In april 2021 was daar de grote iOS 14 update en inmiddels is ook iOS 15 Apple update uitgerold. Voor online marketeers een ingrijpende update waar je zeker rekening mee moet houden. Wat zijn de uitdagingen rondom de iOS 14 update voor jouw social advertising campagnes op Facebook en hoe ga je hiermee om? Wij vertellen je er alles over!

Wat houdt de update precies in?

Apple vindt het belangrijk dat gebruikers zelf over data mogen beslissen. Met de komst  van de iOS 14 update wordt er aan gebruikers via een pop-up gevraagd of zij toestemming geven om tracking van apps toe te staan. Zo kunnen gebruikers dus kiezen voor een opt-out op tracking en ad targeting. Wanneer zij ervoor kiezen om niet meer gevolgd te worden door apps uit de appstore  zoals Facebook, dan is het niet meer mogelijk om het gedrag in andere apps en websites (third-party) te meten. 

Wat betekent de iOS 14 update voor jouw  social advertising campagnes?

Nu apps beperkt het gedrag van gebruikers kunnen tracken is de data die adverteerders van iOS gebruikers ontvangen ook erg beperkt. En dat heeft impact op jouw campagnes. Zo kon je voorheen binnen Facebook onbeperkt conversies meten en dus optimaliseren op basis van een grote hoeveelheid gebruikers data. Bij gebruikers die nu kiezen voor een opt-out, kun je nog maar één conversie meten via de Facebook pixel. Kiest iemand voor een opt-in, dan kunnen er maximaal 8 conversies gemeten worden. De meeste gebruikers kiezen voor een opt-out wat grote invloed heeft op het optimaliseren van je Facebook campagnes. Doelgroepen op basis van websitebezoekers zijn kleiner omdat dit gedrag niet meer te meten valt en alle stappen tussen de klik op de advertentie en de conversie zijn niet meer inzichtelijk. Maar ook niet afgeronde aankopen blijven op deze manier onbekend voor jouw als online marketeer. En dat terwijl je deze data juist zou willen inzetten voor je remarketing campagne.

Een andere belangrijke verandering voor social advertising met de iOS 14 update is de toekenning van conversies aan campagnes. Voor de update werden conversies tot 28 dagen na een vertoning van een advertentie of een klik op een advertentie toegekend aan de desbetreffende advertentie. Door de iOS 14 update is deze toekenning van conversies verkort tot maximaal 7 dagen na een klik of 1 dag na een vertoning van een advertentie. Mocht een gebruiker er dus langer over doen om tot een conversie over te gaan dan is dit niet meer inzichtelijk in jouw campagne resultaten. 

Daarnaast heeft de data in Facebook Businessmanager een vertraging van maximaal 72 uur. Hierdoor is het lastiger om real time je campagnes te optimaliseren.

Wat kun je doen?

Is dit dan het einde van social advertising? Nee zeker niet. De iOS 14 update zorgt er wel voor dat je als social media marketeer een andere aanpak nodig hebt. Volg in ieder geval deze twee stappen:

  • Domein verifiëren bij Facebook. Dit is een absolute must om te doen. Door te verifiëren dat een bepaald domein bij jouw Facebook Businessmanager hoort voorkom je problemen met conversie optimalisaties.
  • Conversiegebeurtenissen prioriteren. De Facebook pixel kan voor maximaal 8 conversiegebeurtenissen per domein optimaliseren. Maak dus een plan en zorg dat de belangrijkste conversie prioriteit krijgt aangezien Facebook hierop de campagne gaat optimaliseren. Kijk hiervoor eens naar eerdere campagnes om te zien welke conversiegebeurtenis de beste resultaten oplevert. Belangrijk om te weten bij deze stap, is dat je deze conversiegebeurtenissen slechts om de 72 uur kunt prioriteren. Let dus goed op dat je op tijd de tracking klaar hebt staan en geen last minute wijzigingen moet doen in jouw campagne.

Naast bovenstaande stappen is het belangrijk om op een creatieve manier jouw social campagnes op te zetten en zo alsnog resultaten te boeken. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende tips:

  • Leg de focus op het groeien van je eigen database. Zorg ervoor dat je zelf over de juiste data  beschikt om doelgroepen te bereiken. Denk hierbij aan maillijsten van bestaande klanten die je kunt uploaden in Facebook en waarvan je ook weer een look-a-like doelgroep kunt maken. Of het opzetten van een leadcampagne om zo je mail database te laten groeien en te retargeten. 
  • Maak gebruik van engagement doelgroepen binnen het platform. Zorg dat je bovenin de funnel engagement stimuleert zodat je dieper in de funnel deze doelgroep opnieuw kunt bereiken. Denk hierbij aan een doelgroep op basis van gebruikers die 50% van een video hebben bekeken, interactie hebben gehad met jouw post of pagina, een leadformulier hebben geopend of verstuurd, fan zijn van een pagina etc. 
  • Voeg doelgroepen samen die na de iOS 14 update te klein zijn en in de beperkt leren fase blijven hangen. Merk je dat sommige doelgroepen niet uit de leerfase komen omdat ze te weinig conversies behalen? Kies er dan voor om deze doelgroepen samen te voegen. Door een grotere doelgroep zullen er meer conversies behaald worden en kan Facebook de campagne beter optimaliseren. 
  • Kies een conversiegebeurtenis hoger in de funnel. Een andere manier om ervoor te zorgen dat doelgroepen uit de beperkt leren fase komen is het instellen van een conversiegebeurtenis hoger in de funnel. Worden er niet genoeg aankopen gedaan om de 50 conversies per week te halen zodat Facebook genoeg data heeft om te optimaliseren? Kies dan bijvoorbeeld voor een conversiegebeurtenis op basis van een product in het winkelmandje doen in plaats van een aankoop.
  • Laat de plaatsing van je advertenties over aan Facebook door te kiezen voor automatische plaatsing. Facebook kan zo zelf de campagnes optimaliseren door je advertenties te laten zien op plaatsingen waar het beste resultaat wordt behaald.

Heeft de iOS 14 update dan alleen invloed op adverteren op Facebook? Uiteraard is er nog veel meer dan Facebook. De update heeft ook zeker impact op bijvoorbeeld Snapchat, Tiktok, Pinterest, Linkedin etc. Maar ook buiten social advertising heb je als online marketeer te dealen met de updates van Apple. Lees zeker ook onze blog over de invloed van de iOS 15 update op e-mailmarketing

Wil jij meer weten over social advertising of wil je een sparren over jouw social advertising strategie? Neem dan contact met ons op! Of vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!









    Velden met een * zijn verplicht.