website, telefonisch of fysiek. Met marketing automation software kan alles worden vastgelegd voor iedere klant apart. Hierdoor wordt het mogelijk om de juiste relevante boodschap, op het juiste moment, via de juiste kanalen aan de juiste personen te sturen. Volledig geautomatiseerd worden klanten ondersteund in hun customer journey.

De vergelijking: marketing automation vs email marketing

De grootste verschillen tussen e-mail marketing en marketing automation zitten dus in de data die wordt verzameld. Tools voor e-mail marketing tracken het gedrag en de gegevens van de ontvangers van een e-mailcampagne, maar marketing automation tools verzamelen veel meer gegevens. Marketing automation omvat het registreren van de volledige interactieve, online keten van potentiële klanten, het vaststellen van persoonlijke informatie en het gebruik van die informatie om op een gepersonaliseerde manier potentiële klanten te ondersteunen in het aankoopproces. In onderstaande afbeelding zie je een overzicht van alle functionaliteiten van e-mail marketing en marketing automation.

marketing automation tools

Marketing automation tools maken het eenvoudiger direct in te spelen op de behoeften van de klant.  Door alle data die verzameld is, kan je een flow gaan opstellen met bepaalde triggers. Met een flow kun jij zelf beslissen welke boodschap de klant te zien krijgt op basis van welke interactie die klant gehad heeft met jouw organisatie. Zo kun je bijvoorbeeld een trigger instellen waarbij de klant automatisch een e-mail krijgt wanneer zij twee dagen geleden hun winkelmandje hebben verlaten zonder een aankoop te doen. De e-mail die de klant krijgt kan precies de producten bevatten die de klant heeft achtergelaten in het winkelmandje. Andere veel gebruikte automatische campagnes zijn welkomstcampagnes en verjaardagscampagnes. Op basis van persoonsgegevens zoals verjaardagen en triggers wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, kunnen er automatische mails verstuurd worden met een boodschap die daarop aansluit.

En dit alles is volledig geautomatiseerd. De naam zegt het natuurlijk al, marketing automation. Door eenmalig een flow in te richten en triggers te specificeren worden daarna alle leads automatisch opgevolgd met de juiste gepersonaliseerde boodschap op het juiste moment in de customer journey.

Tot slot

Marketing automation vs email marketing, op basis van deze vergelijking kom ik tot de volgende conclusie. Email marketing is een klein stuk van een grote puzzel. Personalisatie, lead kwalificatie en real-time tracking zijn een paar van de vele voordelen van marketing automation. Van het begin tot eind kan de hele customer journey worden gevolgd en wordt er automatisch op ingespeeld met als uiteindelijke doel om een bijdrage te leveren aan de conversie. Meer weten? Neem contact met mij op om samen te kijken naar de mogelijkheden met marketing automation voor jouw organisatie.

Meer weten over de verschillen van marketing automation en email marketing?

Deze twee vormen van marketing kunnen, zoals je ziet, op veel verschillende manieren worden toegepast binnen je bedrijf. Daarom is het goed om hier de tijd voor te nemen. Mocht je hierover willen sparren of samen ideeën op willen doen? Stuur me dan een connectieverzoek via Linkedin! Of vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op.









    Velden met een * zijn verplicht.