Wil jij graag de eerste stappen zetten met marketing automation? Of ben je al aardig op weg maar ben jij benieuwd wat er nog meer op de markt is? In deze blog bespreken we de beste marketing automation tools, die jij kunt inzetten voor de marketing van jouw bedrijf!
Wat is marketing automation?
Voordat we kijken naar de beste marketing automation tools, is het van belang om eerst te kijken wat marketing automation eigenlijk is.
Wanneer jij een bedrijf hebt, is de kans groot dat het genereren van omzet een belangrijk doel is. Door websitebezoekers te voorzien van extra touchpoints met kwalitatieve en relevante informatie, worden zij geprikkeld om tot (herhaal)conversies over te gaan.
Het automatiseren van marketing processen, marketing automation, kan helpen bij het creëren van deze additionele contactmomenten. Deze momenten leiden klanten door de customer journey heen en bevorderen de binding tussen leads en jouw bedrijf. Voorbeelden van deze geautomatiseerde processen zijn e-mails versturen, social media posts plaatsen, en workflows bouwen zijn. Door gebruik te maken van marketing automation kan jouw bedrijf op een efficiënte manier veel potentiële klanten bereiken en bestaande klanten beter bedienen.
De beste marketing automation tools
Nu we weten wat marketing automation is, kunnen we kijken naar voorbeelden die kunnen helpen bij het automatiseren van de processen. Wanneer je op zoek gaat naar beste marketing automation tools voor jouw bedrijf zijn er tal van opties waar je uit kunt kiezen. Happy Talents heeft de 4 beste tools voor jou op een rij gezet:
1. Hootsuite
Met Hootsuite kun jij je social media kanalen koppelen en de content managen. Zo is het mogelijk om berichten in te plannen en automatisch te laten plaatsen op het door jou gekozen kanaal. Berichten kunnen op meerdere netwerken tegelijkertijd geplaatst worden en de statistieken kunnen bekeken en geanalyseerd worden. Ideaal wanneer je op meerdere kanalen op hetzelfde moment een bericht wilt posten.
2. Mailchimp
Mailchimp is een e-mail marketing automation tool. Met deze tool kun je e-mails opstellen, bewerken en versturen. Wanneer je het zelf lastig vindt een goede e-mail op te stellen, heeft Mailchimp ook verschillende templates waar je gebruik van kunt maken. Dit maakt het een erg gebruiksvriendelijke marketing tool. Daarnaast is het ook mogelijk om workflows te bouwen en statistieken te bekijken. Hierdoor kun je altijd jouw e-mail flow verbeteren en uitbreiden.
Een ander voorbeeld voor e-mail marketing is Copernica, maar daar leggen we graag meer over uit in een andere blog.

3. Yoast SEO plugin
Wanneer je gebruik maakt van een WordPress website is de Yoast SEO plugin een goede toevoeging aan je site. Met deze plugin worden de teksten op jouw website op SEO factoren gecontroleerd en worden mogelijke verbeteringen automatisch weergegeven. Daarnaast krijg je ook te zien wat wel al goed staat, wat je kan helpen bij het optimaliseren van andere pagina’s.
4. HubSpot
HubSpot is een samenvoeging van drie belangrijke platforms. Zo kun je het gebruiken gebruiken voor de marketing, sales en services. Daarnaast maakt HubSpot gebruik van een eigen CMS. Dit software-platform helpt jouw organisatie bij het genereren van meer website bezoekers, leads en klanten.
All-in-one / Best-of-breed marketing automation tools
Bovengenoemde voorbeelden zijn de beste marketing automation tools die gericht zijn op een specifiek onderdeel binnen marketing. Dit zorgt ervoor dat deze tools uitgebreider kunnen zijn en de beste oplossing hebben voor de functionaliteiten die ze bieden. Een nadeel van specifiek gerichte tools is dat je meerdere marketing automation software aan moet schaffen om zo de marketing van jouw bedrijf te kunnen controleren. Dit kan ervoor zorgen dat je verschillende contracten aan moet gaan en wellicht duurder uit bent.
Wanneer je voor een All-in-one pakket kiest, krijg je veel meer brede mogelijkheden en geïntegreerde functionaliteiten binnen een marketing automation tool. Zo kan je een goed overzicht creëren in je marketing automation en hoef je niet met verschillende software een contract aan te gaan. Een nadeel hiervan is dat deze oplossingen minder gespecificeerd zijn en minder diepgaande mogelijkheden bieden.
Wil jij graag meer weten over marketing automation tools? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op we helpen je graag verder!