Home » blogs » Blog » Aan de slag met marketing automation

Wat is marketing automation?

Omzet genereren is voor veel bedrijven een belangrijk doel. Websitebezoekers van kwalitatieve en relevante informatie voorzien, kan bijdragen aan dit doel. Wanneer je bezoekers interesse krijgen in je producten of diensten en overgaan tot conversie worden zij namelijk klant.  

Het automatiseren van marketing processen (marketing automation) kan hierbij helpen. Deze processen helpen de potentiële klanten door de customer journey heen te leiden en de leads aan je bedrijf te binden. Voorbeelden van deze geautomatiseerde processen kunnen e-mails versturen, social media posts plaatsen, en workflows bouwen zijn. Door gebruik te maken van marketing automation kan een bedrijf op een efficiënte manier veel potentiële klanten bereiken en bestaande klanten beter bedienen. 

Marketing automation tools

Wanneer je op zoek gaat naar de beste marketing automation tools voor jouw bedrijf zijn er een tal aan opties waar je uit kunt kiezen. Happy Talents heeft een aantal voorbeelden voor je op een rij gezet:

Hootsuite

Met Hootsuite kun je je social media kanalen koppelen en de content managen. Zo is het mogelijk om berichten in te plannen en automatisch te laten plaatsen op het door jou gekozen kanaal. Berichten kunnen op meerdere netwerken tegelijkertijd geplaatst worden en de statistieken kunnen bekeken en geanalyseerd worden. Ideaal wanneer je op meerdere kanalen op hetzelfde moment een bericht wilt posten. 

Mailchimp

Mailchimp is een e-mailmarketingtool. Met deze tool kan je e-mails opstellen, bewerken en versturen. Wanneer je het zelf lastig vindt een goede e-mail op te stellen, heeft Mailchimp ook verschillende templates waar je gebruik van kunt maken. Dit maakt het een erg gebruiksvriendelijke marketing tool. Daarnaast is het ook mogelijk om workflows te bouwen en statistieken te bekijken. Hierdoor kan je altijd je e-mailflow verbeteren en uitbreiden. 

Yoast SEO plugin

Wanneer je gebruik maakt van een WordPress website is de Yoast SEO plugin een goede toevoeging aan je site. Met deze plugin worden de teksten op je website op SEO factoren gecontroleerd en geeft automatisch weer wat nog beter kan, maar ook wat al goed wordt gedaan. Dit kan weer helpen bij het optimaliseren van andere pagina’s. 

HubSpot

HubSpot is een samenvoeging van drie belangrijke platforms. Zo kun je het gebruiken gebruiken voor de marketing, sales en services. Daarnaast maakt HubSpot gebruik van een eigen CMS. Dit software-platform helpt je organisatie meer websitebezoekers, leads en klanten te krijgen. 

All-in-one / Best-of-breed

Bovengenoemde voorbeelden zijn marketing automation tools die gericht zijn op een specifiek onderdeel van marketing. Dit zorgt ervoor dat deze tools uitgebreider kunnen zijn en de beste oplossing hebben voor de functionaliteiten die ze bieden. Een nadeel van specifiek gerichte tools is dat je meerdere marketing automation software aan moet schaffen om zo je marketing te kunnen controleren. Dit kan ervoor zorgen dat je soms duurder uit bent en ook verschillende contracten aan moet gaan. 

Wanneer je voor een All-in-one pakket kiest, krijg je veel meer mogelijkheden en geïntegreerde functionaliteiten binnen een marketing automation tool. Zo kan je een goed overzicht creëren in je marketing automation en hoef je niet met verschillende software een contract aan te gaan. Een nadeel hiervan is dat deze oplossingen minder gespecificeerd zijn en ook minder mogelijkheden bieden.

Wil jij graag meer weten over marketing automation tools? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op we helpen je graag verder!