Instagram wordt een steeds belangrijker kanaal. Zeker als je aan de slag wilt met millenials en generation Z. Wij hebben daarom een aantal best practices voor Instagram op een rijtje gezet die voor iedere organisatie van toepassing kunnen zijn.

#1 Video vs. Foto

Het klinkt heel logisch, maar wordt toch vaak vergeten. Zorg dat je zowel video- als fotocontent op je Instagram tijdlijn plaatst. Hierdoor blijft je account aantrekkelijk voor volgers.

#2 Kwaliteit

Zorg voor goede kwaliteit foto’s en video’s. Je ziet veel accounts waar foto’s op zijn geplaatst die snel gedeeld moesten worden. Natuurlijk heel begrijpelijk, omdat er bijvoorbeeld op dat moment een evenement aanwezig is. Toch trekt dit vaak de aandacht op je tijdlijn in de negatieve zin. Instagram is een beeld kanaal. Mensen verwachten ook een zekere kwaliteit. Pas hier dus je content op aan.

#3 Reacties op berichten

Wanneer iemand reageert op je bericht, reageer dan altijd terug. Het liefst zelfs door @ + de gebruikersnaam van de persoon die heeft gereageerd. Dit is ook wat mensen van je verwachten als ze op een bedrijfsbericht reageren. Men wil gehoord worden. Laat daarom ook merken dat je een bericht hebt gelezen. Heb je niet direct een antwoord? Dan kan je dat ook gewoon zeggen. Dan weet iemand in ieder geval dat het bericht gezien is.

#4 #bedrijfsnaam en locatie

Mensen die iets positiefs schrijven of delen over jouw organisatie. Super mooi! Dan heb je je doelgroep echt aan jouw zijde staan. Bedank deze mensen hier ook voor door bijvoorbeeld het bericht te liken. Dit is toch het minste wat je kan doen als zij iets moois delen over jouw organisatie?

#5 DM (direct messages)

Niet iedere organisatie krijgt ze, maar als je ze krijgt moet je er snel en goed op reageren. Mensen sturen je een direct bericht, omdat ze jouw organisatie willen bereiken. Zorg dus voor een kwalitatief goed antwoord. Neem de tijd om na te denken over je antwoord. Houdt hierbij wel in gedachte dat het gaat om social media en dat men verwacht binnen enkele uren een antwoord te krijgen.

#6 Locaties in berichten

Om het bereik van je bericht te vergroten is het goed om locaties te gebruiken. Varieer hier ook in. In plaats van altijd je bedrijfslocatie toe te voegen, kan je ook kiezen voor de stad waarin je gevestigd zit of soms zelfs de provincie. Zo krijg je weer een ander bereik en kan je nieuwe mensen aansluiten bij je organisatie.

#7 CTA’s

Waarom post je op social media? Uiteindelijk wil je er iets mee bereiken. Zorg dus voor goede call-to-actions in je berichten. Dan weet de lezer ook waar je naartoe wilt. Let wel op. Een link naar een website wordt in een tijdlijnpost niet herkent door Instagram en wordt hierdoor gewoon als tekst weergegeven. Wil je dat mensen toch naar je website gaan? Stuur ze dan door naar je bio. Hierin zijn links wel klikbaar.

#8 Kies de juiste gebruikersnaam

Ben je nog helemaal niet begonnen met Instagram? Denk dan goed na over de gebruikersnaam die je wilt gaan inzetten. Is dezelfde naam als je Facebook-pagina nog beschikbaar? Kies hier dan voor! Dit zorgt voor bekendheid bij je doelgroep.

#9 Herkenbaarheid van berichten

Misschien ken je wel een account op Instagram wat je hebt onthouden, omdat ze hun foto’s altijd in zwart-wit plaatsen of in een bepaald herkenbaar frame. Denk hier ook eens over na voor je eigen organisatie. Je hebt dit account onthouden, omdat ze consistent zijn in hoe de berichten op hun tijdlijn eruitzien.

Deze best practices zijn algemene aanbevelingen voor Instagram. Maar er zijn natuurlijk meer aanbevelingen die voor specifieke bedrijven of branches goed zullen werken. Wil je graag dat een aantal Happy Talents jou helpen met het laten groeien van je Instagram? Neem gerust contact op!

Geef een reactie