Skip to main content
Home » Blogs » De 5 social media trends van 2021

social media trends spelen een grotere rol dan ooit. Wist je bijvoorbeeld dat 96% van alle Nederlanders actief is op social media? Gemiddeld besteden we met z’n allen dan ook 98 minuten per dag op verschillende sociale platformen. Het is duidelijk dat we naar prikkels op zoek zijn. De gemiddelde smartphone gebruiker scrolt namelijk 22,5 meter per dag. Dit staat gelijk aan het zien van 62.000 woorden. 

Het is dus niet vreemd dat sociale media trends ook steeds interessanter worden voor bedrijven. Het is namelijk de perfecte manier om in contact te komen met de doelgroep. Helaas werkt het niet zo makkelijk als dat het lijkt. We leven namelijk in een tijd waarin technologie in een hoog tempo ontwikkelt en de keuzes van consumenten steeds moeilijker te voorspellen zijn. Daarom is het belangrijk om de social media ontwikkelingen goed in de gaten te houden. De social media kanalen worden namelijk vaak gebruikt om betrokkenheid te tonen naar de potentiële klanten, de voorkeur van de doelgroep in beeld te brengen en  ze aan te zetten tot koop.  

Om je daarbij een handje te helpen, heb ik de 5 social media trends in 2021 voor je onder elkaar gezet!

1. Social selling op een hoger niveau

Door Covid-19 zijn fysieke winkels een tijd gesloten of beperkt toegankelijk geweest. Hierdoor zijn we erachter gekomen dat altijd kunnen shoppen onmisbaar is voor de consument. Onder andere hierdoor is de manier van winkelen verandert. De kracht van advertising tijdens corona is dat steeds meer aankopen via social media platformen worden gedaan. De drempel om via social media aankopen te doen is gedaald. Veel bedrijven spelen hierop in waardoor social commerce naar een hoger niveau is getild. 

Social commerce

Met social commerce worden producten direct via social media kanalen verkocht. Het handige voor bedrijven is dat er geen fysiek contact hoeft te zijn met de klant. Daarnaast heeft elk bedrijf toegang tot de kanalen om hun producten te verkopen. Door de beperkte fysieke winkel mogelijkheden in 2020 is het vooruitzicht dat het promoten en verkopen via sociale kanalen steeds belangrijker wordt bij het stimuleren van de verkopen.

Ontwikkelingen social commerce 

  • Facebook: De introductie van de ‘Shop Now’ knop van Facebook biedt voordelen voor directe verkoop. De gebruikers kunnen door deze toevoeging direct een aankoop doen door met één klik op de knop naar het product op de website te navigeren.
  • Instagram: Ook Instagram introduceerde de ‘Shop Now’ knop. Daarnaast kwam het platform met de zogeheten ‘Shoppable Posts’. Dit is een van de makkelijkste manieren om volgers om te zetten in klanten op Instagram. Met Instagram Shoppable posts kunnen bedrijven producten taggen die zijn opgenomen in hun Instagram Shop catalogus. Zo bekijken gebruikers eenvoudig de hele collectie zonder het platform te verlaten. Ook kwam het platform met de ‘winkel’ waarmee producten worden weergegeven op basis van interesses van de gebruiker.
  • Snapchat: Snapchat is niet achtergebleven. Zij kwamen met de ‘Swipe Up’. De ideale manier om gebruikers eenvoudig door te leiden en om te zetten naar websiteverkeer. Vaak wordt het verkeer direct doorgestuurd naar specifieke producten op de website om ze zo snel mogelijk te laten converteren.

2. 24 uur sociale media stories

De populariteit van 24-uur beschikbare content stijgt, omdat de content vaak informeel en kort is. Het is dus makkelijk en snel te bekijken. Daarnaast is het maar 24-uur beschikbaar en willen we als consumenten het liefst zo min mogelijk missen. als het gaat om onze socials. Niet vreemd dus dat alle bedrijven en social media platformen er vol op inzetten. In onze social media gedreven maatschappij is het dan ook een van de beste manieren om merkbeleving over te brengen aan zowel je bestaande als potentiële klant.

  • Wist je dat: dat de vertoningen van social media advertenties het afgelopen jaar met 20% gestegen zijn. Wat opvallend is, is dat de story advertenties hier het grootste aandeel in hebben geleverd.

3. Live Steamen met je klanten

Bedrijven zijn onder andere door Covid-19 op zoek gegaan naar nieuwe manieren van klantinteractie. Doordat het voor de consument moeilijk was om persoonlijke hulp te krijgen, zoals dat voorheen in de winkel gebeurde, werden de klantenservices van livestream bedrijven beter gewaardeerd. Consumenten hadden op deze manier toch de mogelijkheid om product uitleg te krijgen en vragen te stellen. De ideale manier dus om engagement en interactie met de klant te stimuleren. Voor bedrijven wordt het steeds interessanter om live stream in te zetten. Het is een makkelijke manier om persoonlijke service aan te bieden, beleving aan een merk mee te geven en het bedrijf een gezicht mee te geven.

  • Wist je dat: steeds meer klantenservices zich verplaatsen naar livestream. Het blijkt een eenvoudige manier om klanten verder te helpen bij het uitvoeren van een activiteit. Denk bijvoorbeeld  aan het installeren van een nieuwe laptop.

4. Meer user generated content gebruikers

Tegenwoordig zijn er steeds meer social media platformen waarop een bedrijf actief kan zijn. Makkelijk toch?  Het tegendeel is waar. Content creatie wordt hierdoor namelijk een steeds grotere uitdaging. Alle content moet op elkaar aansluiten en toch uniek zijn. Daarom groeit de waarde van user generated content en wordt het steeds vaker ingezet om andere consumenten te activeren en stimuleren om actie te ondernemen. Niemand had ooit kunnen denken dat gratis en door gebruikers gegenereerde content zo van waarde kan zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen bij de consument.

  • Wist je dat: studies hebben aangetoond dat  tweerichtingscommunicatie de positie van geposte berichten verhoogt in de sociale feeds. Niet alleen geloof en vertrouwen wordt dus gestimuleerd, maar ook kom je zo dichterbij de sleutel van de social media algoritmes.

5. De opkomst van AR binnen sociale media 

Augmented reality is een van de nieuwste social media trends in 2021. Er zijn verschillende merken die hier op dit moment gebruik van maken op verschillende sociale kanalen. Het aantal bedrijven die hier gebruik van maakt zal in de loop van 2021 alleen maar meer toenemen. Dit heeft te maken met de brede inzet mogelijkheden zoals sjablonen, filters, tools, gifjes en andere elementen. Het doel hierachter is voornamelijk om op een interactieve manier een gevarieerde zichtbaarheid te genereren, de merkbeleving te versterken en user generated content te stimuleren. 

  • Social Media platformen zijn zelf aan het doorontwikkelen, omdat zij zien dat de gebruiker hier  klaar voor is. Een voorbeeld hiervan is dat Facebook Horizon lanceerde. Dit is een virtual reality wereld waarin mensen met elkaar in contact worden gebracht en verschillende spellen met elkaar kunnen spelen. 

Meer weten over de inzet van trends en ontwikkelingen op social media?

Dat waren ze dan, de 5 social media trends in 2021 waarvan we de komende maanden zeker meer gaan zien. Er is dus nog veel te winnen op het gebied van het inzetten van je socials. Heb je na het lezen van de blog nog vragen of zou je hulp kunnen gebruiken? Stuur me dan een connectieverzoek via Linkedin en laten we elkaar slimmer maken! Of vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op.









    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement