Gamification marketing

Bij het woord “game” in gamification denken veel mensen terug aan hun kindertijd toen ze veel games speelden. Toch is het spelen van games van alle leeftijden en heeft iedereen het wel eens gedaan.

Over het algemeen zorgen games voor plezier, competitie en als je echt goed bent in een game, vette beloningen. Games kun je daarom zien als een motivatie trigger voor verschillende doeleinden. Deze motivatie trigger is ideaal om jouw doelgroep te betrekken bij jouw marketinguitingen. Dit wordt ook wel gamification marketing genoemd. Hoe je dit marketinginstrument effectief in kunt zetten bij consumenten? Ik vertel het je in deze blog!

Wat is gamification

Voordat dat we beginnen over hoe je het beste gamification in kunt zetten, staan we eerst nog even kort stil bij de betekenis van gamification marketing. Gamification houdt in dat er elementen uit een game worden toegepast in een andere context. Met een andere context wordt een spelomgeving bedoeld, waarbij de focus ligt op het stimuleren van de betrokkenheid en loyaliteit van de klant. Een voorbeeld is dat spel-elementen uit Pacman worden overgenomen en er een digital formule 1 circuit aan wordt gekoppeld, waardoor Pacman als het ware op een racecircuit wordt gespeeld. Dit is een vorm van gamification marketing en zorgt voor een unieke ervaring bij de consument.

Gamification als marketinginstrument

Een marketinginstrument is er in essentie om de waarde van een dienst, product of merk over te brengen op de consument, om uiteindelijk zoveel mogelijk verkopen te stimuleren. Gamification leent zich perfect als marketinginstrument. Je kunt er namelijk potentiële nieuwe klanten mee aantrekken en met het gebruik van een spelelement zorg je ervoor dat je de consument actief betrekt bij het merk.

Een van de belangrijkste meerwaardes die gamification biedt, is het vergroten van de interactie met de klanten. Je kunt door middel van een beloningssysteem consumenten belonen die interactie vertonen met bijvoorbeeld de website. Hierdoor vergroot je de kans dat ze in de toekomst een aankoop doen. Daarnaast ontstaat de kans om met gamification mensen te stimuleren om bepaald gedrag te vertonen, dat mogelijk zonder een game-omgeving niet was ontstaan.

Gamification kan behalve op de website ook worden ingezet in een content-advertentie, e-mail of op social media. Het is zeker het proberen waard aangezien het leidt tot verbluffende resultaten. Op basis van een onderzoek van BadgeVille zijn er een aantal cijfers bekend over de invloed van gamification marketing op consumenten:

  • Gemiddeld stijgt door gamification de mate van verbondenheid met een merk en online activiteit van een consument met 50%;
  • Een stijging van 30% in het behouden van klanten en bezoekers die terugkeren;
  • Het aankoopproces verloopt gemiddeld met 30%, waarbij gamification een belangrijke stimulans is;
  • Gamification marketing zorgt gemiddeld voor een stijging van 20% in onlineaankopen en conversies.

Dit zijn mooie cijfers en onderstreept maar eens dat het inzetten van gamification marketing zeker interessant kan zijn voor bedrijven. 

Gamification voorbeelden

Het nut van gamification marketing en waar het voor gebruikt kan worden, is nu duidelijk. Maar hoe maak je gamification marketing concreet? Een aantal mooie voorbeelden van hoe bedrijven gamification inzetten:

  • Rad van Fortuin
  • Verzamelen van Badges
  • Zoek & Vind

Rad van Fortuin

Het Rad van Fortuin: wie kent het nu niet? Iedereen heeft er vast weleens van gehoord en gemerkt dat het nogal verslavend kan zijn. Daarom is het een ideaal middel om in te zetten voor gamification marketing. Met het Rad van Fortuin heb je eigenlijk altijd prijs. Het rad wordt wel eens door bedrijven gebruikt in bijvoorbeeld in advertentie of website-pop-up. Het lijkt dan vaak of je mooie prijzen kan winnen, maar in werkelijkheid  gaat het vaak om een kortingscode. Toch wagen veel mensen een draai aan het rad en willen ze toch even verder klikken wanneer ze een prijs hebben gewonnen. Dit zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten al verder in de salesfunnel zitten, waardoor een aankoop in de toekomst meer voor de hand zal liggen.

blog lead generatie b2b

Verzamelen van  badges

Net als bij het verzamelen van nummers op een bingokaart, zorgt het verzamelen van badges voor een vorm van competitie. Badges of andere achievement verzamelen is een mooie manier om klantenloyaliteit op te bouwen als bedrijf. Zo wordt vaak het behalen van een badge gekoppeld aan een individuele beloning, waardoor mensen gemotiveerd zijn om deze te bemachtigen. Daarnaast zorgt het toevoegen van steeds nieuwe badges voor een drang bij de consument om weer terug te komen. Op die manier blijf je op een leuke manier interacteren met je consument.

Zoek & vind

We hebben vroeger allemaal wel eens verstoppertje gespeeld. Tegenwoordig zijn er ook verschillende vormen van verstoppertje online, en door middel van gamification kun je hier ook gebruik van maken. zo is er het welbekende Zoek & Vind spel, waarbij het de bedoeling is dat de consument in een game op zoek gaat naar een voorwerp. Een mooi voorbeeld wat onlangs voorbij kwam is van Center Parcs. Hierbij had Center Parcs in een digitale 360 graden omgeving van het zwembad, een strandbal verstopt. Website bezoekers konden met pijlen door deze omgeving klikken in een zoektocht naar de strandbal. Als ze deze strandbal dan hadden gevonden, konden ze erop klikken en moesten ze hun gegevens achterlaten voor een prijs. 

Dit is een mooi voorbeeld om op een leuke manier engagement te hebben met mogelijk toekomstige klanten.

Meer weten over gamification marketing

Zo, deze blog over gamification is uitgespeeld. Je kunt zeggen dat je nu op de hoogte bent van alles wat met gamification en marketing te maken heeft.

Heb je na het lezen van de blog nog vragen of zou je hulp kunnen gebruiken? Stuur me dan een connectieverzoek via LinkedIn en laten we lekker sparren!

Geef een reactie