Home » blogs » Blog » Een online marketing strategie; de basis voor jouw online zichtbaarheid

Bijna alle bedrijven zijn intussen online te vinden en steeds meer van deze bedrijven zetten online marketing in om zichzelf goed te presenteren. Een veelgemaakte fout binnen online marketing is het starten zonder achterliggend plan. Een online marketing strategie is hierin noodzakelijk. Het maken van een plan en alle verschillende online marketing acties hierin op elkaar afstemmen. Maar hoe maak je een online marketing strategie?

Wat is een online marketing strategie?

Online marketing is, zoals je misschien al weet, heel breed. Van zoekmachine optimalisatie tot advertenties op social media en van display advertenties tot e-mailmarketing. Voor iedere organisatie valt er wel een mix te maken van online marketing kanalen om mee aan de slag te gaan. Omdat online marketing zo breed is, is het extra belangrijk om hier een goede structuur in aan te brengen. Wat laat je op welk kanaal zien, aan welke doelgroep en op welk moment? Deze vragen beantwoord je voor jezelf tijdens het maken van een online marketing strategie. 

Maar hoe stel je vervolgens een online marketing strategie op?

Er zijn tal van modellen online te vinden die je kunnen helpen om een online marketing strategie op te zetten. Vanuit Happy Talents werken wij standaard met het See, Think, Do, Care Model van Google. Dit is een funnel gebaseerd op de verschillende beslissingsprocessen van jouw doelgroep. Jouw online middelen en kanalen kunnen hierop afgestemd worden.

Online marketing strategie model

Het STDC-model

See-fase

De see-fase is de eerste fase van dit model voor online marketing strategie. In deze fase is je potentiële klant nog niet bewust op zoek of van plan een aankoop te doen. De see-fase wordt ook wel de oriëntatiefase genoemd. In deze fase laat je jouw kennis zien aan de doelgroep en gaat het vooral om awareness van jouw merk. Je schrijft blogartikelen en deelt interessante content op social media. In deze fase kan je denken aan:

  • Branding Campagnes
  • SEO gericht op algemene termen
  • Social advertising op basis van interesse
  • Display advertising

Think-fase

In deze fase is jouw potentiële klant bewust op zoek naar een oplossing. Hij of zij heeft al wat rondgekeken en is er in deze fase echt op gericht informatie te verzamelen. Jouw potentiële klant is bewust aan het kijken naar een passende oplossing. Deze fase is nog meer gericht op het delen van informatie. Hierbij kan je denken aan het aanbieden van een whitepaper of e-book met extra informatie over jouw product of dienst. Kanalen die vaak ingezet worden in deze fase zijn:

  • Google Ads
  • SEO
  • Remarketing van blogartikelen
  • E-mailmarketing

Do-fase

Dit is de conversie-fase van je online marketing strategie. In deze fase werk je dus echt toe naar je uiteindelijke doel. Of dit nu een aankoop is of het invullen van een contactformulier. Dit is waar je in de andere fases naartoe hebt gewerkt. Voor deze fase is het aan te raden om te kijken naar de volgende kanalen:

  • Google Ads remarketing
  • Social ads remarketing
  • Affiliate marketing kanalen
  • Google Shopping

Care-fase

De potentiële klant is nu echt klant geworden. De online marketing strategie heeft zijn werk gedaan. Maar hier is het nog niet klaar. Wanneer je een klant voor jouw bedrijf hebt gewonnen begint het eigenlijk pas net. Nu wil je ervoor zorgen dat deze klant ook echt jouw klant blijft zodat hij of zij een herhaalaankoop gaat doen of ambassadeur wordt voor jouw merk richting andere potentiële klanten. Kanalen die interessant zijn voor deze fase zijn:

  • E-mailmarketing 
  • Organic social
  • Review campagnes

Zelf aan de slag met een online marketing strategie

Het opzetten van een online marketing strategie is iets waar je uitgebreid de tijd voor moet nemen. Als je dit goed aanpakt, zal je dit terugzien in je resultaten. Gebruik dus de handvatten uit dit artikel om hiermee aan de slag te gaan. Wil je ondersteuning bij het opzetten en uitwerken van de online marketing strategie voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Happy Talents. Wij komen op locatie helpen om deze strategie vorm te geven.









Velden met een * zijn verplicht.