Ondertussen ben ik alweer bijna twee maanden werkzaam bij uitgeverij Blink als interim online marketeer. Het is daarom hoog tijd om meer te vertellen over hoe ik deze maanden ervaren heb, waar ik tegenaan ben gelopen en welke stappen ik verder ga maken in deze organisatie.

Voordat ik begon bij Happy Talents heb ik een tijdje aan bureauzijde gewerkt als online marketeer en in mijn eerste dagen bij Blink merkte ik direct dat ik in een totaal andere omgeving terecht ben gekomen. Waar ik eerst werkte voor veel verschillende klanten, ben ik nu fulltime bezig met één organisatie.

Naast uitgever van kindertijdschriften is Blink ook uitgever van verschillende lesmethodes, waaronder lesmethodes Engels voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs, een lesmethode Nederlands en een lesmethode wereldoriëntatie. Op elke lesmethode zit een marketeer die verantwoordelijk is voor onder andere het aantal nieuwe scholen dat zich aanmeldt. Deze marketeers zijn vooral bezig met scholen en ambassadeurs, waardoor het voor hen moeilijk is om te focussen op SEO, SEA, marketing automation en social advertising.  

Aan mij daarom de schone taak om hier en aantal maanden het voortouw in te nemen. Omdat er bij Blink intern weinig kennis van online marketing aanwezig is, ben ik vanaf dag één als expert aangewezen op dit gebied. Ontzettend leuk natuurlijk, maar dat neemt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee. Ik ben voor een aantal methodes gestart met search advertising, en heb websites geoptimaliseerd om organisch beter te ranken in de zoekmachines. Daarnaast ben ik bezig met social advertising.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik alles tot in de puntjes beheers, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Elke vrijdag kom ik terug in Eindhoven op kantoor om te sparren met online marketingspecialisten over mijn opdracht. Loop ik ergens tegenaan? Dan weet ik dus binnen een paar dagen hoe ik dat moet oppakken.  

Next steps

Naast de marketing rondom de lesmethodes staat er een nieuw project op de planning. Er is namelijk een nieuwe merkstrategie rondom Blink als merk ontwikkeld. In het verlengde hiervan komt er ook een nieuwe website. Waar Blink zich in het verleden focuste op de individuele merken en niet of nauwelijks aanwezig was, gaat Blink nu als “Blink” naar buiten treden. Dit gaat op verschillende manieren gebeuren, via verschillende (PR)campagnes. Het centrale punt waar het verhaal en de doelgroep samenkomt is logischerwijs de website van Blink. De producten die Blink maakt en de doelgroep veranderd niet: zij moeten uiteindelijk gewoon vinden wat voor hen relevant is. Of dat nu een leraar Nederlands is die een lesmethode wil uitproberen, of een ouder die een abonnement op een tijdschrift wil.

Naast de werkzaamheden voor de lesmethodes denk ik mee over strategische keuzes die gemaakt moeten worden om dit project in goede banen te leiden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat de SEO-waarde van de huidige website wordt meegenomen naar de nieuwe website. En alle content moet worden herschreven in de juiste tone-of-voice. Daarnaast zullen de social en SEA-campagnes anders moeten worden ingericht, afhankelijk van hoe Blink met de nieuwe merkstrategie naar buiten gaat treden. Kortom, ik hoef mij de komende twee maanden niet te vervelen bij Blink.

Mocht je vragen hebben over het werken als interim online marketeer, of ben je toe aan een frisse wind door je organisatie, neem gerust contact op!

Geef een reactie