De vijf meest gemaakte fouten bij Linkbuilding 

Linkbuilding is een van vele factoren die de vindbaarheid van je website kunnen verbeteren, maar wat zijn dingen die je nu wel en niet moet doen? In dit artikel leggen we je het haarfijn uit. Backlinking is simpel gezegd relevante links hebben die naar jouw eigen website of een pagina op je website, verwijzen. De term die hiervoor vaak wordt gebruikt is backlinks. Backlinks zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je website. De 3 meest belangrijke punten bij linkbuilding zijn volgens Google:

  • Backlinks
  • Content
  • Rankbrain (Dit is het machine-learning systeem dat Google gebruikt om de juiste zoekresultaten te kiezen).

Binnen het linkbuilding kennen we drie soorten backlinks. De volgende drie soorten backlinks worden over het algemeen het meeste toegepast:

  • Natuurlijke links. Dit zijn links die je, zonder dat je het eigenlijk door hebt, verzameld. Deze links worden door andere personen gelegd. In de meeste gevallen gaat het hier dan om kwalitatieve links die naar content verwijzen die op jouw website staat. Het is handig om bij te houden welke websites er naar jouw eigen website linken. Als er te veel lage kwaliteit links naar jouw website verwijzen zal de waarde van jouw website ook achteruit gaan. Kwaliteit van links komt tot stand door de autoriteit die mee wordt gegeven aan een link. Een goed voorbeeld hiervan is, Bol.com linkt op hun pagina naar een pagina op jouw website. Bol.com heeft een hoge autoriteit en wordt door Google goed gewaardeerd. Hierdoor zal de waarde van de link hoger zijn dan een link die afkomt van een onbekende website met een lage autoriteit.
  • Geregelde links. Deze links win je door zelf tijd te besteden aan linkbuilding werkzaamheden. Deze geregelde links krijg je door bijvoorbeeld een blogger te vragen een artikel te schrijven waarinwordt gelinkt naar jouw website.
    Zelf verdiende links. Dit zijn links die jezelf hebt toegevoegd aan een verzamelwebsite van links, forums en soms ook via comments.

Linkbuilding is niet het enige wat belangrijk is voor de vindbaarheid van je website. Naast goede content en kwalitatief goede backlinks is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat alle technische zaken op de website goed werken. Een voorbeeld is de responsiveness van je website of de snelheid van je website. Niets zo vervelend als een website die niet snel laadt of niet mooi weer wordt gegeven op bijvoorbeeld een smartphone. Dit zorgt voor veel traffic verlies op je website.

Het ideale aantal links

Niet iedere backlink is een goede backlink. Google is erg streng rondom het linkbuilden en checkt op het gebruik van het misbruiken van het backlinken. Dit houdt in dat een hoge kwantiteit aan backlinks niet betekent dat de waarde van jouw website automatisch beter wordt wanneer je dus veel backlinks bezit. Het gaat ook om de kwaliteit van de backlinks. De kwaliteit van de backlinks kan gemeten worden met verschillende tools zoals MOZ, Majestic of Ahrefs. Dit zijn de meest bekende tools die gebruikt worden in het SEO-landschap. Deze tools beschikken over hun eigen metrics die op basis van verschillende informatie de waarde van een website of pagina kunnen aangeven. 

Google checkt of de backlinks op zijn gebouwd vanuit een marketing gericht oogpuntof dat het gaat om een inhoudelijke bijdrage. Wanneer een site beschikt over te veel marketing gerichte backlinks, ook wel spammy links, kan Google een penalty uitdelen waardoor de vindbaarheid van jouw website nadelig wordt beïnvloed.

Kwalitatief goede backlinks 

De kwaliteit van externe links varieert enorm. Sommige backlinks komen van pagina’s met een goede autoriteit. Dit geeft een positief effect op de vindbaarheid van jouw website. Links van website met een slechte autoriteit score hebben daarentegen een negatief effect. Het liefste wil je alleen maar backlinks met een goede autoriteit, maar het is zaak om de juiste balans te vinden tussen een goede kwaliteit en kwantiteit van backlinks. Belangrijke dingen die je niet mag vergeten bij het realiseren van backlinks zijn:

  • Populariteit van website waar je link staat. De populariteit wordt gemeten op basis van verschillende factoren. Google meet een pagina aan de pagerank. Hoe hoger deze pagerank, hoe meer waarde de backlink bevat voor jouw website. Zorg dan ook voor backlinks met een goede pagerank om de vindbaarheid van jouw eigen pagina te verhogen.
  • Links tellen maar 1 keer. Het zou natuurlijk te makkelijk zijn als je vanaf een website met een hoge pagerank oneindig kan blijven linken en zelf zo hoger kan komen. Google voorkomt dit door maar aan één link waarde te geven per website. Dit houdt dus in dat je maar een keer kan backlinken op een andere website als je wilt dat de waarde van deze backlink goed blijft.
    De relevantie van het onderwerp. Hoe beter de externe website aansluit bij het onderwerp op jouw website, des te beter en waardevoller deze link dan is voor jouw website. Zo geeft Google een hogere score aan dit soort backlinks dan een backlink die absoluut niet relevant is.
  • Do-follow vs no-follow. Een do-follow link houdt in dat je wilt dat deze link wordt gevolgd naar jouw website. Relevante websites met relevante links geef je een do-follow, zodat deze waarde kunnen doorgeven aan jouw website. No-follow links zorgen ervoor dat deze pagina niet wordt doorgelinkt aan jouw website. Het gaat hierbij vaak over commerciële teksten waarvoor betaald is. Maar kies je dan voor alleen maar do-follow links? Nee zeker niet. Google ziet dit als een onnatuurlijk patroon en dit wekt logischerwijs wantrouwen bij Google. Zorg dus voor een gezonde verhouding tussen do-follow en no-follow links.

Relevante ankerteksten

Ankerteksten zijn de uitgelichte stukjes tekst die je wel eens vaker ziet terugkomen op websites. Deze ankerteksten beschikken over een link die bezoekers doorsturen naar een andere webpagina, zoals bijvoorbeeld jouw website. Google neemt deze ankerteksten ook mee in de beoordeling, die zij geven aan de relevantie van jouw website voor een zoekopdracht. Er zijn een aantal aandachtspunten die van toepassing zijn bij het kiezen van ankerteksten. Een ding is duidelijk: een goede variatie vindt Google altijd prettig om te zien. De meest gebruikte vormen van ankerteksten zijn:

  • Merknamen
  • URL’s
  • Zoekwoorden

Om de variatie van een ankertekst te waarborgen is het belangrijk om altijd een voorstel te doen aan de partij die voor je een link plaatst. Zoals bij veel dingen binnen het linkbuilding kan dit ook averechts werken. Zorg dus voor een gezonde verhouding, anders ziet het algoritme van Google hier doorheen.

Succesfactoren bij backlinken

Zoals bij veel dingen binnen het online marketing en daarbuiten, is het belangrijk dat je dingen op een juiste manier uitvoert. Backlinking is belangrijk voor de vindbaarheid in de zoekmachines als je dit op een goede manier uitvoert. Het hebben van relevante backlinks is een belangrijke succesfactor voor de vindbaarheid van je website. 

Linkbuilding is een waardevol onderdeel van je totale online marketingstrategie. Dit in combinatie met waardevolle content met een duidelijke boodschap, specifiek ontworpen voor de door jouw gekozen doelgroep, zal leiden tot een online succes. Bewuste keuzes voor online kanalen met een gestructureerde aanpak is een goed begin van de linkbuilding strategie.

Hulp nodig met het inzetten van Linkbuilding? 

Linkbuilding kan je dus op veel manieren inzetten. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de vindbaarheid van je eigen website, maar weet je niet hoe je linkbuilding op de juiste manier kan inzetten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij het creëren van een ijzersterk backlinkprofiel! 









    Velden met een * zijn verplicht.