Veel mensen vragen zich vaak af wat online marketing precies inhoudt en welke vormen van online marketing er zijn. Online marketing bestaat uit verschillende disciplines, om precies te zijn uit zes verschillende disciplines. In deze blog wordt uitgelegd welke zes disciplines online marketing bevat en wat hierbij komt kijken. Benieuwd welke disciplines dit zijn? Lees dan snel verder!

De specialismen

In het huidige marketing landschap zijn er een aantal specialismen die bij grote bedrijven en marketingbureaus vaak voorkomen. Dit zijn de specialismen die we vandaag gaan toelichten:

#1 Search Engine Optimization – SEO

Het organisch ranken met jouw website(pagina’s) wordt ook wel Search Engine Optimization genoemd, oftewel SEO. In het Nederlands wordt dit ook wel jouw organische vindbaarheid genoemd. Het beste organische zoekresultaat wordt als eerste getoond na de advertenties binnen een zoekmachine.

Het grote voordeel van SEO is dat je hiervoor geen advertentiebudget hoeft in te zetten. Het gevonden worden in een zoekmachine kost je namelijk niets. Let op, je rankt echter niet zomaar. Het kost een bedrijf namelijk wel enorm veel tijd en energie voordat je organisch goed gaat ranken. Dit hangt echter af van de concurrentie waarop je gevonden wilt worden. Een goede vindbaarheid hangt af van drie verschillende pijlers namelijk:

seo specialisme
  • Autoriteit
  • Content
  • Techniek

Autoriteit

Met autoriteit wordt bedoeld hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Het opbouwen van autoriteit lukt dus namelijk niet van de een op de andere dag. Je zult merken dat dit een langdurig proces is. Het is belangrijk om hierbij te zorgen dat je structureel relevante kennis kunt overdragen aan jouw doelgroep.  

Content

Alle informatie die beschikbaar is op een website wordt ook wel de content van een website genoemd. Door het verstrekken van de content laat je zien waar de pagina over gaat. Door goede content te schrijven bied je waarde aan de lezer die jouw pagina bezoekt. Echter door het schrijven van goede content kan ook de zoekmachine beter inschatten waar jouw pagina overgaat. Het doel van elke zoekmachine is namelijk om het beste resultaat wat past bij de vraag van de bezoeker. 

Techniek

Als laatste pijler voor de SEO van jouw website kijkt de zoekmachine naar hoe jouw website technisch in elkaar zit. Door te zorgen dat jouw website technisch goed in elkaar zit kun je laten zien dat het meest relevant bent voor een potentiële bezoeker. Een voorbeeld hiervan is om te zorgen dat jouw website zo snel mogelijk laadt. Niemand zit namelijk te wachten op een langzame website. 

#2 Search Engine Advertising – SEA

Het tweede onderdeel van online marketing is Search Engine Advertising. In het werkveld wordt echter vaker gesproken over SEA. Dit wil zeggen dat je adverteert binnen een zoekmachine. Deze resultaat (bijna altijd) worden getoond voor de organische resultaten. Je kunt als het ware dus een plekje bovenaan de zoekmachine kopen. Echter kom je niet zomaar bovenaan de zoekresultaten. Ook binnen SEA is er sprake van concurrentie. Binnen het adverteren in de zoekmachine zijn vijf verschillende mogelijkheden namelijk: 

  • Search advertising
  • Display advertising
  • Google Shopping
  • Video Advertising 
  • Universal App Ads

In de zoekresultaten van Google kom je eigenlijk alleen de Search Ads en de Google Shopping Ads tegen. Dit wil echter niet zeggen dat je de andere vormen van ads nooit tegenkomt. Display Ads kom je namelijk op allerlei websites tegen zoals bijvoorbeeld nieuwswebsites zoals nu.nl. Video advertising kun je daarentegen echter weer tegenkomen voordat je een video gaat bekijken op YouTube. De laatste vorm Universal App Ads kun je tegenkomen in een app die je opent op je telefoon.

#3 Social media marketing

Ondertussen heeft bijna iedereen het wel: social media! Daarom is het tegenwoordig ook mogelijk om als bedrijf baat te hebben bij een goede social media strategie. Dit bevat echter meer dan je zou denken. Anno 2021 is het namelijk mogelijk om zowel organisch als betaald berichten te plaatsen op social media. Een organische bericht kan een post of storie zijn op je tijdlijn. Je betaalt hiervoor dan geen bedrag en wilt door middel van likes, comments en shares en comments jouw doelgroep bereiken. Hoe meer likes, comments en shares hoe groter jouw bereik wordt. Echter kun je er ook voor kiezen om hiervoor te betalen, paid advertising.

seo specialisme

#4 Marketing Automation 

Een minder bekende vorm van online marketing is Marketing Automation. Niet iedereen kent deze vorm namelijk. Een onderdeel van Marketing Automation is e-mailmarketing. Dit omvat meer dan alleen ‘die vervelende nieuwsbrieven’ die je meteen verwijderd zonder te openen. Met Marketing Automation zorg je namelijk voor het aanbieden van zo relevant mogelijke content op basis van het eerdere gedrag van mensen. Dit kan zowel in een email als op een website, ideaal toch?

#5 Affiliate Marketing 

Een steeds populairder wordende vorm van online marketing is Affiliate Marketing. Wanneer je deze vorm toepast word je beloond per commissie die jij aanlevert voor een partij. Hoe zit dan precies in elkaar? Door over een product of dienst te bloggen en misschien zelfs wel te vloggen kun je een commissie verdienen. Het is hierbij belangrijk dat mensen via een link van jou gaan naar een product of dienst gaan. Schaft deze persoon vervolgens het product of dienst aan dan ontvang afhankelijk van de afgesproken commissie een bedrag. Heb je je altijd al afgevraagd hoe die vlogger zoveel inkomsten kan krijgen? Dan is een van de redenen misschien wel Affiliate Marketing. 

#6 CRO en UX 

De laatste vorm van online marketing is het stukje over CRO en UX. CRO staat voor Conversie Rate Optimization, dit wil zeggen het verhogen van het conversiepercentage. Hierbij staat in het teken dat je op zoek gaat naar quick wins die ervoor zorgen dat het conversiepercentage van jouw website verhoogt wordt. 

Een onderdeel waarmee CRO vaak wordt verward is UX, oftewel User Experience. Zoals de naam al verklapt gaat het hierbij om de gebruikerservaring van jouw bezoeker. Naast dat het verbeteren van de gebruikerservaring prettig is voor de gebruiker, zorgt het ook voor het verbeteren van de conversiepercentage. Daarnaast heeft als laatste voordeel dat door nog relevanter te zijn ook je vindbaarheid verbeterd wordt. Kortom het verbeteren van de User Experience van jouw website is altijd een goed idee!

Ben je na het lezen over van dit artikel enthousiast geworden over online marketing en kun jij hulp gebruiken bij deze verschillende disciplines? Neem dan contact op via onderstaand formulier en ontdek of een Happy Talents jou kunnen helpen! 









    Velden met een * zijn verplicht.