Skip to main content

Wat doet een online marketing specialist?

De marketing wereld verandert in rap tempo. Waar een decennium geleden print nog een van de belangrijkste media was om in te adverteren, is online tegenwoordig de ‘place to be’. Nieuwe manieren van adverteren en zichtbaar zijn betekenen ook nieuwe specialismen. Elke online marketing specialist herkent zich in de volgende situatie. Je bent op een verjaardag/borrel/familiedag/sportwedstrijd/etc. en het gesprek gaat over werk. Als je vertelt dat je online marketing specialist bent krijg je bijna altijd de vraag; “wat doet een online marketing specialist?” In deze blog ontleden we een aantal specialismen, zodat jij goed voorbereid bent op de vraag die tante Bep sowieso gaat stellen terwijl ze al smakkend haar plakje leverworst naar binnen schrokt.

De specialismen

In het huidige marketing landschap zijn er een aantal specialismen die bij grote bedrijven en marketingbureaus vaak voorkomen. Dit zijn de specialismen die we vandaag gaan toelichten:

  • Social media specialist
  • SEO & SEA specialist
  • CRO specialist
  • Marketing automation specialist
  • E-mail specialist
  • Content specialist
seo specialisme

Social media specialist

Als social media specialist ken je alle ins en outs van platformen als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Snapchat, Pinterest en sinds kort TikTok. Je krijgt van klanten vaak opdrachten waarbij je zo veel mogelijk traffic moet genereren, de merkbekendheid moet vergroten of een campagne moet uitzetten. Vervolgens doe je analyses om te kijken welk(e) platform(en) het meest geschikt is/zijn, bedenk en ontwikkel je de content en optimaliseer je gaandeweg. Als social media specialist is het belangrijk dat je weet waar de doelgroep zich bevindt en met wat voor boodschap je hen moet bereiken.

SEO & SEA specialist

SEO & SEA specialist zijn vaak twee vakken apart, maar we behandelen ze voor nu even samen. In de essentie gaan ze namelijk over hetzelfde; zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google,  om op die manier bezoekers naar de website te trekken. Het verschil tussen SEO en SEA zit hem in de manier van ranken. Met SEO (search engine optimization) wil je dat de website van je bedrijf of klant op een organische manier zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnt bij relevante zoekresultaten. Dit doe je met zoekwoorden analyses, het optimaliseren van de content op de webpagina’s, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, het zorgen voor interne en externe links en het volgen en toepassen van nieuwe trends en ontwikkelingen.

Met SEA maak je de website van je bedrijf of klant zo goed mogelijk vindbaar door middel van advertenties. Als SEA specialist analyseer je de doelgroep, zet je zoekwoord rapportages op, stel je campagnes op en beheer je deze, test je gaandeweg en rapporteer je de resultaten.

CRO specialist

CRO staat voor conversion rate optimisation. Een CRO specialist analyseert en verbetert websites met als doel om bezoekers te laten converteren. Dat kan inhouden dat ze een product of dienst kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of op een bepaalde link klikken. Als CRO specialist analyseer je de doelgroep en bedenk je in welke fase(s) van de funnel ze zitten. Vervolgens stem je de website hier zo goed mogelijk op af. Je zorgt ervoor dat de bezoekers zich gemakkelijk over de website kunnen verplaatsen en dat alle pagina’s vindbaar zijn.

Marketing automation specialist

Als marketing automation specialist is het jouw taak om van veel werk weinig werk te maken. Je automatiseert processen die voorheen met de hand gedaan moesten worden en zorgt ervoor dat potentiële klanten automatisch de juiste content voorgeschoteld krijgen om ze uiteindelijk een aankoop te laten doen. Dit doe je aan de hand van workflows. Deze bestaan uit triggers en tasks. Als het systeem ziet dat een bezoeker een bepaalde trigger activeert, dan wordt daar een task aan gekoppeld. Zo kan je iemand die een contactformulier half heeft ingevuld een automatische reminder sturen om dit alsnog te doen.

E-mail specialist

De invulling van de functie e-mail specialist spreekt misschien wat meer voor zich. In de praktijk is dit echter lastiger dan veel mensen denken. Als e-mail specialist verstuur je niet alleen mailtjes, je zorgt er ook voor dat deze de doelgroep zo goed mogelijk aanspreekt en kijkt hierbij naar de aankoopfase waarin zij zich begeven. Je stuurt iemand die net voor het eerst de website heeft bezocht natuurlijk een ander mailtje dan iemand die een week geleden de eerste aankoop heeft gedaan. Daarnaast kijk je naar evenementen waar je op kan aanhaken, zoals feestdagen en kortingen binnen het bedrijf. Je gebruikt systemen als MailChimp of Copernica om mails te personaliseren en het proces te automatiseren. De e-mail specialist werkt dan ook geregeld samen met de hierboven genoemde marketing automation specialist.

Content specialist

De content specialist kan worden gezien als de spin in het web met de andere specialismen. Je krijgt een briefing en gaat vervolgens kijken wat de beste oplossing is voor het probleem dat de klant bij je neer legt. Dit specialisme draait dus vooral om strategie. Het is hierbij belangrijk dat je verstand hebt van alle facetten binnen de marketing en vraagstukken aan oplossingen kan koppelen. Als een klant bijvoorbeeld bij jou komt met de vraag of je meer bezoekers op de website kan realiseren is het aan jou de taak om te bepalen of dat het beste lukt met SEO, social media, e-mail, of een combinatie. De content specialist werkt de strategie uit en bepaalt hoe en wanneer de doelgroep wordt bereikt.

Hopelijk heb je nu een beter idee van de verschillende online marketing specialisaties en de werkzaamheden die bij elke specialisatie hoort. Als marketeer kan je dus ontzettend veel kanten op. Er zullen de komende jaren alleen nog maar meer specialisaties bijkomen. Denk aan AR/VR marketing specialist en blockchain marketing specialist. Hou de markt dus goed in de gaten en kijk wat er het beste bij jou past! Wil jij een all round online marketeer als bonuscollega in jouw team of bedrijf? Neem dan contact op.









    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement