Tijdens de kickstart hebben de Happy Talents verschillende kijkjes in de keuken, waarbij ze echte casussen meekrijgen om mee aan de slag te gaan. Op deze manier worden de Happy Talents klaargestoomd voor het echte werk! 

Het eerste kijkje in de keuken was bij Brainport op Strijp-T in Eindhoven. Allereerst hebben we een presentatie gekregen over de organisatie, wat ze doen, wat hun vraag is en waarom deze vraag is ontstaan. 

Aanleiding van de vraag

Veel mensen denken dat Brainport een bedrijf is, maar dat is het niet. Brainport is namelijk een tech regio, waarin bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen samenwerken. Waar de rest van Nederland last had van de economische crisis, ging de Brainport regio juist een sterke groei door. De groei van de tech bedrijven was zo sterk dat er eigenlijk te weinig tech en IT afgestudeerden waren om de banen in te vullen. Op dit moment stimuleert de overheid de jeugd om te kiezen voor een technische studie. Dit gaat al heel goed, maar in de tussentijd worden de banen nog steeds niet gevuld. Vandaar dat de regio is gaan zoeken naar internationaal talent. 

De vraag waarmee de we aan de slag mochten gaan, was als volgt:

“Hoe kunnen we de bezoekers van een beurs of congres benaderen met het verhaal van Brainport Eindhoven en de mooie carrièremogelijkheden die onze regio biedt?”

Met bezoekers worden de internationale kenniswerkers bedoeld. Het uiteindelijke doel is om meer bezoekers te trekken naar de website om hen in aanraking te brengen met het verhaal van Brainport Eindhoven en de mooie carrièremogelijkheden die de regio te bieden heeft. Hierbij waren er drie scenario’s waar we rekening mee moesten houden:

  1. Wanneer Brainport niet aanwezig is op een evenement.
  2. Wanneer Brainport wel aanwezig is op het event.
  3. Een evenement waarvan Brainport in de organisatie zit en dus ook aanwezig is.

In deze case zal enkel scenario 1 worden uitgewerkt, omdat deze het meest interessant is.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Alle internationale kenniswerkers doorlopen ieder een keuzeproces waarin zij zich oriënteren op eventueel een baan in het buitenland. Dit proces wordt beïnvloed door verschillende factoren. Te denken aan persoonlijke ontwikkeling, werken aan baanbrekende technologie of zelfs de noodzaak om eigen land te verlaten vanwege politieke omstandigheden. Het is dus van belang dat er vanuit het perspectief van de internationale kenniswerkers wordt gekeken en onderzocht wordt waardoor deze internationale kenniswerkers getriggerd worden. Ook is het van belang om eventuele onzekerheden weg te halen wanneer zij zich aan het oriënteren zijn.

We hebben ervoor gekozen om ons advies te baseren op het See-Think-Do-Care-model. We willen de internationale kenniswerkers namelijk door de volledige funnel heen kunnen trekken om zo van bekendheid tot loyaliteit te gaan.

Geotargeting

Door middel van geotargeting kunnen advertenties verspreid worden op social en display. Hierbij worden de mensen getarget die zich bevinden in een bepaalde straal vanaf de locatie van het event. Daarnaast kan er getarget worden op de taal en interesse van de doelgroep, zoals bijvoorbeeld techniek en IT. Op deze manier worden mensen die niet tot de doelgroep behoren uitgesloten en krijgen enkel de mensen uit de targetlanden de advertentie te zien. 

Voorbeeld advertentie van de quiz

Quiz

In de see-fase is het van belang de internationale kenniswerker te triggeren en op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met Brainport Eindhoven. Dit willen we doen door middel van een quiz waarin vragen met interessante feitjes over Brainport voorkomen. Dit gebeurt op een landingspagina, zodat er cookies verzameld kunnen worden. Na het afronden van de quiz krijgen de internationale kenniswerkers – in ruil voor hun e-mailadres – een digitaal boekje toegestuurd over bijvoorbeeld ‘10 tips for expats in the Netherlands’. Hierbij komt Brainport nog niet prominent naar voren,  maar zal er op een subtiele manier awareness gecreëerd worden rondom de Brainport regio. 

Retargeting

Na de eerste interactie te hebben gehad met Brainport via de quiz, willen we Brainport Eindhoven on top of mind houden door retargeting in te zetten. Indien de internationale kenniswerker echt overweegt om naar het buitenland te gaan om te werken, zal deze waarschijnlijk op zoek gaan naar meer informatie om de opties te kunnen overwegen.

Ervaringen delen

In de think-fase kan Brainport hierop inspelen door internationale kenniswerkers die al in Nederland werken hun verhaal te vertellen over het woon- en werkklimaat in Nederland. We zijn namelijk van mening dat Brainport zich hier echt op kan onderscheiden: de Brabantse gezelligheid en het dorpsgevoel, waarbij alles binnen een redelijke afstand te bereiken is. En daarbij is het verhaal natuurlijk vele malen sterker en geloofwaardiger wanneer iemand anders dan Brainport zelf het verhaal vertelt. Dit zal in de vorm van video zijn.

Voorbeeld advertentie video van Emilio uit Mexico

Voorbeeld advertentie mogelijkheden in Brainport regio

Wanneer de internationale kenniswerker in een verder gevorderd stadium van interesse zit, zal er behoefte zijn aan meer gedetailleerde informatie over het werken in de Brainport regio. Hierop kan Brainport inspelen door mensen nogmaals te retargeten die bijvoorbeeld de video van Emilio voor 75% hebben afgekeken en deze naar de website te leiden. Deze mensen hebben namelijk meer interesse in het werken in het buitenland, want anders zou je de video niet voor zo lang bekijken. In de do-fase is het dus van belang om wel alle mogelijkheden te laten zien die Brainport kan bieden op professioneel vlak.

Meer verkeer

Door deze aanpak zullen er uiteindelijk meer websitebezoekers komen. Hierbij is het van belang om het contact warm te houden nadat de internationale kenniswerker op de website is geweest. Hierbij kan er weer gebruik worden gemaakt van retargeting. Hierbij zullen er twee boodschappen uitgestuurd worden. Mensen die enkel op de website zijn geweest zullen worden benaderd met een boodschap dat er veel interessante vacatures openstaan, zodat ze de vacatures zullen bekijken. De andere boodschap is voor de mensen die wel de vacatures bekeken hebben. Deze zullen gestimuleerd worden om te solliciteren. 

Ook een interessante case voor de Happy Talents?

De Happy Talents hebben bovenstaande case gepresenteerd bij Brainport. Deze werd heel enthousiast ontvangen en Brainport zal ermee aan de slag gaan met hun internationale campagnes! Benieuwd naar de andere twee scenario’s of heb je ook een interessante case voor de Happy Talents? Neem gerust contact op! De Happy Talents komen graag langs voor een kijkje in de keuken om jouw organisatie te helpen met je vraagstuk.






Velden met een * zijn verplicht.