Als merk of bedrijf is het belangrijk om een goede huisstijl te hanteren. De huisstijl is de visuele identiteit van een organisatie, de manier waarop je het bedrijf zichtbaar naar buiten toe presenteert. Met een onderscheidende positionering of her-positionering wordt jouw marketing nog doeltreffender. Zo blijf je de concurrentie voor en wordt je nog aantrekkelijker voor klanten. In deze blog leggen wij het belang van een goede huisstijl aan je uit.

Het belang van een goede huisstijl

Een goede huisstijl maakt een merk of bedrijf herkenbaar voor de doelgroep, laat zien waar je als organisatie voor staat en wat je als bedrijf doet! Een huisstijl is een combinatie van elementen en omvat alle uitingen van een bedrijf. Met een doordacht logo, sterke kleuren, fijne typografie, mooie fotografie, een onderscheidende tone of voice en een prachtige vormgeving van de website bepaal je hoe je als organisatie wilt presenteren aan de buitenwereld. Benieuwd naar de voordelen van een sterke en professionele huisstijl?

  • Een huisstijl stelt je in staat een sterk bedrijfsimago op te bouwen bij de doelgroep
  • Een huisstijl beïnvloedt de houding en het gedrag van een organisatie
  • De huisstijl verhoogt de herkenbaarheid van een bedrijf bij de doelgroep
  • De huisstijl biedt differentiatie ten opzichte van de concurrenten 
  • Een professionele huisstijl wekt vertrouwen in je merk, diensten en producten die je aanbiedt bij de klant

Kortom: een goede huisstijl vertegenwoordigd niet alleen de identiteit van een organisatie, maar versterkt deze ook! 

Stappenplan huisstijl

  • Strategie kernwaarden
  • Ontwerp huisstijl elementen
  • Implementatie huisstijl
  • Management intern en extern
  • Evaluatie

Strategie kernwaarden 

Een strategie is een plan waarmee je jouw doelstellingen kunt realiseren. Bepaal de kernwaarden, benoem je missie, beschrijf je visie, bepaal je doelen en tot slot: plan je strategie. Dit is de weg naar het succes van jouw organisatie. Hoe ga je dat doen en wat heb je hier precies voor nodig?

Ontwerp huisstijl elementen

Is de strategie bekend? Dan kun je nu aan de slag. In de ontwerpfase komen alle elementen weer aan bod, zoals het logo, de typografie en het kleurgebruik. Je gaat nu de visuele identiteit van je organisatie creëren.

Implementatie huisstijl

Implementatie is het proces van diverse activiteiten en maatregelen die nodig zijn om bepaalde systemen of vernieuwingen door te voeren. Denk aan het toepassen van templates op de website of het aanpassen van verpakkingen.

Management intern en extern

In deze fase worden de juiste tools ter beschikking gesteld. Medewerkers moeten hiervan op de hoogte worden gebracht.

Evaluatie

We zijn aangekomen bij de laatste stap en misschien ook wel de belangrijkste, namelijk evalueren. Regelmatig evalueren of de huisstijl nog past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie is belangrijk. Hierdoor kun je als bedrijf blijven groeien en optimaliseren.

Haal jij het maximale uit jouw visuele bedrijfsidentiteit?

Happy Talens kunnen als interim online marketeers jouw bedrijf helpen met verschillende disciplines in de marketingwereld. Waar wij blij van worden en goed in zijn? Jouw online marketing vraagstukken oplossen. Ben jij op zoek naar een bonus collega? Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden onder het genot van een (digitaal) kopje koffie! 









    Velden met een * zijn verplicht.

    Met het versturen ga je akkoord met het Privacy statement