Voor bedrijven is social advertising een slimme en interessante manier om te adverteren. Hiervoor kun je verschillende social media kanalen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Daarnaast zijn er ook de kanalen als Snapchat en Pinterest. Aan deze kanalen denk je misschien minder snel om te adverteren, maar kunnen erg interessant en bruikbaar zijn voor jouw organisatie. Er zitten verschillende voordelen aan adverteren op social media. Zo kan je specifieke doelgroepen aanspreken door te targeten op bepaalde demografische of geografische kenmerken en interesses. Daarnaast zijn er verschillende targeting strategieën, zodat je voor elk kanaal een gerichte campagne kan opzetten.
Trends in social advertising
Door de jaren heen hebben social media kanalen veel ontwikkelingen doorgemaakt. Zo zijn er ook verschillende trends wanneer het gaat om social media ads. We hebben een aantal trends voor jou op een rij gezet. Deze kunnen helpen bij het aanspreken van je doelgroep met social media advertising.
Stories op social media
Op Instagram en Snapchat zijn stories al langere tijd een populaire manier om content te delen. Stories zijn kortere berichten maar kunnen snel en makkelijk de aandacht van je doelgroep trekken. Ook Facebook en LinkedIn moeten er aan geloven en de functie is nu dan ook te gebruiken op deze social media kanalen. Door de stories interactief te maken leer je ook meer over je doelgroep en is het een ‘eyecatcher’ die de aandacht trekt. Gebruik stories wanneer jij je doelgroep dus effectief en direct wilt aanspreken.
Video content
Video is de meest gedeelde content op social media. Zo heb je kanalen als YouTube waar voornamelijk langere video’s worden gedeeld. Ook andere social media kanalen maken steeds meer gebruik van content in de vorm van video. Zo heeft Instagram IGTV geïntroduceerd wat de mogelijkheid geeft om langere video’s te delen. TikTok maakt weer gebruik van kortere video’s. Deze kanalen zijn goede manieren om te adverteren. De video’s trekken de aandacht waarmee je een boodschap goed over kunt brengen. Ook kan er met video gemeten worden wie er interesse heeft in jouw content. Dit kan door te analyseren hoe lang iemand naar een video kijkt, of dat iemand meteen door scrolt. Met deze informatie kan jij weer beter inspelen op de behoefte van je doelgroep en gerichte content maken voor de volgende campagne.
Integreer klanten in social media advertising
Maak gebruik van user-generated content. Dit houdt in dat de content die jij plaatst, wordt gemaakt door jouw klanten. Dit brengt een connectie met je doelgroep en geeft de klanten een gevoel dat ze gehoord worden. Wanneer je gebruik maakt van deze user-generated content, zal de doelgroep zich meer aangesproken voelen omdat ze zich kunnen verplaatsen en inleven. Er ontstaat meer verbondenheid tussen jou en je doelgroep!
Wil jij graag meer weten over social media adverteren? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op we helpen je graag verder!