Home » blogs » 5 redenen waarom je jouw e-mailmarketing moet automatiseren

De ontwikkelingen van de mogelijkheden die er zijn met e-mailmarketing hebben de laatste jaren flinke sprongen genomen. Een feest voor de e-mailmarketeer. Wanneer je hier echter niet dagelijks mee bezig bent, kan je door de bomen vaak het bos niet meer zien. Er zijn zo veel mogelijkheden, dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Vaak is het meest eenvoudige om te beginnen met een paar simpele automatiseringen binnen je e-mailmarketing. Waarom je dat zou moeten doen? Hieronder lees je vijf belangrijke redenen.

 

1.    Duidelijkheid naar de klant

Ten eerste kan je door middel van een flow automatisch mails versturen naar de klant. Wanneer de klant een product bestelt, kan je door middel van automatisering een bevestiging versturen naar de klant en een update geven over wanneer het product wordt verzonden en wordt geleverd. Hierbij laat je de klant niet in onzekerheid en is de klant altijd op de hoogte van de status van de bestelling, zonder dat jij hier extra moeite voor hoeft te doen.

 

2.    E-mailmarketing ondersteunt de klantenservice

De klantenservice van jouw bedrijf kan het, zeker in deze tijden, erg druk hebben. Door middel van automatische antwoorden of contactformulieren kan je de verwachtingen van de klant managen. Daarnaast kan er na het oplossen van de klacht een mail worden verstuurd met de antwoorden en vervolgstappen van de klacht. Dit bespaart tijd voor de klantenservice en vermindert het aantal terugkomende klanten met klachten.

 

3.    Automatische promoties in e-mailcampagnes hebben waarde bewezen

E-mailmarketing is een populaire manier om persoonlijke promoties te delen met klanten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze promoties zorgen voor een stijging in omzet en engagement met klanten. Een voorbeeld hiervan is de verjaardagscampagne, waarbij je de klant een ‘cadeau’ geeft in de vorm van een korting. Een andere automatische e-mailcampagne die goed werkt is de abandoned shopping cart: het opvolgen van een klant die de winkelwagen heeft verlaten zonder te betalen.

 

4.    E-mailmarketing is goed voor de lange termijn

Op korte termijn kan het veel moeite lijken om dit allemaal te implementeren binnen de organisatie, maar voor langere termijn zal dit zeker zijn vruchten afwerpen. Zodra de flows voor de automatisering eenmaal goed zijn ingesteld, hoef je dit enkel up-to-date te houden.

 

5.    E-mailmarketing automation is makkelijker dan ooit

De mogelijkheden om te automatiseren met e-mailmarketing zijn, zoals al eerder benoemd, oneindig. Dit schrikt veel mensen af om ermee te beginnen. Echter is de gebruiksvriendelijkheid ook flink toegenomen de afgelopen jaren, waardoor bovenstaande campagnes eenvoudig gemaakt kunnen worden.

Heb je vragen over het automatiseren van je e-mailmarketing of heb je hulp nodig bij het opzetten van e-mailcampagnes? Neem dan gerust contact op met sjors@happytalents.nl

 

Geef een reactie