Home » Wat is Google Tag Manager en wat kun je ermee?

Doelstellingen, statistieken en KPI’s. Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen als het gaat om je online marketingstrategie. Als je gericht naar die doelstellingen toe wilt werken is het belangrijk dat je relevante data verzamelt rondom specifieke gebeurtenissen en acties die op je website plaatsvinden. Om dat te realiseren moest je voorheen, voor iedere aparte tag, een stukje code in de HTML-structuur van je website plaatsen. Hier had je dan vaak een developer voor nodig. Sinds de komst van Google Tag Manager is dit een stuk eenvoudiger en toegankelijker geworden.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager, ook wel GTM genoemd, is een centraal punt voor alle verschillende tags waarmee jij het gedrag van jouw website bezoekers meet. Als je data wil verzamelen over het gedrag van jouw doelgroep en de conversies die zij verrichten, komen daar al snel veel verschillende tags bij kijken. Je kunt je voorstellen dat het overzicht dan al snel verloren is. 

Met GTM voeg je dus tags toe aan je website en beheer je ze vanuit één plek, zonder dat daar een developer voor nodig is. Je hoeft alleen eenmalig de tag van Google Tag Manager in je HTML-structuur te (laten) plaatsen. Daarna voeg je alle tags toe die je door wilt meten op de website. Op die manier geef je je data driven marketing strategie een stuk meer vorm en verzamel je data die er écht toe doet. 

Belangrijk: zorg ervoor dat de GTM tag juist geplaatst wordt. Deze code bestaat uit twee delen: het ‘script’-gedeelte en het ‘noscript’-gedeelte. Zet het ‘script’-gedeelte zo hoog mogelijk in de <head> van je HTML-structuur en het ‘noscript’-gedeelte zo hoog mogelijk in de <body>. 

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Naast dat Google Tag Manager relatief makkelijk in gebruik is, je geen developer meer nodig hebt én alle tags in één overzicht beheert, biedt het nog een aantal andere voordelen. Hieronder alle voordelen van GTM op een rijtje: 

Websitesnelheid

Zoals eerder verteld in deze blog, hoef je enkel het Google Tag Manager script in je HTML-structuur te verwerken. De overige tags lopen via Google. Zo heb je een stuk minder extra code in je HTML-structuur staan. Dat kan een ontzettende impact hebben op de snelheid van je website. Dit is positief voor zowel de gebruikers als de resultaten in de zoekmachine (SEO). Win-win!

Minder foutgevoelig 

Toen alle tags nog handmatig in de HTML-structuur geplaatst moesten worden, was dit klusje nogal foutgevoelig. Als de tag verkeerd geplaatst wordt kan het zo zijn dat je onzuivere data aan het verzamelen bent, of dat zelfs de hele website crasht. En dat wil natuurlijk niemand. Door GTM te gebruiken werk je niet meer met codes en kunnen alle tags getest worden. Zo voorkom je dus dat er fouten in de tracking zitten en komt de staat van jouw website niet in gevaar.

Tip: test een tag altijd in de Preview Mode. Mocht een tag niet ‘gefired’ worden, kijk dan in de Google Tag Manager Data Layer om te achterhalen waar het mis gaat in de tag. Als de tag ‘gefired’ wordt, betekent het dat de trigger voor die bepaalde tag goed staat ingesteld en de data wordt doorgemeten.

Google Tag Manager
Google Tag Manager

Relatief eenvoudig

Doordat je vanuit één plek werkt en vanuit daar alles instelt, is GTM relatief eenvoudig in gebruik. Het is een stuk makkelijker om verschillende tags te plaatsen op je website. Zo zijn er allerlei integraties en implementaties van onder andere Facebook, LinkedIn, Hotjar, Google Ads en Google Analytics. Hierdoor kun je dus op een toegankelijke en relatief gemakkelijke manier tags toevoegen aan je website, zonder dat je daar een developer voor nodig hebt. 

Gratis

Veel andere Tag Management Systems zijn erg prijzig. GTM is net zoals Google Analytics gratis te gebruiken. 

Wat kun je met Google Tag Manager? 

Door GTM juist te integreren en aan de slag te gaan met de verschillende tags die je wilt implementeren, ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden voor je online marketingstrategie. Door triggers te koppelen aan de tags meet je allerlei zaken op je website. Denk hierbij aan het aantal clicks op een button, het aantal ingevulde contactformulieren, de scrolldiepte of de laadsnelheid van bepaalde pagina’s. Aan de hand van deze data kun je met GTM:

  • Meten wat je écht wilt weten
  • Bezoekers die een bepaalde actie op de website doen specifiek targeten
  • Data verzamelen om optimalisatie kansen te achterhalen

Door de juiste data te verzamelen aan de hand van GTM krijg je meer inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers. Door slim gebruik te maken van de inzichten die je uit deze data haalt, til je jouw marketing naar een hoger niveau.

Google Tag Manager Triggers
Google Tag Manager Triggers

Meer weten?

Wil je weten hoe je Google Tag Manager voor jouw organisatie inzet of welke gebeurtenissen je door moet meten om jouw online marketingstrategie naar een hoger level te tillen? Neem gerust contact met me op via jordirings@happytalents.nl of stuur me een berichtje op LinkedIn.

Geef een reactie