Veel marketeers zullen zeggen dat ze de database van zijn/haar bedrijf zoveel mogelijk willen verrijken. Ze willen zoveel mogelijk mensen en bedrijven in de database, maar daarnaast ook alle informatie hiervan. Maar waarom is dit eigenlijk belangrijk? Allereerst is het belangrijk om te weten wie je klanten zijn, zodat je weet aan wie je je producten of diensten aanbiedt. Als je daarnaast je database verrijkt met potentiële klanten, weet je ook wel personen geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en kan je deze gemakkelijker bereiken. Ten tweede kan je deze informatie aanvullen met eigenschappen, kenmerken en interesses van de personen en bedrijven. Door dit te doen kan je je diensten en producten perfect afstemmen op de klant, terwijl je ze voorziet van de meest relevante informatie. Zo kan je voor de klant een persoonlijke customer journey creëren. Maar hoe doe je dit nou? Hieronder geven wij je 5 tips om je database te verrijken.
Tip 1: Probeer stapsgewijs je database te verrijken
Waarom zou je niet een contactformulier op de website maken met alle gewenste informatievelden die de klant kan invullen? Wanneer de klant dan het contactformulier invult, heb je direct alle informatie die je nodig hebt om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Veel mensen zullen afhaken bij het zien van een groot contactformulier, dus probeer hier zo bondig mogelijk te zijn
Onthoud ook dat wanneer je de bezoeker of klant iets “teruggeeft”, deze sneller overgaat tot het achterlaten van gegevens. Als webshop zou je bijvoorbeeld 10% korting kunnen geven op de eerst volgende aankoop. Binnen B2B-marketing zou je een gratis whitepaper kunnen weggeven.
Tip 2: Connect verschillende kanalen om de database van je huidige klanten te verrijken
Via verschillende kanalen kun je extra informatie te weten komen van je klanten. Door onderling kanalen te promoten, kun je jouw data verrijken van je huidige klanten. Vraag bijvoorbeeld de Facebookvolgers om zich in te schrijven op de nieuwsbrief en de nieuwsbriefabonnees om de Facebookpagina te volgen.
Door onderling kanalen te promoten, kun je ook jouw data van je huidige klanten verrijken. Vraag bijvoorbeeld de Facebook-volgers om zich in te schrijven op de nieuwsbrief en de nieuwsbriefabonnees om de Facebook-pagina te volgen.
Tip 3: Gebruik labels in je content en database
Door labels te gebruiken in je content en deze bij te houden door middel van tracking, kun je de interesses van (potentiële) klanten met betrekking tot jouw producten bijhouden. Wanneer een klant bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar op een bepaald product heeft geklikt in de nieuwsbrief en daarnaast ook nog een Facebookpost heeft geliket, kan je deze klant hier een specifieke aanbieding op geven. De kans op aankoop kan hierdoor een stuk groter zijn, omdat je weet dat deze aanbieding relevant is voor de klant.
Tip 4: Zorg dat je database actueel is
Gemiddeld vervallen ongeveer 10% van de zakelijke e-mailadressen per jaar. Dit komt onder andere door naamsveranderingen van bedrijven en personen die wisselen van baan. Dit is maar een klein voorbeeld van hoe snel je data kan veranderen en waarom het belangrijk is om dit up-to-date te houden. Geef klanten daarom altijd de mogelijkheid om bepaalde data, zoals naam, e-mailadres of bedrijf te wijzigen.
Je kunt je voorstellen dat marketinginspanningen gebaseerd worden op data uit jouw database. Dat is ten slotte een van de redenen waarom je deze gegevens verzamelt. Wanneer deze data niet meer up-to-date is, kan dit ten kosten gaan van jouw marketingbudget. Check dus op automatische mails waarin wordt aangegeven dat een e-mailadres bijvoorbeeld niet meer bestaat. Ook kun een standaard e-mailtje sturen naar degene die al lang geen interactie hebben laten zien (ze hebben al een paar maanden geen e-mail meer geopend). Vraag dan of deze persoon nog actief is.
Tip 5: Zorg voor een correcte manier van het bewaren van gegevens
Met de GDPR-regeling die in 2018 van kracht is gegaan is het belangrijker dan ooit om je database op een correcte manier te verkrijgen en te bewaren. De boetes kunnen gigantisch oplopen en het zal zorgen voor een flinke reputatie beschadiging. Zorg dat je daarom altijd checkt of het wel legaal is wat je doet.
De afgelopen tijd is er ook veel ophef over het verzamelen van data middels Google Analytics. De Oostenrijkse toezichthouder heeft in januari 2022 beoordeeld dat organisaties die Google Analytics gebruiken, de wet overtreden. Ook de Franse privacytoezichthouder heeft dit zo beoordeeld. Door het lanceren van Google Analytics 4 ontwijkt Google mogelijk aan een verbod in Europa. Het is dus verstandig om op tijd over te stappen naar GA4, omdat de eerdere versie (Google Analytics Universal) niet meer te gebruiken is halverwege 2023. Het is verder dus goed om te checken of jouw data en jouw manier van verzamelen toegestaan is!
Benieuwd hoe wij Renewi een data-boost hebben gegeven?
Happy Talents heeft de database van Renewi verrijkt en op basis hiervan relevante content gecreëerd (waaronder geautomatiseerde mailings). Hierbij is knap gebruikt van database-marketing. Benieuwd naar deze case? Download ‘m hieronder!