Home » blogs » Blog » Hoe maak en structureer je een blogbericht?

 

Je hebt een zoekwoordonderzoek uitgevoerd en op basis hiervan een onderwerp gekozen voor je blogpost. Super, maar waar begin je met schrijven en hoe geef je het blogbericht structuur zodat het voor zowel de bezoeker als voor Google prettig lezen is?

Blog structureren

Kies een stijlformat. Is het een serieus artikel en wil je autoriteit uitstralen? Schrijf je met humor of is het juist een heel persoonlijk blogbericht?  De indruk die je achterlaat in de schrijfstijl is een van de onderdelen die de lezer bijblijft.

Werk volgens een structuur. Start met de intro, gevolgd door waarom het blogbericht belangrijk is voor de lezer, beschrijf de hoofdpunten van het artikel en eindig met een conclusie. Het klinkt eenvoudig, maar wanneer je een structuur aanhoudt merk je dat je makkelijker begint te schrijven. Het is moeilijk om een introductie te schrijven wanneer je niet weet waar je naartoe wil met het artikel. Tip: schrijf eerst de hoofdpunten van het artikel en dan pas de introductie en conclusie. 

Introductie blog

Zorg ervoor dat de introductie pakkend is. Wanneer een lezer de intro niet interessant genoeg vindt, stopt hij met lezen. Grijp de aandacht, bijvoorbeeld door humor te gebruiken. Beschrijf daarnaast het doel van het artikel en hoe het artikel het probleem van de lezer oplost.

De ideale lengte van een blogbericht is rond de 2100 woorden. Afhankelijk van het onderwerp kan dit langer of korter zijn. Zorg in ieder geval voor volledigheid en voldoe aan de verwachting die de titel van het blog schept.

Zoekwoorden verwerken

Laat het focuszoekwoord op een natuurlijke wijze regelmatig terugkomen in het artikel. Zorg ervoor dat zoekwoorden niet té vaak terugkomen, omdat de kans bestaat dat je een penalty krijgt en zakt in de zoekresultaten. Gebruik daarom ook synoniemen van je focuszoekwoord. Wanneer je content schrijft, komt de behoefte van de lezer altijd voor die van de behoefte van de zoekmachine. Google wordt steeds slimmer en leest content steeds meer op de manier dat mensen dat ook doen. 

Witruimte is key. Het blogbericht dat je nu leest is toch veel prettiger lezen met witruimte dan zonder witruimte? Witruimte zorgt ervoor dat de lezer zich kan focussen op de content. Het gebruik van bulletpoints zijn perfect om witruimte te creëren in het artikel.

Subkopjes toevoegen aan het blogbericht

Het gebruik van subkopjes is een ander element om het blogbericht te structureren. Zowel de lezer als Google zijn hier blij mee. Lezers kunnen het bericht makkelijker scannen en Google begrijpt waar het artikel over gaat. Gebruik voor deze subkopjes een H2 of een H3 tag. Een H2 tag gebruik je voor de verschillende hoofdpunten van het artikel. Een H3 tag kun je gebruiken om in die hoofdpunten de content weer op te delen zodat het eenvoudiger te lezen is.

Zoekwoorden of belangrijke informatie dikgedrukt maken, zorgt er voor dat de lezer snel begrijpt wat de key takeaways van het artikel zijn. Hou in de gaten dat je niet te veel dikgedrukt schrijft, omdat de kans dan groot is dat de lezer de informatie niet onthoudt. Tip: schrijf hooguit één zin per paragraaf dikgedrukt, maar liever nog minder.

Media toevoegen

Voeg tenslotte afbeeldingen of video’s toe in het blogbericht om de tekst op de breken. Gebruik een featured image. Een featured image verschijnt meestal boven een blogbericht en is daarnaast de afbeelding die zichtbaar is wanneer het artikel op social media wordt gedeeld. Uiteraard is het belangrijk dat de afbeelding iets te maken heeft met het blogbericht. Het hoeft niet alles weg te geven, maar het moet wel een idee geven waar het artikel over gaat.  

En that’s it! Gebruik deze best practices voor het schrijven en structureren van je blogposts die je doelgroep zullen bevallen. Heb je vragen? Neem gerust contact op!