Dit is hét moment om te beginnen met een contentplanning voor jouw kanalen. Eigenlijk maakt het niet uit wanneer deze blog gelezen wordt. Het is namelijk altijd belangrijk om de juiste content op het juiste moment aan te bieden. Ontdek in deze blog hoe je aan de slag gaat met het maken van een contentkalender. 

Hoe start je met een contentkalender? 

Een contentkalender is echt maatwerk. Kies een vorm die goed werkt voor de organisatie en die vooral werkbaar is. Vaak werkt een spreadsheet in Excel of Google Sheets al prima voor veel organisaties. Het doel van de contentkalender is dat er overzichtelijk wordt weergegeven welke content op welk moment en op welk kanaal geplaatst kan worden. Je werkt dus eigenlijk altijd met een contentplanning op datum met daarbij de dagen van de week en eventueel het tijdstip dat de content gepubliceerd moet worden. Daarbij zet je verschillende kanalen in en kun je nog variabele opnemen zoals bijvoorbeeld auteur, controleur. Vaak worden ook twee losse kolommen gebruikt voor de copy van de content en de media bestanden zoals bijvoorbeeld video of afbeeldingen. Alle stappen onder elkaar:

Waarom een contentplanning? 

Vooral op social media speelt actualiteit een grote rol. Op actuele problemen, feestdagen of seizoenen is de respons het grootst bij jouw doelgroep. Ben jij al goed op weg met jouw online en offline kanalen? Of zit je nog in de opstartfase en kost het veel tijd om de juiste strategie te bepalen? Als je met media aan de slag gaat is het van groot belang om een contentkalender te maken. Een contentkalender biedt namelijk naast structuur en overzicht, ook veel inzicht! Het is een effectieve manier om jouw strategie vorm te geven en in te spelen op de actuele zaken. 

  • Kies voor een medium 
  • Vul alle data, dagen van de week en eventueel tijdstippen in 
  • Kies de kanalen 
  • Kies alle bruikbare variabelen
  • Kies categorieen en inhaakdagen 
  • Geef invulling aan de content
blog contentplanning photo

Welke kanalen gebruik je in de contentplanning? 

Begin met het bepalen van de kanalen die je in de contentplanning weer gaat geven. Dit kunnen bijvoorbeeld verschillende social media kanalen zijn, maar ook e-mail campagnes, nieuwsbrieven en promotiemateriaal zijn voorbeelden van mogelijke kanalen die ingevuld mogen worden. Een veelvoorkomende fout is dat op ieder kanaal dezelfde content wordt gepubliceerd. Dit is echter niet handig, want op ieder kanaal is een unieke doelgroep aanwezig. Als de content goed op ieder kanaal afgestemd wordt, is het van belang voor ieder kanaal eigen content in te vullen in de contentplanning.

Werk in categorieën in jouw contentplanning! 

Het is handig om in categorieën te werken in een contentplanning. Zo kun je op een snelle manier veel posts maken met hetzelfde format. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld posts met review of cases, posts met feitjes, posts over het team of bedrijf, product posts, recepten. Deze categorieën zijn natuurlijk per branche zeer verschillend, dus probeer hier vooral creatief over na te denken. Een tip is om dezelfde categorie steeds op dezelfde dag van de week in jouw contentplanning terug te laten komen. Een goed voorbeeld is Throwback Thursday. Doordat deze categorie elke week op donderdag terug bleef komen, groeide het uit tot een begrip wat bij veel social media gebruikers bekend is.

Gebruik inhaakdagen 

Een post met Kerst of een nieuwjaarsgroet wordt door veel bedrijven wel gedaan. Er zijn echter nog veel meer dagen om in te haken op specifieke thema’s en onderwerpen. Op internet zijn zeer veel inhaakkalenders te vinden, waar voor iedere dag wel een dag van de… te vinden zijn. Gebruik in jouw contentplanning de dagen die voor jou van belang zijn. Is voor jouw branche duurzaamheid belangrijk? Laat dan zeker horen hoe jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt op de dag van de duurzaamheid bijvoorbeeld. Een tip is om zeker niet door te slaan in inhaakdagen, maar kies de dagen uit die voor jouw bedrijf belangrijk zijn en zorg dat je goed opvalt met jouw content! 

Tip: Probeer ook goed na te denken over het juiste moment om in te haken. Voor e-commerce partijen of winkels is het namelijk vaak handig om net voor de dag zelf in te haken, zodat klanten nog producten kunnen bestellen of kopen.

Is jouw contentkalender ingevuld? Dan kun je nu genieten van een georganiseerd jaar met hopelijk mooie resultaten. De grootste voordelen van een duidelijke contentplanning is ruimte voor creativiteit, feedback en flexibiliteit. Een vliegende start voor jouw kanalen. Hulp nodig bij de invulling van jouw contentplanning? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!









    Velden met een * zijn verplicht.