Home » Blogs » 5 manieren om je online vindbaarheid te verbeteren

Online vindbaarheid is heel belangrijk voor bedrijven. Door het inzetten van Search Engine Optimization (SEO), met andere woorden zoekmachine optimalisatie, wordt je website geoptimaliseerd zodat je teruggevonden wordt in de zoekresultaten in Google.

Maar waarom is online zichtbaarheid zo belangrijk voor bedrijven? Online zoeken naar producten of diensten met Google is tegenwoordig heel normaal voor de consument. Het is van belang dat jouw bedrijf hier rekening mee houdt. Veel bedrijven lopen achter in het digitale landschap. Door vindbaar te zijn in zoekmachines kun jij de concurrentie dus voor zijn. Een plek in de top van Google zorgt voor meer bezoekers, wat vaak leidt tot meer verkopen of leads.

Benieuwd hoe je jouw online vindbaarheid kunt verbeteren? Check hieronder 5 manieren.

1. Vind de juiste zoektermen voor je website en laat deze terugkomen

Het verbeteren van je online vindbaarheid begint bij het vinden van de juiste zoektermen. Bij het bepalen hiervan is het handig om vanuit je klant te denken. Op welke manier zal jouw klant zoeken naar jouw product/dienst via Google? Denk hierbij aan een probleem, zoals: ‘lekke band vervangen’. Als fietsenmaker kun je dit dan als zoekterm gebruiken voor een webpagina die gaat over het vervangen van een lekke band. Een andere manier om zoektermen bepalen is door te kijken welke zoektermen je concurrenten gebruiken in Google.

Wanneer je eenmaal de juiste zoektermen hebt bepaald, moet je deze natuurlijk ook terug laten komen op de website om je online vindbaarheid te vergoten. Je wilt namelijk dat je op deze zoektermen gevonden wordt. Volgens basisprincipes van SEO gebruik je per webpagina één hoofdzoekterm. Deze moet dan terugkomen in de paginatitel, de koppen, de tekst en de meta-beschrijving. Vergeet daarnaast de alt-tags niet. Dit zijn de beschrijvingen van de afbeeldingen op je website. Door het gebruik van alt-tags kan Google indexeren waar de afbeelding over gaat. Door bovenstaande punten vergroot je ook de relevantie. De zoeker krijgt zo de juiste informatie waardoor het een bezoeker van je website wordt.

2. Schrijf voor je bezoeker

Goed dat je je zoektermen terug laat komen op de website, maar pas op dat je niet gaat overdrijven. Meer is niet beter voor je online vindbaarheid! Je wilt namelijk dat de tekst prettig gelezen kan worden door je bezoeker. Dit heeft te maken met de gebruikerservaring. Het is dus belangrijk om hier een goede balans in te vinden en de zoektermen mooi in de tekst te verwerken zonder dat het te veel gaat storen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je unieke teksten schrijft. Indien je dit niet doet, is er namelijk sprake van duplicate content en kan Google de betreffende pagina niet indexeren. Google ziet dit dan namelijk als één pagina.

3. Verbeter online zichtbaarheid door linkbuilding

Aan elke website hangt een bepaalde waarde. Hoe hoger deze waarde, hoe betrouwbaarder jouw website wordt gezien door Google. Dit wordt door Google bepaald door verschillende factoren. Een van deze factoren is het aantal andere websites dat jouw link op hun website heeft staan. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Wanneer je website een hogere betrouwbaarheid heeft, scoort deze ook beter in Google en heb je een betere online vindbaarheid. Houd er rekening mee dat meer links niet per se beter is! Google kijkt ook naar de kwaliteit van de links naar jouw website.

4. Houd je website up-to-date en vergroot je online vindbaarheid

Voor Google draait alles om relevantie voor de gebruiker. Het is dus belangrijk dat de informatie die gedeeld wordt op je website up-to-date is. Websites die vaker aangepast worden, scoren over het algemeen hoger in de zoekresultaten en hebben dus een betere online vindbaarheid. Wanneer je niet de capaciteit hebt om constant aanpassingen te doen, kun je proberen om tijdloze content te plaatsen. Zo is jouw content niet afhankelijk van ontwikkelingen.

5. (Bonus) Werk samen met een specialist

Vindbaar word je niet van de een op andere dag. Het vraagt om consistentie, expertise en veel tijd. Wanneer je zelf weinig capaciteit hebt om bovenstaande manieren zorgvuldig toe te passen, kun je overwegen om samen te werken met een specialist of bureau. Happy Talents heeft de capaciteit en kennis in huis en helpt jou met het bereiken van je doelen. Niet overtuigd? Download de LEASIT case hieronder. 

Benieuwd hoe wij de online zichtbaarheid van LEASIT hebben verhoogd?

We hebben de volgende resultaten behaald bij LEASIT:

  • 280% groei in organisch verkeer op de website
  • 180+ nieuwe volgers op social media
  • 5% verhoging van de percentages in de conversiefunnel

Vul het contactformulier in om te ontdekken hoe wij dit hebben aangepakt.




    Velden met een * zijn verplicht.