Home » blogs » Blog » Instagram statistieken slim inzetten

Wanneer je als bedrijf actief bent op social media, is het hoogstwaarschijnlijk dat je ook actief bent op Instagram. Ben je nog niet actief op Instagram en maak je nog geen gebruik van Instagram statistieken? Ga dit zeker overwegen!

Uit recent onderzoek van Newcom blijkt dat Instagram in 2020 meer wordt gebruikt dan in 2019. Om precies te zijn zitten er in Nederland 5,6 miljoen gebruikers op Instagram, waarvan 3,4 miljoen dagelijkse gebruikers. Met een bedrijfsprofiel wil je natuurlijk weten wat bepaalde posts opleveren en wat de interactie met je volgers is. Dit is allemaal te achterhalen in de Instagram statistieken. In dit blog zal ik je meenemen in de voordelen van Instagram statistieken.

 

Resultaat halen uit Instagram posts

Als (online)marketeer is het belangrijk om resultaat te kunnen leveren en aan te kunnen tonen wat werkt. Het resultaat van een Instagram post omvat veel meer dan alleen het aantal likes en comments. Met behulp van Instagram statistieken kun je als (online)marketeer kun je o.a. je strategie aanscherpen waar nodig om nog meer bereik te genereren.

Hoe werken die Instagram statistieken nu precies hoor ik je denken? Heel gemakkelijk! Zelfs zonder ervaring kun je de statistieken meteen interpreteren. Er zijn drie categorieën statistieken in een bedrijfsprofiel; over het profiel, de posts en de stories.

 

Instagram profiel statistieken

De tab ‘Inhoud’ geeft inzicht in weergaves van de posts en verhalen die er geplaatst zijn op het bedrijfsprofiel. Ook zijn hier het aantal promoties af te lezen die zijn gemaakt. Het is mogelijk om te filteren op type posts, periode of specifieke metrics door op ‘Alles bekijken’ te klikken. Dit helpt om te herkennen waarom bepaalde posts het beter doen dan andere posts.

De tab ‘Activiteit’ meet de interactie met het bedrijfsprofiel. Het aantal unieke bezoekers (bereik) van de posts en het totale aantal weergaves zijn bij deze statistiek af te lezen. Ook wordt hier inzicht gegeven in de acties die mensen uitvoeren en wanneer ze betrokken zijn met het bedrijfsprofiel. Het aantal bezoekers op je profiel en klikken op de website zijn hier af te lezen én grafieken met resultaten per dag. Hierdoor is het makkelijk te achterhalen welke dagen het beste zijn voor jouw bedrijfsprofiel! Deze inzichten kunnen weer helpen bij het aanscherpen van je strategie.

De tab ‘Doelgroep’ kun je pas bekijken als je bedrijfsprofiel meer dan 100 volgers heeft. Wanneer jouw bedrijfsprofiel dit heeft, krijg je bij deze statistiek inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Hierbij kom je achter het geslacht, leeftijd en locatie van je volgers. Nog een handigheidje is het inzicht in tijdstippen wanneer je volgers actief zijn. Zo weet je per dag en per uur wanneer je volgers het actiefs zijn op Instagram. Zo kun je wederom deze informatie tactisch doorvoeren in je strategie.

 

Instagram stories statistieken

Een story op Instagram is erg leuk om in te zetten omdat de content maar 24 uur zichtbaar is. Daardoor is deze content die je deelt exclusiever dan een normale post. Maak dus goed gebruik van Instagram stories voor jouw bedrijfsprofiel! De statistieken van Instagram stories geven inzicht in welke mensen je story hebben gezien en wat de interactie ermee was.

Een interessant onderdeel van deze statistieken is de informatie over hoe mensen genavigeerd hebben met de story. Het is namelijk mogelijk om te kijken hoeveel mensen terug hebben getikt naar je vorige story of juist door hebben geklikt naar je volgende story. Daarnaast geven deze statistieken weer hoeveel mensen door hebben geswiped naar het volgende account of de story hebben verlaten. Deze laatste twee statistieken zijn belangrijk om in de gaten te houden. Wanneer deze té hoog zijn is dit een teken dat de content van je stories niet werkt. Pas dus dan zo snel mogelijk de strategie aan voor Instagram stories!

 

Instagram posts statistieken

Naast profiel statistieken kun je met een bedrijfsprofiel ook post statistieken bekijken. Eerst wordt getoond hoeveel likes en comments de post heeft en hoe vaak de post is doorgestuurd of opgeslagen is. Als veel mensen de post delen is dit een indicatie dat de post dermate interessant is.

Daarnaast is bij deze statistieken te zien hoeveel nieuwe profielbezoeken de post heeft opgeleverd en wat het bereik is geweest. Hierbij wordt er een percentage dat aangeeft hoeveel procent van de bereikte accounts jouw bedrijfsprofiel niet volgde. Deze statistiek kan erg waardevol zijn om zo goedwerkende content te achterhalen. Aan te raden is om gebruik te maken van hashtags! De statistieken geven namelijk weer welke hashtags nieuwe bezoekers naar jouw bedrijfsprofiel hebben gebracht. #zekerdoen #gebruikeenhashtag!

Zoals je hebt kunnen lezen zit er veel meer achter Instagram dan puur en alleen leuke content plaatsen. Het is heel belangrijk om de statistieken elke dag weer te bekijken en dynamisch om te gaan met de informatie die hieruit gehaald kan worden. Zo maak je slim gebruik van de Instagram statistieken voor jouw bedrijfsprofiel!

Heb je hulp nodig bij je social media marketing? Neem dan vrijblijvend contact op met Happy Talents!