VieCuri Medisch Centrum is een topklinisch ziekenhuis in Venlo en Venray. Hierdoor kunnen mensen uit de regio bij VieCuri terecht met bijna elke zorgvraag. Bij VieCuri staan mensen centraal en daarbij specifiek de eigen regie over de zorg. Daarnaast is opleiding voor VieCuri erg belangrijk. Ze zorgen daarom voor de juiste mogelijkheden om hun medewerkers zo goed mogelijk op te kunnen leiden.

Wij hebben bij VieCuri een ‘kijkje in de keuken’ mogen nemen en hebben met verschillende medewerkers van de communicatie-afdeling mogen sparren over allerlei vraagstukken. Met één van deze vraagstukken zijn wij aan de slag gegaan. Deze vraag was als volgt:

Hoe kan VieCuri op een organische manier haar online fanbase laten groeien op Instagram?

Waarom deze vraag?

In mei 2019 is VieCuri gestart met Instagram, omdat zij zagen dat dit kanaal steeds groter werd. Dit hebben wij ook bevestigd middels een onderzoek van Newcom. Daarnaast zagen zij dat andere ziekenhuizen ook al actief gebruik maken van dit kanaal. De reden dat wij specifiek voor organisch (dus niet betaald) hebben gekozen, is om zo op een natuurlijke een fanbase op te kunnen bouwen. Tot nu toe heeft VieCuri grotendeels de content van Facebook doorgeplaatst op Instagram, maar dit gaf weinig resultaat. Ook was niet duidelijk wat nu de doelgroep was die zij het beste konden gaan benaderen. Hier konden ze wat hulp van de Happy Talents bij gebruiken.

Onze aanpak

We zijn begonnen met een analyse van de huidige volgers op Facebook en Instagram. Zo konden we een goed beeld vormen van de doelgroep die zij nu bereiken en of deze doelgroep al in de goede richting is of niet. Ze bleken al op de goede weg te zijn.

Facebook icoon

Vrouwen
Leeftijd 30-60
Ongeveer 30% werkzaam bij VieCuri
Straal van 60 km rondom Venlo

Facebook icoon

Vrouwen
Leeftijd 25-50
Ongeveer 50% werkzaam bij VieCuri
Straal van 30 km rondom Venlo

Gewenste doelgroep voor Instagram

Op basis van de gesprekken met VieCuri, theoretisch onderzoek en de analyse van de huidige volgers hebben wij de gewenste doelgroepen voor Instagram op een rijtje gezet. Dit ziet er als volgt uit:

Facebook icoon

Leeftijd: 25-50 jaar
Doelgroep: beïnvloeders van huidige patieëntengroep

Facebook icoon

Leeftijd: 15-25 jaar
Content gericht op arbeidscommunicatie

Tone of voice

Een goed beeld van de juiste tone of voice is belangrijk om je doelgroep te bereiken op social media. Wij hebben daarom een analyse gedaan van de huidige tone of voice. Op basis hiervan hebben we gekeken naar verbeterpunten voor VieCuri. Hieronder vind je de oude situatie en ons advies voor VieCuri.

Nu

Tone of voice VieCuri ideaal

Ideaal

Content formats

Om VieCuri wat ideeën te geven van wat ze op het gebied van content kunnen gaan inzetten op Instagram, hebben wij een aantal content formats bedacht. Dit zijn wekelijkse formules die terug kunnen komen op de tijdlijn van VieCuri.

#WeejZienVieCuri

Met #WeejZienVieCuri geeft het ziekenhuis een kijkje in de keuken bij de medewerkers. Er wordt bijvoorbeeld kort verteld over een medewerker die een patiënt heeft geholpen meer te bewegen tijdens haar verblijf. Het is belangrijk om zoveel mogelijk medewerkers en patiënten samen te laten zien. Zorg hierbij ook voor herkenbaarheid in de foto door bijvoorbeeld #WeejZienVieCuri toe te voegen aan de afbeelding. Het plaatsen van de hashtag in dialect zorgt daarnaast voor meer verbinding bij de doelgroep dan wanneer deze in het Nederlands wordt geplaatst.

Fun Fact Friday

Iedere vrijdag kan er een quiz worden opgezet waarbij feitjes uit het ziekenhuis naar voren komen. Hoeveel baby’s worden er bijvoorbeeld geboren en hoeveel zakken bloed worden er per week ingezet? Door de doelgroep deze vragen te stellen, wordt de interactie opgezocht en dit zou kunnen zorgen voor meer betrokkenheid van de doelgroep bij VieCuri.

Miracle Monday

In het gesprek wat wij hadden bij het kijkje in de keuken bij VieCuri kwam naar boven dat er dagelijks wonderen gebeuren in een ziekenhuis. Waarom zou dit dan niet gedeeld worden? Het hoeven geen lange artikelen te zijn waarin het gehele verhaal wordt verteld. Een foto met een korte beschrijving zegt al genoeg. Dit kan ook nieuwe medewerkers aantrekken. Wie wil er nu niet in een ziekenhuis werken waar veel medische wonderen gebeuren?

Hashtags

Instagram is hét hashtag kanaal. Hier moet dus ook goed over worden nagedacht. Wij hebben voor VieCuri verschillende hashtags op een rijtje gezet die zij kunnen inzetten. Dit zijn hashtags waar veel op gezocht worden en die al worden gebruikt door de doelgroep. Voorbeelden van hashtags uit het advies zijn:

Best practices

Tot slot hebben we VieCuri nog een aantal best practices meegegeven die zij kunnen meenemen als ze verder duiken in Instagram. De tips die wij VieCuri hebben gegeven kun je teruglezen in ons artikel: 9 best practices voor Instagram.

Tot slot

VieCuri was erg blij met de adviezen en tips die wij voor hen op een rijtje hadden gezet. Als je nu kijkt naar het Instagram account van VieCuri dan zie je ook al dat ze bezig zijn geweest met een aantal van onze tips. Goed om te zien!

Wil jij ook dat wij een advies komen geven over een online marketing vraagstuk voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. Wij komen graag langs om met je mee te kijken.

Geef een reactie