Skip to main content

Facebook advertising is een onmisbaar onderdeel in de online marketing strategie van veel organisaties en gaat hand-in-hand met de Facebook Pixel. Maar wat is een Facebook Pixel eigenlijk precies? Hoe werkt het en hoe installeer je een Facebook Pixel op je website? In deze blog vind je de laatste informatie rondom de Facebook Pixel en een stappenplan voor het succesvol installeren van je Pixel met behulp van Google Tag Manager.

Wat is een Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje Javascript-code dat je op jouw website kan plaatsen. Zodra je een Facebook Pixel installeert vormt deze een bruggetje tussen je website en je advertentieaccount in Facebook. Dit zorgt ervoor dat deze twee aparte platforms met elkaar kunnen communiceren. Via de Pixel is het nu mogelijk om het gedrag van de Facebook-gebruikers op jouw website te volgen. Je kunt zien welke pagina’s worden bekeken en je kunt conversies meten. Zonder de Pixel is dit niet mogelijk en mis je de meest belangrijke informatie van je advertentiecampagne. 

Stel je voor dat je een kledingmerk hebt en adverteert op Facebook. Via de Facebook Pixel kun je dan terugzien hoeveel gebruikers op jouw advertentie hebben geklikt en welke handelingen ze vervolgens hebben gedaan op jouw website. Hebben ze bijvoorbeeld een kledingstuk bekeken of gekocht? Of hebben zij contact opgenomen via een formulier? Dit is allemaal informatie die je kunt gebruiken om je Facebook-campagnes beter te laten presteren. 

Kortom, een Facebook Pixel is een must-have als je campagnes wilt draaien op Facebook. Het geeft je advertentieaccount de informatie die Facebook nodig heeft om beter te presteren, zodat je niet meer blind aan het schieten bent met advertenties.

Hoe installeer ik een Facebook Pixel met Google Tag Manager? 

Het installeren van een Facebook Pixel is eigenlijk heel makkelijk. Je hebt er vaak geen webbouwer voor nodig, maar kunt het gerust zelf oppakken aan de hand van dit stappenplan. 

1. Kies het advertentieaccount dat je wil gebruiken om mee te adverteren. 

Tip: zorg er altijd voor dat het beheer van dit advertentieaccount bij jou ligt en niet bij een externe partij. Zo blijf je in controle over je eigen account en ben je niet afhankelijk van bijvoorbeeld een marketing bureau. 

2. Ga naar het ‘Gebeurtenisbeheer’ binnen jouw advertentie account. 

Het onderdeel ‘Gebeurtenisbeheer’ kun je terugvinden in de navigatiebalk aan de linkerkant van jouw Facebook Business Manager. Je krijgt nu een overzicht van alle gegevensbronnen. Als je nog geen Pixels geïnstalleerd hebt is dit onderdeel leeg.

Voorbeeld gebeurtenisbeheer Facebook

3. Klik op het groene plusje met ‘Gegevensbronnen koppelen’ en selecteer ‘Web’.

We gaan nu aan de slag met het koppelen van jouw website en je Facebook advertentie account. Zoals je hier ziet kun je ook een koppeling leggen met een app, je offline winkels of je CRM systeem. Aangezien je een website wilt koppelen kies je hier voor de optie ‘web’. 

4. Kies ‘Facebook-pixel’ als koppelmethode.

Bij de koppelmethode kun je kiezen uit een ‘Facebook-pixel’ of ‘Conversions API’. De Facebook Pixel werkt via de browser en maakt dus gebruik van cookies, terwijl een Conversions API rechtstreeks informatie vanaf de server stuurt. Met Conversions API omzeil je dus de cookies, maar stuur je nog steeds persoonsgegevens naar Facebook. Wil je gebruik maken van de Conversions API als koppelmethode, dan is het belangrijk dat je je privacyverklaring en cookiestatement aanpast en dat je een alternatieve opt-out mogelijkheid biedt. Hier komt een stuk meer werk bij kijken.  Daarom kiezen we hier voor het gemak voor de Facebook Pixel. 

5. Geef je Pixel een naam en voer je website-URL in.

Als je gebruik maakt van verschillende Pixels is het belangrijk om in de naam duidelijk te maken welke Pixel bij welke website hoort. Onze Facebook Pixel heet bijvoorbeeld: ‘Pixel van Happy Talents’. Niet bijzonder creatief, maar wel heel efficiënt ;). 

Daarna voeg je jouw website-URL in zodat Facebook verschillende opties kan aanbieden om de Pixel op je website te plaatsen.

6. Kies Google Tag Manager als partnerintegratie.

Google Tag Manager is een handige tool om de Facebook Pixel mee te installeren. Schrik niet als deze niet bij de aangeboden opties staat. Klik in plaats daarvan op [een andere integratie selecteren] in het blauw.

Partnerintegratie kiezen Facebook Pixel

Hier staat Google Tag Manager als het goed is wel bij. Selecteer deze methode en klik op bevestigen.

Facebook Pixel koppelen met Google Tag Manager

7. Link je Facebook Pixel aan het juiste Google Tag Manager account en container.

Je krijgt nu een uitleg banner te zien met ‘Je Google Tag Manager-account koppelen met Facebook’. Als je doorklikt naar ‘Account koppelen’ vraagt Facebook je in te loggen met een Google account. Kies hier een Google account dat toegang heeft tot de Google Tag Manager container die jij wilt gebruiken en kies de juiste container bij ‘Account bevestigen’. Klik dan op [Configuratie voltooien]. 

Let op: sluit dit tabblad nog niet af. Deze hebben we straks weer nodig.

8. Controleer of de Facebook Pixel juist geplaatst is.

Als je je Google Tag Manager container opent zie je dat er een nieuwe tag is toegevoegd genaamd ‘Facebook Pixel ID {nummer}’. Dit is de Facebook Pixel die we zojuist geïnstalleerd hebben.

Facebook Pixel in Google Tag Manager container

9. Pas de trigger aan naar Cookie Consent Marketing

In de afbeelding hierboven zie je bij triggers dat de Facebook Pixel afgevuurd wordt bij alle paginaweergaven. Facebook heeft de Pixel dus om je cookies heen geplaatst, waardoor de cookie consent van de website bezoekers niet wordt meegenomen. Dit passen we aan door de trigger te bewerken.

We verwijderen de trigger ‘All pages’ en kiezen de Cookie Consent Marketing gebeurtenis als nieuwe trigger. Dit betekent dat je Pixel alleen wordt afgevuurd als gebruikers bij de marketing cookies ‘true’ hebben ingevuld en dus toestemming hebben gegeven. Staat deze trigger nog niet tussen de keuzeopties? Dan moet je hem eerst zelf aanmaken.

Facebook Pixel trigger

10. Gebeurtenissen instellen

We zijn nu klaar om gebeurtenissen te gaan instellen op je website. Ga terug naar je je Facebook Business Account en maak verbinding met je website. Je krijg als het goed is nu linksboven deze banner te zien.

Hier kun je de gebeurtenissen uitkiezen die je wilt meten met je advertentie account. Bijvoorbeeld het bezoeken van een contact- of bedankpagina, maar ook het klikken op bepaalde buttons zoals ‘plaats in winkelwagen’. Kies de gebeurtenissen die jij het belangrijkst vindt.

Let op: je kunt per Facebook Pixel tegenwoordig nog maar 8 gebeurtenissen toevoegen, dus kies de gebeurtenissen die jouw organisatie ook echt waarde opleveren, zoals een aankoop of een contactaanvraag. 

Extra tip: Facebook heeft dit nooit officieel naar buiten gebracht, maar kies ten minste één gebeurtenis die wat vaker voorkomt (ca. 50 conversies per week) zoals een time trigger of een doorklik. Dit geeft het algoritme van Facebook meer houvast om te sturen, dan een conversie die bijna nooit voorkomt. Met een zogeheten ‘soft’ conversie kan Facebook beter zoeken naar interessante gebruikers binnen de doelgroep.

Facebook configuratietool voor gebeurtenissen

11. Controleer je gebeurtenissen met de Facebook Pixel Helper

De Facebook Pixel Helper is een handige Chrome extensie die je kunt gebruiken om te controleren of je gebeurtenissen daadwerkelijk op de webpagina zijn geplaatst. Je voegt hem toe aan de tools-balk in Chrome en je hoeft hem alleen maar aan te klikken. Hij scant dan direct de website die je in dit tabblad open hebt staan. 

Deze extensie checkt of er op de webpagina waar je je bevindt een Pixel geplaatst is en welke gebeurtenissen hieraan gekoppeld zijn. 

Let op: hij scant dus niet de hele website, maar alleen de gebeurtenissen van die webpagina. Een Pixel staat op de gehele website, dus die kun je op elke webpagina terugzien. Hetzelfde geldt voor een gebeurtenis als PageView (paginaweergaven).

De onderste gebeurtenis ‘contactformulier verzonden’ verschijnt pas als je de gebeurtenis ook daadwerkelijk uitvoert. Hiermee kun je dus eenvoudig testen of alles goed ingesteld staat.

Facebook Pixel helper

Gelukt?

Gefeliciteerd, je hebt nu succesvol een Facebook Pixel aangemaakt en gebeurtenissen toegevoegd waar jouw advertenties op kunnen scoren. Deze gebeurtenissen kun je terugzien in jouw advertentie account onder campagnebeheer. 

Vond je het allemaal net iets te snel gaan en heb je liever dat er een social advertising specialist met je meekijkt? Neem dan gerust contact op en dan kijken we vrijblijvend even met je mee. 

Benieuwd hoe wij de Rolf Groep hielpen?

Happy Talents hielp De Rolf Groep met het opzetten van Google Tag Manager en andere Data ’n Analytics-zaken. De resultaten logen er niet om. Benieuwd? Download de case!




    Velden met een * zijn verplicht.