

SEA staat voor Search Engine Advertising. Concreet betekent dit het adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. SEA is een snelle manier om meer gebruikers naar jouw site toe te trekken. Het is een laagdrempelige manier met snelle resultaten en daarom wordt SEA vaak als eerste stap in online marketing toegepast. Maar het is wel belangrijk om de juiste strategie toe te passen. Het aantrekken van verkeer is namelijk niet hetzelfde als het aantrekken van relevant verkeer. Een SEA specialist zet campagnes op, monitort deze campagnes en past ze daarna ook weer aan. In dat bijsturen en optimaliseren zit een groot gedeelte van de weg naar goede en relevante resultaten.
Waar SEA een aantal jaar geleden enkel ging om het adverteren op verschillende zoekwoorden in Google en Bing, zijn er nu veel meer mogelijkheden bijgekomen. Zo is het mogelijk om conversiegerichte shopping advertenties op te zetten, maar wordt er ook veel gedaan met display advertenties. Hiervoor wordt beeldmateriaal ingezet om te adverteren op onder andere de tweede grootste zoekmachine naast Google: Youtube.
Waarom zou je kiezen om SEA in te zetten? Zoekmachines worden veel gebruikt en naar verwachting blijft dit alleen maar toenemen de komende jaren. De hoogste resultaten in een zoekmachine zijn altijd advertenties. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 89% van jouw betaald verkeer, niet organisch op jouw site terecht zou komen. Met een goede SEA strategie zorg je voor een groei in de toestroom van relevante bezoekers op jouw site. Profiteer op korte termijn van deze voordelen:
De doelgroep die je bereikt is zelf actief op zoek naar antwoorden op vragen of producten/diensten waar jij op adverteert
Target relevante personen door zoekwoorden in te sluiten en uit te sluiten
Betaal alleen voor daadwerkelijke resultaten, door het pay per click betaalsysteem
Er is ook een nadeel aan SEA. Als je geen strategie toepast, de campagnes niet monitort en niet naar de opbrengsten kijkt, kun je veel marketingbudget “verliezen” aan een niet relevante doelgroep. Het is dus van belang om een goede strategie op te zetten en de campagnes goed te monitoren en bij te sturen.
Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement.
Wil je de kennis van SEA in huis halen? Met een Happy Talent haal je veel meer in huis, dan alleen een specialist. Onze Talents hebben kennis en kunde in de breedste zin van online marketing. Hierdoor weten zij vraagstukken binnen de diverse facetten van online marketing met elkaar te verbinden. Een frisse wind in jouw organisatie!
Benieuwd naar wat een interim online marketeer van Happy Talents kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact op via het contactformulier. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Een interimmer van Happy Talents is veel meer dan een SEA Specialist, je haalt een volwaardige allround online marketeer in huis. Onze interimmers kunnen onder andere de volgende rollen vervullen voor jouw organisatie:
Beginnen met SEA samen met Happy Talents? Om de eerste stap te zetten, kijken we vanaf welke situatie we vertrekken. Daarom starten we met een 0-meting en stellen we de juiste KPI’s vast.
Wensen inventariseren, waar willen we samen naar toe en hoe kunnen we deze resultaten realiseren?
Het is van belang om het juiste resultaat te behalen. Daarbij kijken wij als Talents naar de wensen van de klant. Deze inventarisatie combineren we met onze eigen kennis en ervaring, zodat we een realistisch plan van aanpak op kunnen zetten.
Als we een stip op de horizon hebben gezet kijken we naar de tussenstappen en passende strategie om het gewenste resultaat te behalen.
Om de juiste strategie in te richten volgt er eigenlijk altijd zoekwoordenonderzoek. Dit om in kaart te brengen waar kansen en mogelijkheden liggen om te adverteren in zoekmachines.
Uitvoeren strategie: in deze fase worden de campagnes opgezet, worden analyses uitgevoerd en wordt de strategie bijgestuurd of aangevuld met nieuwe inzichten. Met als beoogd doel de laatste stap: RESULTAAT!