De feiten
De statistieken geven aan dat Whatsapp hedendaags het grootste platform ter wereld is. Dit wordt opgevolgd door Facebook. TikTok groeide echter het hardst met 75%. Verder heeft Instagram nu al 6,6 miljoen gebruikers. Snapchat en Youtube blijven ook populairm, vooral onder de jongeren.
In de B2B-branche is LinkedIn natuurlijk belangrijker. Het aantal LinkedIn gebruikers is de afgelopen jaren stabiel gebleven. Gemiddeld hebben Nederlanders 188 connecties op LinkedIn. Nederland behoort hiermee tot een van de beste actieve gebruikers van LinkedIn. Het mag duidelijk zijn dat Nederlanders veel aanwezig zijn op social media. Voor bedrijven zitten hier ook grote belangen bij en kunnen ze hier veel voordeel uithalen. Benieuwd naar de voordelen? We zetten deze voor je op een rij.
1. Een stijging in naamsbekendheid
Social media zorgt ervoor dat je merk bekender wordt onder de bevolking. Als bedrijf zijnde is het daarom belangrijk om actueel te zijn en mensen naar je website te trekken. Hier moet je uiteraard veel tijd in steken, maar de meeste social mediaplatformen zijn gratis te gebruiken. Om op te vallen op social media, moet er aantrekkelijke en relevante content worden gepost. Er komt dus ook content marketing bij kijken.
2. Meer interactie met je klanten
Wanneer je actief op social media bent, kunnen klanten jouw organisatie makkelijker bereiken. Bovendien kan je je klantenservice via deze platformen laten draaien. Je kan op elk moment een bericht sturen. Zelfs Whatsapp wordt tegenwoordig veel door bedrijven ingezet om contact te leggen met klanten. Zorg er wel voor dat je vaste aanspreekpunten hebt voor je klanten. Dit houdt het overzichtelijker.
3. Adverteren is goedkoop
Social media is een platform waar je relatief gezien goedkoop kan adverteren. Bovendien kun je vaak specifiek één doelgroep targeten en zijn jouw campagnes helemaal afgestemd om de doelgroep.
4. Beïnvloeden van koopgedrag
Wanneer je producten vaker voorbij komen zullen klanten ook eerder kiezen voor jouw product. Hierbij kun je ook hulp inschakelen van bijvoorbeeld influencers die jouw product gaan promoten. Dit geldt voor B2C, maar ook voor B2B.
5. Genereren van bezoekers op je website
Social media kan je inzetten om potentiële klanten door te verwijzen naar je website. Hierdoor krijg je op je website meer bezoekers. Zorg dat op je website relevante content staat en dat klanten het interessant vinden om op jouw website iets te lezen. Het moet er aantrekkelijk uitzien, anders klikken ze je website zo weer weg.
Deze 5 voordelen kunnen je helpen om beter inzicht te krijgen wat het belang van social media is en hoe je dit kan toepassen in je organisatie.
Ook weten hoe je social media kunt inzetten?
Socialmediamarketing is op vele manieren in te zetten. Het draaien van campagnes, de juiste tone of voice gebruiken en zorgen voor een goed doordachte socialmediastrategie? Wij helpen je er graag mee! Neem gerust eens contact met ons op dan kijken we samen naar een passende strategie.
Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement