Online marketing analyse tools zijn tegenwoordig onmisbaar voor online marketeers. Het aanbod van tools blijft groeien waardoor het soms lastig is om een tool te vinden die goed bij jou en je organisatie past. In deze blog zal ik 5 analyse online marketing tools uitlichten die jij kunt gebruiken voor jouw online marketing!
1. Google Search Console
Wanneer je aan de slag gaat met SEO is Google Search Console een must. Deze online marketing tool is van Google zelf en wordt gebruikt om de organische prestaties van een website te analyseren en eventuele fouten te detecteren. In het dashboard kun je de prestaties van je website inzien. Deze prestaties bestaan uit 4 verschillende soorten data:
- Vertoningen. Het aantal keer dat je website is vertoond in de zoekresultaten.
- Kliks. Het aantal keer dat iemand op jouw zoekresultaten heeft geklikt.
- CTR. De verhouding tussen vertoningen en kliks.
- Positie. Je gemiddelde organische positie in Google.
Daarnaast kun je ook van specifieke zoektermen en pagina’s de bovenstaande data inzien.

Met Google Search Console krijg je dus een goed beeld van de organische prestaties van jouw website en kun je inzien welke zoektermen veel of juist weinig verkeer naar je website sturen. Wanneer je Google Search Console wilt gebruiken, moet je dit eerst instellen voor je website. Google legt je hier uit hoe je dit kan doen.
Naast het analyseren van je organische prestaties kun je met Google Search Console ook nog het volgende doen:
- De sitemap van je website indienen.
- Nieuwe en oude pagina’s indienen zodat Google deze kan crawlen en indexeren.
- Content (tijdelijk) verwijderen zodat dit niet geïndexeerd kan worden.
- Fouten in je website oplossen. Denk aan pagina’s met problemen op mobiel of indexeringsfouten. Google detecteert dit zelf en geef je hier een melding van.
Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie (SEO) en de kansen die je hiermee kunt creëren? Wij hebben alles voor je uitgezocht.
2. Pro Rank Tracker
De naam vertelt je eigenlijk al wat deze tool doet. Met Pro Rank Tracker kun je de organische prestaties van de zoektermen van je website volgen. Je voert de zoektermen in die gevolgd moeten worden en de tool doet de rest. Doordat Pro Rank Tracker constant je posities blijft volgen, heb je na een tijdje veel data over je verschillende zoektermen. Zo zie je hoe een zoekterm de afgelopen dagen, weken of maanden is gestegen of gedaald.
Op zoek naar een online marketing tool die nauwkeurig en overzichtelijk de organische posities van jouw website bijhoudt? Dan is Pro Rank Tracker de tool voor jou. Nog niet overtuigd? Probeer de tool 7 dagen gratis uit!
3. Screaming Frog
Waar je bij Pro Rank Tracker al snel een idee hebt van wat het programma allemaal kan, is dat bij Screaming Frog een ander verhaal. Screaming Frog is een complexe, maar super handige crawling tool die zich richt op het technische aspect van je website.
Je zet Screaming Frog aan het werk door je URL in te voeren. De tool gaat vervolgens heel je website crawlen en stuurt als het ware ‘spiders’ over alle paginas. Wanneer dit proces klaar is, krijg je een analyse van al je pagina’s. In deze analyse zie je hoe je website er aan de achterkant voorstaat. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in je kapotte links (404 errors), slechte redirects, ontbrekende meta teksten en nog veel meer. Wat zo handig is aan deze tool? Wanneer je jouw website door Screaming Frog haalt zie je gelijk waar het fout gaat. Of het nu een ontbrekende titel of meta is, je kunt er direct mee aan de slag.
Screaming Frog heeft een gratis versie waarmee je 500 scans kan uitvoeren. Je bent hier wel gelimiteerd in opties. Bekijk hier het verschil tussen de gratis en betaalde versie.
4. Majestic
Wanneer je op zoek bent naar een link analyse tool, dan is Majestic misschien wel iets voor jou. Of je nu de links van je concurrenten wilt bekijken, je domein autoriteit wilt checken óf een goed overzicht wilt hebben van alle inkomende backlinks, Majestic kan het allemaal.
Maar wat doet Majestic dan beter als de andere tools? Nou, Majestic zegt de meest accurate backlink tool op het internet te zijn. Zij maken namelijk een backlink analyse op basis van hun eigen ontwikkelde waarden: trust flow en citation flow. Wat deze 2 ‘flows’ precies betekenen? Dat lees je hieronder.
Wat is Trust Flow?
De trust flow van een website laat zien hoe betrouwbaar het domein is op basis van backlinks. Als je domein backlinks krijgt van een website met veel autoriteit zal de trust flow toenemen.
Wat is Citation Flow?
Citation flow geeft de populariteit aan van een domein door te kijken hoeveel sites er naar toe linken. Bij de citation flow wordt er minder naar kwaliteit gekeken en meer naar kwantiteit.
Op de onderstaande afbeelding zie je een dashboard overzicht van Majestic met de resultaten van Bol.com. Je vindt hier een hoop statistieken en data waar je mee aan de slag kan.

Met Majestic krijg je dus een gehele backlink analyse van jouw domein. Aan de hand van de verschillende functies krijg je een duidelijk beeld van jouw backlinks en zie je waar deze vandaan komen. Ook krijg je inzicht in de anchor teksten, het link profiel en allerlei andere variabelen. Benieuwd naar Majestic? Bekijk de tool hier.
5. Ahrefs
Wanneer je alles liever op 1 plek hebt dan is Ahrefs misschien wel de tool voor jou. Met deze tool kun je enorm veel doen voor je online marketing. Ahrefs is namelijk een super uitgebreide tool op het gebied van SEO analyse. Zoekwoordonderzoek, een concurrentie analyse en inzicht in backlinks zijn een kleine greep uit de verschillende functies die Ahrefs te bieden heeft. Door dit breed aantal opties kun je Ahrefs ook wel een echte all-in-one tool noemen.
Bekijk hieronder een korte introductievideo of bezoek de website van Ahrefs.
Maar waarom gebruiken online marketeers dan zoveel verschillende tools vraag jij je misschien af. Goede vraag! De meeste tools hebben hun eigen unieke functie of zijn net iets nauwkeuriger dan de andere. Elke marketeer heeft hier een eigen kijk op. Je komt er dus alleen maar achter wat jij het fijnste vindt door zelf te experimenten met verschillende online marketing tools.
Welke online marketing analyse tools ga jij proberen?
Na het lezen van deze lijst met tools wil je waarschijnlijk direct aan de slag met wat trials! Tegenwoordig kun je makkelijk een gratis online marketing tool uitproberen en testen voordat je overstapt naar een premium versie.
Meer weten over online marketing analyse tools en benieuwd welke tool het beste bij jou of je organisatie past? Neem dan gerust contact met ons op!
Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement.