social media trends spelen een grotere rol dan ooit. Wist je bijvoorbeeld dat 96% van alle Nederlanders actief is op social media? Gemiddeld besteden we met z’n allen dan ook 98 minuten per dag op verschillende sociale platformen. Het is duidelijk dat we naar prikkels op zoek zijn. De gemiddelde smartphone gebruiker scrolt namelijk 22,5 meter per dag. Dit staat gelijk aan het zien van 62.000 woorden.
Het is dus niet vreemd dat sociale media trends ook steeds interessanter worden voor bedrijven. Het is namelijk de perfecte manier om in contact te komen met de doelgroep. Helaas werkt het niet zo makkelijk als dat het lijkt. We leven namelijk in een tijd waarin technologie in een hoog tempo ontwikkelt en de keuzes van consumenten steeds moeilijker te voorspellen zijn. Daarom is het belangrijk om de social media ontwikkelingen goed in de gaten te houden. De social media kanalen worden namelijk vaak gebruikt om betrokkenheid te tonen naar de potentiële klanten, de voorkeur van de doelgroep in beeld te brengen en ze aan te zetten tot koop.
Om je daarbij een handje te helpen, heb ik de 5 social media trends in 2021 voor je onder elkaar gezet!
3. Live Steamen met je klanten
Bedrijven zijn onder andere door Covid-19 op zoek gegaan naar nieuwe manieren van klantinteractie. Doordat het voor de consument moeilijk was om persoonlijke hulp te krijgen, zoals dat voorheen in de winkel gebeurde, werden de klantenservices van livestream bedrijven beter gewaardeerd. Consumenten hadden op deze manier toch de mogelijkheid om product uitleg te krijgen en vragen te stellen. De ideale manier dus om engagement en interactie met de klant te stimuleren. Voor bedrijven wordt het steeds interessanter om live stream in te zetten. Het is een makkelijke manier om persoonlijke service aan te bieden, beleving aan een merk mee te geven en het bedrijf een gezicht mee te geven.
- Wist je dat: steeds meer klantenservices zich verplaatsen naar livestream. Het blijkt een eenvoudige manier om klanten verder te helpen bij het uitvoeren van een activiteit. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een nieuwe laptop.
4. Meer user generated content gebruikers
Tegenwoordig zijn er steeds meer social media platformen waarop een bedrijf actief kan zijn. Makkelijk toch? Het tegendeel is waar. Content creatie wordt hierdoor namelijk een steeds grotere uitdaging. Alle content moet op elkaar aansluiten en toch uniek zijn. Daarom groeit de waarde van user generated content en wordt het steeds vaker ingezet om andere consumenten te activeren en stimuleren om actie te ondernemen. Niemand had ooit kunnen denken dat gratis en door gebruikers gegenereerde content zo van waarde kan zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen bij de consument.
- Wist je dat: studies hebben aangetoond dat tweerichtingscommunicatie de positie van geposte berichten verhoogt in de sociale feeds. Niet alleen geloof en vertrouwen wordt dus gestimuleerd, maar ook kom je zo dichterbij de sleutel van de social media algoritmes.