Skip to main content
Home » Blogs » Is affiliate marketing interessant voor mijn organisatie?

Affiliate marketing wordt steeds populairder. Niet alleen affiliates, maar ook organisaties beginnen steeds vaker de waarde in te zien van deze interessante en nieuwe vorm van marketing. Waarom affiliate marketing interessant is? Nou, andere personen en websites promoten jouw producten en je betaalt alléén wanneer je ook daadwerkelijk geld hebt verdiend.

Nog niet helemaal overtuigd of affiliate marketing iets voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan snel verder en we komen er samen achter.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij een affiliate, ook wel een publisher genoemd, jouw product(en) promoot. Een publisher kan een hobby blogger zijn, maar ook een groot platform zoals beslist.nl of kortingscode.nl. Publishers promoten jouw producten aan de hand van unieke links. Wanneer een bezoeker op de site van de publisher komt en klikt op de unieke link, wordt de bezoeker doorverwezen naar jouw website. Wanneer deze bezoekers vervolgens een aankoop doet op jouw website, krijgt de publisher hier een commissie over. Deze commissie hoeft jouw organisatie alleen te betalen wanneer er ook daadwerkelijk een aankoop is gedaan. Een no cure no pay model dus. 

Wat betekent affiliate marketing voor mijn organisatie?

Het is dus een extra marketingkanaal waar je traffic uit kan halen zonder hier zelf al te veel tijd in te steken. Daarnaast kom je ook nog eens bij een nieuwe doelgroep terecht die je met je eigen marketing kanalen misschien niet bereikt zou hebben. Jij zorgt er alleen voor dat de publishers een commissie krijgen wanneer ze succesvol jouw product hebben gepromoot. Je hoeft je geen zorgen te maken over oplopende kosten, omdat je niet betaalt wanneer er niks wordt verkocht. Geld verdienen met affiliate marketing is dus heel eenvoudig. Het proces ziet er als volgt uit:

Hoe werkt affiliate marketing

Is affiliate marketing interessant voor mijn organisatie?

Je vraagt je waarschijnlijk af, is affiliate marketing iets voor mijn organisatie? Starten met affiliate marketing is heel eenvoudig. Er zijn slechts 2 punten waar je aan moet voldoen:

  • Je verkoopt een product of dienst
  • Je hebt een webshop of landingspagina waar publishers naar door kunnen verwijzen

Check & check? Dan zijn jouw organisatie en affiliate marketing misschien wel een goede match! Voordat jouw organisatie met affiliate marketing aan de slag kan, zijn er nog een paar belangrijke keuzes die je moet maken. Deze zal ik hieronder toelichten.

Een affiliate netwerk kiezen

Wanneer je wilt beginnen met affiliate marketing zijn er een paar keuzes die je moet maken. Een van de belangrijkste is de keuze tussen een extern affiliate netwerk of een intern netwerk. Om dit helder toe te lichten kijken we eerst naar de 4 betrokken partijen bij het proces van affiliate marketing:

  1. De publisher/affiliate. De publisher promoot jouw producten.
  2. De adverteerder. In dit geval jouw organisatie, is op zoek naar publishers.
  3. De consument. De consument die wordt doorverwezen naar jouw website.
  4. Het affiliate netwerk. De partij tussen de adverteerder en publisher.

Het affiliate netwerk handelt eigenlijk als tussenpartij. Zij houden de tracking van clicks en commissies bij. Jezelf aansluiten bij een affiliate netwerk heeft vaak de voorkeur wanneer je begint met affiliate marketing.

Bekende affiliate netwerken in Nederland zijn: aWin, Daisycon, Tradetracker & PayPro.

Een alternatief is om een intern affiliate marketing netwerk op te zetten. Je verzorgt dan zelf de tracking en het uitbetalen van de commissies aan publishers. Wanneer je van plan bent om met een handjevol specifieke partijen samen te werken zou dit een mogelijkheid kunnen zijn. Je kunt zelf publishers uitnodigen voor je campagne en hebt een duidelijk overzicht van welke partijen wat promoten. Hoewel dit natuurlijk ideaal klinkt vereist het veel kennis, uren en budget. 

Mijn advies: Kies voor het gemak van een affiliate netwerk wanneer je voor het eerst gaat starten met affiliate marketing. De ingewikkelde zaken zoals tracking nemen zij over. Je kunt zo kennis maken met affiliate marketing en leren hoe het ingezet kan worden voor jouw organisatie.

Wanneer je al wat verder bent met affiliate marketing kun je ervoor kiezen om een intern netwerk op te zetten. Je kunt zo nauw samenwerken met publishers, en hoeft geen kosten te betalen aan een extern affiliate netwerk.

Jouw affiliate campagne vormgeven 

Als je eenmaal bent aangesloten bij een affiliate netwerk kun je jouw campagne vorm gaan geven. Met welke publishers werk je samen? Hoe betaal je ze? En op welke manier mogen ze jouw producten promoten? Na het beantwoorden van deze vragen heb je een beter beeld van hoe jouw affiliate marketing campagne eruit komt te zien.

Wie mag je producten promoten?

Bij affiliate marketing laat je een andere partij jouw marketing doen. Denk daarom dus goed na over wie jouw producten mag promoten. Het liefst wil je natuurlijk dat een kwalitatieve publisher aan de slag gaat met de promotie van jouw producten. Gelukkig heb je dit zelf in de hand. Wanneer je jezelf inschrijft bij een affiliate netwerk kunnen publishers zich aanmelden voor jouw campagnes. Je kunt deze aanvragen vervolgens goed- of afkeuren. Ook kun je partijen uitnodigen als je denkt dat ze goed bij jouw organisatie passen. 

Welke advertentiematerialen stel je ter beschikking?

Als je een publisher hebt toegelaten tot je campagne kunnen zij aan de slag met jouw producten. Om deze succesvol te promoten hebben zij advertentiemateriaal nodig. Denk hierbij aan banners en tekstlinks. Dit advertentiemateriaal bevat tevens ook een unieke link waardoor clicks & commissies teruggeleid kunnen worden naar de publisher.

Denk goed na over je advertentiemateriaal. Meer is niet altijd beter. Ga in gesprek met publishers en vraag wat voor advertentiemateriaal zij nodig hebben. Hoe beter het aanbod is, hoe sneller zij jouw producten zullen promoten en hoe succesvoller ze dit kunnen doen.

Wat voor commissies betaal je?

Er zijn verschillende vormen van commissie binnen affiliate marketing. Je kunt publishers dus op verschillende manieren betalen. Als je een aantrekkelijk commissie model kiest zullen publishers zich eerder aanmelden voor jouw campagnes. Hieronder staan de 4 meest voorkomende soorten commissies:

1. Percentage over het aankoopbedrag 

De publisher ontvangt een percentage over het gehele aankoopbedrag of winkelwagentje. 

Voorbeeld: het aankoopbedrag van de consument is €100, de publisher verdient 5% commissie over het gehele aankoopbedrag en ontvangt €5.

2. Vast bedrag

Per transactie verdient de publisher een vast bedrag.

Voorbeeld: de consument sluit een verzekering af, de publisher verdient €50.

3. Terugkerende commissies 

De consument sluit een abonnement af en de publisher krijgt een maandelijkse commissie zolang dit abonnement is afgesloten. 

Voorbeeld: de consument sluit een abonnement af voor €10 per maand, de publisher verdient maandelijks €2.

4. Lead

Je betaalt een commissie aan de publisher wanneer de verwijzing een lead oplevert. 

Voorbeeld: de consument schrijft zich in voor een trial of nieuwsbrief, de publisher verdient €5.

FAQ

Hoe hoog zijn de commissies die ik betaal aan affiliates?

Dat bepaal je zelf. Je moet een goede balans vinden in commissies zodat deze aantrekkelijk zijn voor publishers, maar ook winstgevend zijn voor jouw organisatie. Ter beeldvorming kun je de commissie percentages van bol.com bekijken.

Wat kost affiliate marketing?

Een van de meest unieke dingen aan affiliate marketing is dat het via een no cure no pay model werkt. Publishers kunnen jouw producten promoten, maar als er geen conversie is betaal je niks. Pas wanneer jij een sale hebt betaal je de publisher.

Kan ik met affiliate marketing beginnen zonder website?

Kort gezegd, nee. Je hebt een website nodig waar publishers naar toe kunnen linken, en waar consumenten kunnen converteren.

Bij Happy Talents denken we graag met je mee

Al met al is affiliate marketing dus een hartstikke interessante vorm van marketing waar veel organisaties van kunnen profiteren. Het vereist wat voorbereidend werk, maar als het eenmaal staat, kun je hier de vruchten van plukken. Weet je nog niet helemaal zeker of affiliate marketing geschikt is voor jouw organisatie? Neem contact op met onze online marketing consultants via het contactformulier en dan kijken we samen naar de mogelijkheden!










    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement.