Home » blogs » Blog » 5 tips om je database te verrijken


Veel marketeers zullen zeggen dat de database van zijn/haar bedrijf zoveel mogelijk willen verrijken. Ze willen zoveel mogelijk mensen en bedrijven in de database, maar daarnaast ook alle informatie hiervan. Maar waarom is dit eigenlijk belangrijk? Allereerst is het belangrijk om te weten wie je klanten zijn, zodat je weet aan wie je je producten of diensten aanbiedt. Als je daarnaast je database verrijkt met potentiële klanten, weet je ook wel personen geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en kan je deze gemakkelijker bereiken. Ten tweede kan je deze informatie aanvullen met eigenschappen, kenmerken en interesses van de personen en bedrijven. Door dit te doen kan je je diensten en producten perfect afstemmen op de klant, terwijl je ze voorziet van de meest relevante informatie. Zo kan je voor de klant een persoonlijke customer journey creëren. Maar hoe doe je dit nou? Hieronder 6 tips om je database te verrijken.

Tip 1: Probeer stapsgewijs je database te verrijken

Waarom zou je niet een contactformulier op de website maken met alle gewenste informatievelden die de klant kan invullen? Wanneer de klant dan het contactformulier invult, heb je direct alle informatie die je nodig hebt om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Veel mensen zullen afhaken bij het zien van een groot contactformulier, dus probeer hier zo bondig mogelijk te zijn

Tip 2: Connect verschillende kanalen om de database van je huidige klanten te verrijken

Via verschillende kanalen kun je extra informatie te weten komen van je klanten. Door onderling kanalen te promoten, kun je jouw data verrijken van je huidige klanten. Vraag bijvoorbeeld de Facebookvolgers om zich in te schrijven op de nieuwsbrief en de nieuwsbriefabonnees om de Facebookpagina te volgen.

Tip 3: Gebruik labels in je content en database

Door labels te gebruiken in je content en deze bij te houden door middel van tracking, kun je de interesses van (potentiële) klanten met betrekking tot jouw producten bijhouden. Wanneer een klant bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar op een bepaald product heeft geklikt in de nieuwsbrief en daarnaast ook nog een Facebookpost heeft geliket, kan je deze klant hier een specifieke aanbieding op geven. De kans op aankoop kan hierdoor een stuk groter zijn, omdat je weet dat deze aanbieding relevant is voor de klant.

Tip 4: Zorg dat je database actueel is

Gemiddeld vervallen ongeveer 10% van de zakelijke emailadressen per jaar. Dit komt onder andere door naamsveranderingen van bedrijven en personen die wisselen van baan. Dit is maar een klein voorbeeld van hoe snel je data kan veranderen en waarom het belangrijk is om dit up-to-date te houden. Geef klanten daarom altijd de mogelijkheid om bepaalde data, zoals naam, emailadres of bedrijf te wijzigen.

Tip 5: zorg voor een correcte manier van het bewaren van gegevens

Met de GDPR-regeling die in 2018 van kracht is gegaan is het belangrijker dan ooit om je database op een correcte manier te verkrijgen en te bewaren. De boetes kunnen gigantisch oplopen en het zal zorgen voor een flinke reputatie beschadiging. Zorg dat je daarom altijd checkt of het wel legaal is wat je doet. 

Wil je hier advies in of wil je kijken wat er mogelijk is met jouw database? Wij helpen je graag, dus neem contact met ons op!