Skip to main content

Is jouw bedrijf nog niet actief op TikTok? Dan is dit hét moment om in te stappen. Sinds een paar jaar kunnen we niet meer om dit nieuwe platform heen. Dat TikTok enkel voor tieners zou zijn en er alleen maar dansjes worden gedaan, is inmiddels alweer achterhaald. Het platform groeit enorm en adverteren is nog relatief goedkoop. Tijd om in te stappen dus! Ook al ben je al actief op Facebook/Instagram, Pinterest en Snapchat. Adverteren op TikTok mag niet ontbreken in jouw social advertising strategie. 

tiktok advertising page

Wat is TikTok?

TikTok is het relatief nieuwe social media platform en focust zich met name op video content. Gebruikers kunnen in de app zelf video’s opnemen, editen, effecten toevoegen en bijpassende muziek en geluidseffecten toevoegen. Originele content maken en creativiteit zijn erg belangrijk bij dit platform. Waar het bij andere social media platformen zoals Instagram vaak draait om het perfecte plaatje, is de content op TikTok veel realistischer en hoeft het niet perfect te zijn. Alle content komt direct op de discovery pagina en kan meteen door iedereen ontdekt worden. Of een TikTok video viral gaat, heeft dus niks te maken met het aantal volgers of hoe je eruit ziet. Het heeft alles te maken met talent, originele content en creativiteit. 

Wat zijn de voordelen van adverteren op TikTok?

Sinds 2020, met name tijdens het begin van de corona pandemie, is TikTok enorm snel gegroeid. De groei van het platform heeft ervoor gezorgd dat ook adverteren inmiddels mogelijk is. Omdat adverteren op TikTok, in vergelijking met adverteren op Facebook en Instagram nog in de kinderschoenen staat, is het op dit moment relatief goedkoop om te adverteren omdat de concurrentie nog laag is. Daarnaast kun je ervoor kiezen om samen te werken met content creators (de influencers van TikTok) via de Creator Marketplace. Zo maak je content die niet te commercieel is en authentiek overkomt op de doelgroep. 

  • In-Feed video: De In-Feed video’s zijn de advertenties die op je gewone tijdlijn voorbij komen tussen de normale TikTok video’s. Het is hierbij niet mogelijk om een call to action button toe te voegen naar jouw website, app of ander kanaal. Deze vorm van adverteren wordt het meeste gebruikt op TikTok en is dan ook de goedkoopste manier van adverteren. 
  • Tile Experiences: De Tile Experience lijkt op een In-Feed waarbij je vervolgens producten kunt uitlichten. Onderaan de video verschijnen namelijk tegels waar je producten in kunt tonen. Deze tegels verwijzen door naar jouw website, zo haal je dus ook traffic binnen. 
  • Brand Takeover: Met een Brand Takeover kom je met jouw merk meteen bij het openen van de app in beeld en trek je gelijk de aandacht. Dit doe je met een video van 3 á 5 seconden of een gifje waarmee je doorlinkt naar je website. De gebruiker kan deze advertentievorm niet overslaan. Per 24 uur kan er slechts één merk per categorie adverteren. Dit betekent dat je in deze 24 uur dus ook geen concurrentie hebt. 
  • TopView: Een TopView advertentie lijkt op een Brand Takeover. Een TopView verschijnt namelijk ook meteen bij het openen van de app in beeld en de gebruiker kan de advertentie niet overslaan. Het verschil met een de Brand Takeover is dat een TopView er uitziet als een In-Feed video waardoor het meer lijkt op een echte TikTok video. Daarnaast kun je met een TopView langere video’s plaatsen dan bij een Brand Takeover.

De doelgroep van TikTok

De doelgroep van TikTok bestaat voornamelijk uit jongeren, of Generatie Z. Deze doelgroep speelt een steeds grotere rol in het online landschap. Zo zijn deze jongeren vaak mobile first en zijn ze opgegroeid met het internet. De koopkracht van deze doelgroep neemt steeds meer toe en ze hebben een grote invloed op het koopgedrag van hun ouders. Belangrijk om te onthouden is dat naast deze generatie, de doelgroep op TikTok sinds een tijdje steeds groter wordt en zich uitbreidt naar een leeftijdscategorie tot en met 35 jaar. Het platform is dus ook interessant voor bedrijven die zich niet per se op tieners richten.

Voor welke manier van adverteren op Tiktok je ook kiest, het is belangrijk dat je jouw bedrijf zo echt mogelijk en op een creatieve manier laat zien. Gebruikers van het platform willen geen gepolijste advertenties zien. Ze zitten op TikTok voor de creatieve, grappige en originele content. Zorg dan ook dat je hier als bedrijf goed op inspeelt. 

Heb je vragen over adverteren op TikTok of een ander platform? Of wil je een keer sparren over jouw social advertising strategie? Neem dan contact met ons op! Of vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!









    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement