De BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bouwt samen met ondernemers aan een sterke, duurzame, toekomstbestendige Brabantse economie. Ze delen kennis, vormen netwerken en verstrekken kapitaal aan vernieuwende Brabantse ondernemingen en duurzame energieprojecten. Daarnaast stimuleren ze innovatieve, buitenlandse ondernemingen om zich in Brabant te vestigen en helpen ze Brabantse bedrijven met hun uitbreiding in het buitenland. Haar ambities: meer economische groei, meer werkgelegenheid, oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en een stevige concurrentiepositie voor Brabant in de wereld.

Wij hebben een ‘kijkje in de keuken’ genomen bij de BOM. We hebben kunnen zien hoe de organisatie in elkaar zit en wat de BOM allemaal voor diensten verleend. Ook hebben we een vraagstuk meegekregen waarmee ze aan de slag zijn gegaan. In deze case lees je alles over deze opdracht. De vraag was als volgt:

Hoe kan de online-marketingfunnel van de BOM verder worden geoptimaliseerd voor de doelgroep ondernemers in Brabant?

Onze aanpak

De BOM had al een goed beeld over hoe de online-marketingfunnel in elkaar zit. Op welke pagina’s van de website komen mensen terecht als ze in de oriënterende fase zitten en wanneer zijn mensen echt aan het overwegen om een dienst bij de BOM af te nemen? Wij zijn ons daarom specifiek gaan focussen op hoe deze funnel nog beter gevuld kan worden in de verschillende fases van de customer journey. We hebben een advies opgesteld waarmee de BOM de komende tijd aan de slag kan gaan.

SEO

Om te beginnen hebben we een analyse gemaakt van de website van de BOM. Eén van de dingen die hieruit naar voren kwam, was dat de verschillende pagina’s op de website niet gericht waren op specifieke zoekwoorden. We hebben de BOM daarom geadviseerd een zoekwoordanalyse uit te voeren en vervolgens te gaan focussen op het schrijven van SEO-geoptimaliseerde teksten.

Ook kwamen we erachter dat er nog veel winst valt te behalen op het gebied van linkbuilding. Bedrijven die een programma hebben doorlopen of een investering hebben ontvangen vanuit de BOM linken niet naar de website van de BOM als partner. Deze links kunnen positief bijdragen aan het verhogen van de autoriteit van de website van de BOM. Ook kunnen partners waarmee de BOM vaak samenwerkt hen op de partnerpagina vermelden of een artikel schrijven over de succesvolle samenwerking.

Tot slot zagen wij nog optimalisatiemogelijkheden voor Google Mijn Bedrijf. De pagina is al aangemaakt, maar nog niet gepersonaliseerd. Er is nog ruimte om bijvoorbeeld foto’s toe te voegen, de openingstijden te vermelden en om een koppeling te maken met klantenvertellen.nl. Alle optimalisaties die hier gedaan zijn, zijn niet alleen positief voor SEO maar komen straks ook van pas als er SEA ingezet zou gaan worden.

SEA en social advertising

Tot op heden heeft de BOM nog niet goed geëxperimenteerd met advertising op verschillende kanalen. Echter hebben zij wel een concrete doelgroep die op basis van interesses getarget kan worden op verschillende kanalen. Hier valt veel winst te behalen. Wij hebben daarom een aantal voorbeeld-advertenties gemaakt die ingezet kunnen worden in de overwegings- en de beslissingsfase.

Google advertentie voorbeeld BOM do-fase
Facebook advertentie voorbeeld BOM do-fase
Google advertentie voorbeeld BOM think-fase
Facebook advertentie voorbeeld BOM think-fase

CRO

Om bezoekers van de website door de gehele funnel te begeleiden, is het belangrijk dat de website goed is geoptimaliseerd om conversies te behalen. Wij hebben een aantal quick wins optimalisaties op een rijtje gezet, waar de BOM mee aan de slag kan gaan.

  • CTA’s boven de vouw plaatsen
  • Op iedere pagina een CTA
  • Webpagina’s vullen met genoeg en de juiste informatie

E-mailmarketing

E-mailmarketing is en blijft een sterk kanaal binnen online marketing. Gemiddeld is het doorklikpercentage bij e-mailmarketing 12%. Dit is dus zeker een kanaal wat de BOM niet mag vergeten.

Er is veel kennis intern aanwezig in de organisatie. Hier kunnen mooie whitepapers en e-books van gemaakt worden. Deze content is van toegevoegde waarde voor de ondernemers in Brabant en kan vervolgens zorgen voor een band met de organisatie.

Naast e-mailmarketing gericht op de overwegingsfase, kan dit kanaal ook zeker een rol spelen in de fase van relatiebeheer. Door via e-mail contact te houden met de organisatie, kan het contact warm gehouden worden.

Hoe nu verder?

De case zoals hierboven uitgeschreven hebben wij gepresenteerd op het kantoor van de BOM in Tilburg. De reactie op de presentatie was erg positief. De marketing communiciations manager van de BOM gaat de punten bespreken met het marketingteam en hoopt een mooie vooruitgang in resultaten te boeken in 2020.

Wil jij ook dat de Happy Talents komen kijken naar de online-marketingfunnel van jouw organisatie? Plan een afspraak met ze. Ze komen graag langs voor een kijkje in de keuken en helpen jou vervolgens met het vraagstuk dat je hebt liggen.

Geef een reactie