E-mailmarketing is nog steeds enorm populair. Nieuwsbrieven, welkomstmails en verjaardagscampagnes worden door tal van bedrijven ingezet. Maar hoe worden dit soort mails gemaakt en hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit allemaal geautomatiseerd wordt? In een training van Copernica in Amsterdam afgelopen week hebben wij antwoord op deze vragen proberen te geven
Wat is Copernica?
Copernica is een e-mailmarketing- en marketing automation software. Deze software wordt ingezet door marketingbureaus voor verschillende soorten klanten, maar ook door webshops en kledingwinkels. Copernica heeft enorm veel mogelijkheden en is daarmee in te zetten voor allerlei soorten organisaties.
Wat kun je allemaal doen met Copernica?
Met Copernica kun je allerlei soorten e-mailcampagnes opzetten en deze volledig automatiseren. Alle data in Copernica kan via een export uit jouw CRM-systeem worden ingeladen en zo wordt het klantenbestand wat je mailt volledig up-to-date gehouden.
Voorbeeld van een e-mailcampagne
Om wat meer duidelijkheid te geven over wat e-mailmarketing of een e-mailcampagne is, zal ik een klein voorbeeld geven van een e-mailcampagne, zoals behandeld tijdens de Copernica training. Dit is een voorbeeld van een verjaardagscampagne:
Je hebt een kapperszaak. Wanneer iemand jarig is, krijgt deze persoon een aanbieding om in de week dat hij of zij jarig is om zijn of haar haar te laten knippen met een korting van €10. Deze mail moet automatisch verstuurd worden op de dag dat iemand jarig is. In de database die Copernica heeft opgebouwd is de geboortedatum meegenomen. In jouw e-mailcampagne kun je vervolgens aangeven dat je iemand wilt mailen op zijn of haar verjaardag om 8:00u met een kortingscode en natuurlijk een felicitatie.
Dit klinkt wellicht nog vrij makkelijk, maar het kan nog veel complexer. Wat als iemand bijvoorbeeld na 4 dagen nog niets heeft besteld? Dan kun je deze persoon bijvoorbeeld nogmaals herinneren aan de persoonlijke verjaardagkorting. Deze mogelijkheden kunnen allemaal worden ingesteld in Copernica.

Hoe is de Copernica training verlopen?
De training was verdeeld in 2 dagdelen. In de ochtend kregen wij de basistraining Copernica en in de middag kwam het advanced deel. Een hele korte tijd om super veel te leren.
De training was er voornamelijk op gericht om zelf aan de slag te gaan met de software. We kregen een boekje met opdrachten en zijn hiermee aan de slag gegaan. Tussen iedere opdracht in kregen we uitleg over de volgende stap in de software. We hebben databases opgezet, e-mails gemaakt en een simpele marketing automation flow opgezet. Super gaaf toch!?
Word jij nu ook enthousiast van dit soort trainingen en wil jij binnenkort ook aan de slag als trainee bij Happy Talents? Meld je dan aan voor het traineeship en schrijf volgende periode een blog over alles wat jij hier hebt geleerd!