Het belang van social media

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken. We hebben allemaal social media apps op onze telefoon geïnstalleerd. Social media is ontzettend belangrijk geworden in het dagelijkse leven van mensen in de hele wereld. Maar waarom is social media belangrijk voor een bedrijf? In deze blog geven wij jou de belangrijkste informatie over het belang van social media op bedrijfsniveau. 

Facts

De statistieken geven aan dat Whatsapp hedendaags het grootste platform ter wereld is. Dit wordt opgevolgd door Facebook. Instagram groeit daarintegen  het hardst en heeft nu al 4,1 miljoen gebruikers. In de B2B branche is LinkedIn natuurlijk belangrijker. Het aantal LinkedIn gebruikers is de afgelopen jaren stabiel gebleven. Gemiddeld hebben Nederlanders 188 connecties op LinkedIn. Snapchat en Youtube blijven ook populair onder de jongeren. Nederland behoort hiermee tot een van de beste actieve gebruikers van LinkedIn. Nederlanders gebruiken dus veel social media. Voor bedrijven zitten hier ook grote belangen bij en kunnen ze hier veel voordeel uithalen. Om je te laten zien wat deze voordelen zijn, zetten we ze voor je op een rij.

Tip 1: Je naamsbekendheid vliegt omhoog

Social media zorgt ervoor dat je merk bekender wordt onder de bevolking. Als bedrijf zijnde is het daarom belangrijk om actueel te zijn en mensen naar je website te trekken. Hier moet je uiteraard veel tijd in steken, maar de meeste platforms zijn gratis te gebruiken. 

Tip 2: Meer interactie met je klanten

Wanneer je actief op social media bent, kunnen klanten jouw organisatie makkelijker bereiken. Bovendien kan je je klantenservice via deze platformen laten draaien. Je kan op elk moment een bericht sturen. Zelfs Whatsapp wordt tegenwoordig veel door bedrijven ingezet om contact te leggen met klanten. Zorg er wel voor dat je vaste aanspreekpunten hebt voor je klanten. Dit houdt het overzichtelijker. 

Tip 3: Adverteren is goedkoop

Social media is een platform waar je relatief gezien goedkoop kan adverteren. Bovendien kun je vaak specifiek één doelgroep targeten en zijn jouw campagnes helemaal afgestemd om de doelgroep. 

Tip 4: Koopgedrag

Wanneer je producten vaker voorbij komen zullen klanten ook eerder kiezen voor jouw product. Hierbij kun je ook hulp inschakelen van bijvoorbeeld influencers die jouw product gaan promoten. Dit geldt voor B2C, maar ook voor B2B.

Tip 5: Genereren van bezoekers op je website

Social media kan je inzetten om potentiële klanten door te verwijzen naar je website. Hierdoor krijg je op je website meer bezoekers. Zorg dat op je website relevante content staat en dat klanten het interessant vinden om op jouw website iets te lezen. Het moet er aantrekkelijk uitzien, anders klikken ze je website zo weer weg.

Deze 5 voordelen kunnen je helpen om beter inzicht te krijgen wat het belang van social media is en hoe je dit kan toepassen in je organisatie. 

Ook weten hoe je social media kunt inzetten? 

Socialmediamarketing is op vele manieren in te zetten. Het draaien van campagnes, de juiste tone of voice gebruiken en zorgen voor een goed doordachte socialmediastrategie? Wij helpen je er graag mee! Neem gerust eens contact met ons op dan kijken we samen naar een passende strategie. 

Geef een reactie